تبیان، دستیار زندگی
هر اتفاقی که در خانواده می افتد، چه خوب و چه بد، تحت نظر ما اتفاق می افتد. این خود ما هستیم که با افکار و رفتارهایمان وضعیتمان را از نظر روانی، عاطفی، معنوی و مالی و…. تعیین می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده‌ی موفق، یک اتفاق ساده


هر اتفاقی که در خانواده می افتد، چه خوب و چه بد، تحت نظر ما اتفاق می افتد. این خود ما هستیم که با افکار و رفتارهایمان وضعیتمان را از نظر روانی، عاطفی، معنوی و مالی و…. تعیین می کنیم.

خانواده

اگر به دقت به خانواده های اطرافمان نگاه کنیم و آنها را مورد تحلیل قرار بدهیم، با خانواده هایی مواجه می شویم که موفق عمل کرده اند؛ زن و شوهر رابطه خوبی با هم داشته و در عین حال توانسته اند فرزندان سالم و خوبی تربیت کنند. فرزندانی که شاید خیلی باهوش یا شاخص نباشند، اما افرادی سالم و برای اطرافیان و جامعه، مفید هستند و جزء افرادی نیستند که برای خودشان، اطرافیانشان یا جامعه شان مشکل ساز باشند. در چنین خانواده هایی افراد به علایق، استعدادها و اعتقادات همدیگر احترام می گذارند و فضای دوستی و محبت بر آنها حاکم است. همه ما چنین خانواده ای را خانواده موفق می نامیم.

از طرف دیگر در اطرافمان خانواده هایی را می بینیم که در آن روابط افراد نسبتاً سرد است، تنش میان اعضای خانواده بیشتر از حد طبیعی است، افراد با هم خیلی صمیمی نیستند و صرفاً در کنار هم زندگی می کنند. در چنین فضایی نباید انتظار داشت که فرزندان هم افرادی کاملاً سالم و موفق تربیت شوند. خانواده مانند بستری است که شرایط را برای رشد فرزندان سالم و صالح مهیا می کند. اگر بذر در خاک مناسب کاشته شود، خوب رشد می کند و میوه و بار خوبی می دهد و برعکس، اگر خاک مناسب نباشد، میوه خوبی هم به عمل نمی آید.

همه ما تمایل داریم که خانواده سالم و موفقی داشته باشیم، اما سۆال اینجاست که اساساً خانواده سالم و موفق چه ویژگی هایی دارد و آیا دستیابی به چنین مهمی امکان پذیر است؟

ویژگی های خانواده سالم و موفق

خانواده موفق، خانواده ای است که هر یک از اعضای آن از مهارت ها و استعدادهایشان بهره می برند و از موقعیت خود احساس رضایت می کنند. زندگی آنها سرشار از شور و شوق و امید است. در چنین خانواده ای افراد مورد علاقه، محبت و احترام یکدیگرند. نوعی پیوستگی و ارتباط متقابل میان اعضا وجود دارد که کل خانواده را به هم پیوند می دهد. این ارتباط متقابل موجب انسجام و یکپارچگی میان اعضا خانواده می شود و احساس می کنند جزئی از یک کل هستند. در خانواده موفق افراد با هم صمیمی بوده و به پیشرفت هم کمک می کنند. در این خانواده می توان شاهد محبت، تشویق، پذیرش و احترام بود.

داشتن خانواده موفق، خواب و خیال یا واقعیت؟

هر اتفاقی که در خانواده می افتد، چه خوب و چه بد، تحت نظر ما اتفاق می افتد. این خود ما هستیم که با افکار و رفتارهایمان وضعیتمان را از نظر روانی، عاطفی، معنوی و مالی و…. تعیین می کنیم. موفقیت یا عدم موفقیت خانواده ما تصادفی نیست. خانواده ما هر وضعیتی که داشته باشد، ما و اعضاء خانواده مان مسئول آن هستیم و ما به عنوان والد، نقش ویژه ای داریم.

برای اینکه خانواده خوبی داشته باشیم، حتماً لازم نیست که والدینمان ما را خوب تربیت کرده باشند یا گذشته خوبی داشته باشیم یا فردی بی دغدغه و بی مشکل باشیم، تنها کافی است تصمیم بگیریم که خانواده موفقی داشته باشیم و در این راستا تلاش کنیم. البته باید بدانیم که برای دستیابی به آن چه کارهایی را باید انجام دهیم و از انجام چه کارهایی اجتناب کنیم.

یکی از مهم ترین نیازهای ما، نیاز به پذیرش و تعلق خاطر است، به عبارت دیگر همه ما نیاز داریم که به کسی یا چیزی احساس تعلق کنیم. نیاز ما به پذیرش در خانواده، قوی تر از هر جای دیگر است

اینجاست که عوامل دخیل در موفقیت خانواده مطرح می شوند. این عوامل به خودی خود در خانواده وجود ندارند، اما بوجود آوردن آنها خیلی سخت نیست. بوجود آمدن این عوامل تنها به خود ما و اراده و پشتکارمان بستگی دارد. بیش از هر چیز باید خودمان را باور داشته باشیم و معتقد باشیم که ما هم حق داریم خانواده موفقی داشته باشیم و شایسته بهترین ها باشیم. و بدانیم که آرامش، خوشی و لذت فقط مخصوص دیگران نیست و خانواده ما حق دارد از آن بهره مند باشد. وقتی دغدغه داشتن خانواده موفق را داشته باشیم و برای دستیابی به آن برنامه ریزی و تلاش کنیم، می توانیم مطمئن باشیم که به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.

دغدغه  ……….. آگاهی…………….  برنامه ریزی و تلاش………….. اثر بخشی و موفقیت

محبت و پذیرش: اولین و مهم ترین اصل خانواده موفق

همه ما به خوبی می دانیم که داشتن دغدغه برای موضوعی کافی نیست؛ داشتن دغدغه و انگیزه لازم، اولین گام برای رسیدن به هدف است، اما در عین حال ما باید بدانیم که برای رسیدن به هدف مورد نظر چه کارهایی باید انجام بدهیم و از انجام چه کارهایی اجتناب کنیم تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم. برای داشتن خانواده موفق نیز باید اصول رسیدن به آن را بدانیم و در خانواده مان به کار ببندیم. اولین و مهم ترین اصل برای داشتن خانواده موفق، حاکمیت محبت و پذیرش آن است.

یکی از مهم ترین نیازهای ما، نیاز به پذیرش و تعلق خاطر است، به عبارت دیگر همه ما نیاز داریم که به کسی یا چیزی احساس تعلق کنیم. نیاز ما به پذیرش در خانواده، قوی تر از هر جای دیگر است.

خانواده

آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چرا بعضی از نوجوانان یا جوانان علاقه و وفاداری شدیدی به یک تیم، دار و دسته یا گروه خلافکار دارند؟ علتش این است که این گروه ها نیاز جوانان را به امنیت عاطفی، ابراز وجود و تعلق خاطر برآورده می کنند و با روی باز و گشاده آنها را پذیرفته و حمایتشان می کنند. نکته بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که اگر نیاز فرزندانمان به تأیید و پذیرش در خانواده تأمین نشود، برای برآورده کردن این نیاز به هر جایی پناه خواهند برد.

ممکن است فکر کنید که داشتن این هدف(خانواده موفق) دور از دسترس شماست و داشتن چنین خانواده ای امکان پذیر نیست. توجه داشته باشید که منظور این نیست که دستیابی به چنین خانواده ای کار ساده ای است. لازم نیست وانمود کنید در خانواده تان مشکلی وجود ندارد یا اینکه مشکلاتتان خود به خود برطرف خواهند شد. در هر خانواده ای خوشی و ناخوشی وجود دارد. اما فکر نکنید که دستیابی به خانواده ای پذیرنده و محبت آمیز، کاری غیرممکن است که شما از عهده آن بر نمی آیید. مطمئن باشید اگر بخواهید چنین خانواده ای داشته باشید، حتماً می توانید. هر کسی از عهده این کار بر می آید. این واقعیتی است که باید به آن باور داشته باشید و آن را تحقق بخشید. اگر لحظه ای با خود فکر کنید خواهید دید که چقدر به هر یک از اعضای خانواده تان علاقه مندید و همین علاقه برای گام نهادن در این راه و طی کردن آن کفایت می کند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : پنجره

مطالب مرتبط:

ارتباط در یک بزرگراه عاطفی

عذرخواهی در سبد خانواده

خانه‌ای گرفتار وسواس

بحث شیرین پول در خانه ی ما

مشارکت ،طعم شیرین یک زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.