تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل یك شركت بزرگ تجاری است، هر روز و هرساعت جلسه دارد، آدم‌های زیادی برای دیدنش می‌آیند و می‌گویند او بهترین مشاور و برنامه‌ریز است. در روابط میان فردی جانب انصاف را دارد و مدیریتش بر نیروی انسانی شركت مثال‌زدنی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوش اجتماعی‌تان را محک بزنید!


درباره هوش اجتماعی تعاریف زیادی شده است كه شاید ساده‌ترین آنها این است كه داشتن هوش اجتماعی كاری می‌كند تا با دیگران ارتباط بهتری داشته باشیم و توانایی تفاهم و مدیریت آن در مردان و زنان نشانه داشتن ”‌هوش اجتماعی”‌ است.


هوش اجتماعی

مدیرعامل یك شركت بزرگ تجاری است، هر روز و هرساعت جلسه دارد، آدم‌های زیادی برای دیدنش می‌آیند و می‌گویند او بهترین مشاور و برنامه‌ریز است. در روابط میان فردی جانب انصاف را دارد و مدیریتش بر نیروی انسانی شركت مثال‌زدنی است. فقط یك ایراد كوچك در شخصیت اوست كه از دوران كودكی آزارش می‌دهد، با وجود هوش هیجانی و هوش انتزاعی او هنگام صحبت درجمع نفسش بند می‌آید، كمی یخ می‌كند، سرخ می‌شود و... خجالت امانش را بریده، تا آنجا كه اگر كارمندان زن او را نبینند او گویا آنها را ندیده تا مجبور نشود بایستد و با آنها احوالپرسی كند، دیگر همه شركت می‌دانند كه او نه مردم گریز است و نه مغرور، او تنها از نبود هوش اجتماعی رنج می‌برد، او نویسنده خوبی است، اما ارتباط كلامی و درون گروهی‌اش از ضعف شدید رنج می‌برد.

درباره هوش اجتماعی تعاریف زیادی شده است كه شاید ساده‌ترین آنها این است كه داشتن هوش اجتماعی كاری می‌كند تا با دیگران ارتباط بهتری داشته باشیم و توانایی تفاهم و مدیریت آن در مردان و زنان نشانه داشتن ”هوش اجتماعی” است.

واكنش مغز در فرآیند هوش این است كه از شخص خواسته می‌شود عاقل‌تر و پخته‌تر عمل كند.مغز انسان پیچیده‌ترین، پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین ارگانی است كه در جهان شناخته شده است پس سر و كار داشتن با تعداد زیادی مغز به طور همزمان نشانه بلوغ است، كسانی كه از لحاظ اجتماعی هوش بالایی دارند، برای برقراری ارتباط با دیگران و فهمیدن صحبت‌های آنان مجبورند از همه قدرت مغز و بدنشان استفاده كنند.

آنها باید بدانند چگونه ارتباط برقرار كنند، چطور دوست پیدا كنند و چطور دوستانشان را نگه دارند. افراد با هوش اجتماعی بالا، با كسانی كه گذشته، سن، فرهنگ و عملكرد احساسی ـ اجتماعی متفاوتی دارند راحت هستند و مهم‌تر آن كه قادرند كاری كنند كه دیگران در كنار آنان احساس راحتی و خوشحالی داشته باشند .

ویژگی‌های افراد باهوش اجتماعی

به گفته برخی روان‌شناسان، افراد باهوش اجتماعی بالا ویژگی‌های زیر را دارند:

1 ـ اطمینان داشتن از این كه خودتان هستید.

2 ـ داشتن دید وسیعی نسبت به زندگی، این كه بدانید به كجا می‌روید.

3 ـ داشتن علاقه پایدار نسبت به دیگران

4 ـ احترام قائل شدن نسبت به دیگران

5 ـ انتقال فكر، توانایی خواندن و استفاده از زبان رفتاری برای انتقال فكر.

6 ـ آگاهی از زمان مناسب صحبت كردن و گوش دادن

7 ـ داشتن نگرش مثبت.

هر كس دوست دارد به خاطر شایستگی‌ها و كمالاتش شناخته شود وهر كس مطمئنا شایستگی‌های خوبی دارد! عكس این مساله انتقادكردن، محكوم‌كردن یا شكایت‌كردن است

تمرین هوش اجتماعی در روابط اجتماعی

داشتن هوش اجتماعی همیشه ذاتی نیست و به شیوه‌های تربیتی اعمال‌شده بر ما مربوط است، كسب این هوش با تمرین آسان خواهد شد. بنابراین با نكات ساده می‌توان به تقویت این هوش نایل شد.

به دنبال نكات مثبت باشید: به دنبال نكات مثبت در دوستان، همكاران و اطرافیانتان باشید. این مساله بخصوص زمانی اهمیت پیدا می‌كند كه با طرف مقابلتان موافق نیستید. سعی كنید به هر شخصی به عنوان یك فرد منحصر به فرد احترام بگذارید.

هر كس دوست دارد به خاطر شایستگی‌ها و كمالاتش شناخته شود وهر كس مطمئنا شایستگی‌های خوبی دارد! عكس این مساله انتقادكردن، محكوم‌كردن یا شكایت‌كردن است.

تا جایی كه ممكن است از جر و بحث دوری كنید:  این جمله نه به این معناست كه از بحث‌های اساسی كه بیان‌كننده نظرات و عقاید شماست بپرهیزید، بلكه منظور این است كه باید از موقعیت‌هایی كه هركدام از شما سعی دارد تا دیدگاه خودتان را صحیح‌ترین دیدگاه جلوه دهید ـ در حالی كه می‌گویید نظر و دیدگاه دیگران اشتباه است ـ دوری كنید.

نظرات دیگران را هم ببینید: به اهداف، ایده‌ها و خواسته‌های (البته صحیح) دیگران نیز اهمیت دهید و از آنها حمایت كنید. پیروی‌كردن از این قانون ممكن است سخت به نظر برسد، مخصوصا اگر شما با آن چیزی كه آنها می‌گویند كاملا مخالف باشید.

اشتباهاتتان را بپذیرید: هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست كه كسی اشتباهی را مرتكب شود ولی قبول نكند كه اشتباه كرده است. قبول‌نكردن اشتباهات و رد آنان نشان می‌دهد كه شما خودخواه و متكبر هستید، كمبود اعتماد به نفس دارید و به عبارتی دقیق‌تر با خودتان و دیگران صادق نیستید.

هوش اجتماعی

قدرشناسی و تعریف و تمجید را از یاد نبرید:هیچ چیز به اندازه شنیدن گاه و بیگاه تعریف و تمجید، انسان را مستعد و سزاوار تعریف و تمجید نمی‌كند، در صورتی كه به فردی بگویید تو انسان دوست‌داشتنی و دلپذیری هستی، بی‌شك چنین خواهد شد.

برای آن‌كه دیگران شما را دوست داشته باشند، تنها یك مهارت كافی است و آن، مهارت تعریف‌كردن از رفتارهای خوب دیگران است. قدرشناسی برای همه افراد نوع بشر مهم و فراموش‌نشدنی است. همه انسان‌ها دوست دارند مورد تمجید قرار گیرند، زیرا شنیدن چنین جملاتی همیشه دلپذیر و شادی‌افزاست. برخی ویژگی‌های اشخاص مستحق تمجید عبارتند از: خرد، سخاوت، درایت، تدبر، هوش، اندیشمندانه‌بودن اعمال، فراست، مهربانی، عزت‌نفس و... .

معمولا مهم‌ترین قوانین تعریف و تمجید عبارتند از:

ـ  پرگو، اغراق‌گو و مبالغه‌آمیز نباشید. تعریف و تمجید را مختصر به‌كار ببرید.

ـ برای تعریف و تمجید منتظر یك اتفاق فوق‌العاده نباشید و این كار را بلافاصله انجام دهید.

ـ وقتی از كارهای طرف مقابل شاد و خوشحال می‌شوید، این رفتار را صادقانه بروز دهید.

ـ از عبارت‌های صددرصد مثبت استفاده كنید.

ـ طوری تعریف و تمجید كنید كه شنونده احساس احترام و ارزشمندی پیدا كند.

ـ درباره افرادی كه از آنها شناخت قبلی ندارید، ابتدا به دقت به حرفشان گوش داده و سپس فرصتی به‌دست آورید تا از وی تمجید كنید.

از تعریف و تمجیدهای افراطی پرهیز كنید چرا كه شیرینی آن دل انسان را می‌زند. تمجیدهای افراطی نه‌تنها بر محبوبیت طرف مقابل نمی‌افزاید، بلكه یكی از آفات اساسی ارتباط موثر به حساب می‌آید.

مطمئن باشید اگر در پشت كلام شما احساسی ریاكارانه پنهان باشد، زبان بدنتان آن احساس را آشكار می‌كند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: جام جم آنلاین/ سایت بیتوته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.