تبیان، دستیار زندگی
انسان همواره احساسات را در زندگی خود تجربه می نماید. احساساتی که گاه به شکل مثبت و گاه نیز به شکل منفی در او ظاهر می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساسات منفی و زندگی مشترک ما


انسان همواره احساسات را در زندگی خود تجربه می نماید. احساساتی که گاه به شکل مثبت و گاه نیز به شکل منفی در او ظاهر می شوند.

احساسات منفی

هیچ انسانی را نمی توان یافت که از احساسات خالی باشد، اما همان‌گونه که پیداست احساسات، تأثیر بسزایی در زندگی انسان دارد. از این رو بهتر است که با انواع و اقسام آن آشنا شویم و نحوه‌ی مدیریت آن ها را نیز بیاموزیم چرا که با مدیریت احساس، قطعاً زندگی بهتر و شایسته تری را برای خود و اطرافیان مان پدید خواهیم آورد. همان‌گونه که پیش تر نیز گفته شد، احساسات در دو شکل مثبت و منفی برای انسان ظاهر می شوند. در این مقاله نیز به احساسات منفی و غلبه برآن در زندگی مشترک خواهیم پرداخت. چرا که عدم مدیریت صحیح احساسات زوجین در زندگی مشترک ، قطعا مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری را به همراه خواهد آورد.

همانطور که گفتیم ، بروز احساسات مختلف و متفاوت در زندگی برای انسان کاملاً طبیعی است و نمی توان از بروز این گونه احساسات جلوگیری نمود. اما می توان با مدیریت این احساسات از آن ها برای هرچه بهتر ساختن زندگی کمک گرفت. همه‌ی افراد در طول زندگی روزمره خود ممکن است بارها و بارها با احساسات منفی روبرو گردند و در صورت عدم مدیریت این گونه احساسات قطعا مشکلاتی را برای خود بوجود خواهند آورد. از این رو مدیریت احساسات در زمان حاضر امری ضروری به حساب می آید. اغلب افراد احساسات منفی خود را با رفتاری که پس از آن انجام می‌دهندف آشکار می‌کنند و در واقع به این صورت احساس خود را تخلیه می کنند. غافل از این که از این طریق نه تنها احساس خود را تخلیه نمی کنند، بلکه به فشار آن خواهند افزود.

روش صحیح تخلیه احساسات منفی نه از طریق رفتار بلکه از طریق گفتار و استفاده از کلمات مناسب صورت می گیرد. برای مثال زوجی را در نظر بگیرید که بر سر مسأله ای با هم اختلاف پیدا می کنند. در نهایت بحث میان این دو بالا می گیرد و مرد قصد خروج از خانه را دارد. این جاست که اولین اشتباه صورت می گیرد و مرد با استفاده از رفتار خود سعی در تخلیه احساس منفی دارد. برای مثال هنگام خروج از خانه به نشانه احساس خشم و عصبانیت در را محکم می کوبد.

دومین اشتباه هنگامی رخ می دهد که زن به نشانه تلافی از همسرش قهر می کند و این تلافی را از طریق رفتار متقابل با همسرش بروز می دهد.به عنوان مثال با او صحبت نمی کند و یا هنگام چیدن میز غذا ظرف را روی میز می کوبد. و این چرخه همین طور ادامه می یابد تا این که مشکل همچون گلوله برفی که می غلتد بزرگ تر می شود. این گونه طرز رفتار نشان از عدم مدیریت احساس در این زوج است. حال آن‌که این زوج می توانستند با بیان کلمات و استفاده از جملات مناسب احساس منفی را در خود تخلیه کنند و از طرف دیگر طرف مقابل را از احساس منفی خود آگاه سازند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در استفاده از بروز احساس منفی از طریق گفتار این است که افراد تا جایی که می توانند خود را کنترل کنند تا مبادا هنگام بیان کلمات از زبان و لحن تند و یا همراه با نیش و کنایه استفاده کنند. چرا که این امر نیز موجب افزایش تنش و بر جای گذاشتن نتایج عکس خواهد گردید

ابراز احساسات منفی از طریق کلمات نشان دهنده‌ی قدرت و شهامت موجود در فرد است. البته بیان جملات و کلمات ارتباط مستقیمی با نحوه همدلی همسر و همچنین میزان ظرفیت او در مهارت گوش دادن نیز دارد. زوجینی که مهارت همدلی و گوش دادن صحیح را در خود بوجود می آورند و تقویت می کنند، در هنگام بروز احساسات منفی به نحوی بهتر و سازنده تر احساس خود را مدیریت می کنند. لازم به ذکر است که افراد تا هنگامی که مهارت همدلی صمیمانه و گوش دادن صحیح را در خود پدید نیاودند، از بیان احساسات منفی خودداری نمایند و بروز آن به صورت گفتار و استفاده از کلمات را به تعویق بیاندازند. چرا که در غیر این صورت این مسأله نیز خود باعث افزایش تنش میان زوجین می گردد.

اما نکته‌ی قابل توجه دیگر در استفاده از بروز احساس منفی از طریق گفتار این است که افراد تا جایی که می توانند خود را کنترل کنند تا مبادا هنگام بیان کلمات از زبان و لحن تند و یا همراه با نیش و کنایه استفاده کنند. چرا که این امر نیز موجب افزایش تنش و بر جای گذاشتن نتایج عکس خواهد گردید. سعی کنید به جای تحریک همسرتان از طریق لحن تند به آرامی او را خطاب قرار دهید چرا که از این طریق او را تشویق و ترغیب می کنید که با آرامش بیشتر و حواس جمع تر به سخن شما گوش فرا دهد. همچنین از به کار بردن کلمات و جملاتی که بار هیجانی شدید را دارند خودداری کنید چرا که از این طریق آرامش بیشتری میان شما و همسرتان شکل می گیرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سایت همسران جوان

مطالب مرتبط:

پنج راز ارتباط زن و شوهری

موریانه ای به نام شک!

احترام، رمز ورود به قلب همسر

تهدیدهای جدی برای همسران

روش‌های جلب دوباره‌ی همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.