تبیان، دستیار زندگی
دختران،در پی تغییرات جسمانی و در جستجوی تعریف خود، دو نوع هویت مرتبط به هم را بررسی می کنند: یکی زن بودن(در مقابل مرد بودن)، یعنی از لحاظ نقشی که زن بودن به عهده او می گذارد، و دیگری هویت جنسی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگوشی‌های مادر و دختری!!


دختران،در پی تغییرات جسمانی و در جستجوی تعریف خود، دو نوع هویت مرتبط به هم  را بررسی می کنند: یکی زن بودن(در مقابل مرد بودن)، یعنی از لحاظ نقشی که زن بودن به عهده او می گذارد،
و دیگری هویت جنسی.


مادر و دختر

آنها مانند هر کاوشگر دیگری در این خصوص ابتدا از تخیل خود استفاده می کنند و بعد به سوی تجربه کردن می روند. در این میان شناخت نقش های زنانه خیلی زودتر از سن بلوغ آغاز می شود و مفهمومی که دختر ما از نقش زن در ذهن دارد، به برداشت او از رابطه بین زن ومرد و امور جنسی نیز تاثیر می گذارد. البته بحث در مورد این موضوع ها همواره برای مادران مشکل بوده است و بلوغ زودرسی که  در عصر حاضر شاهد آن هستیم، زمینه بحث را پیچیده تر کرده است. اما در هر صورت، زمانی که دختر آمادگی کسب هویت در این زمینه ها را از لحاظ جسمی و روحی پیدا می کند، باید بتوانید برای یافتن پاسخ هایش به ما مراجعه کند.

به یاد داشته باشید که هر چند ممکن است فرزند شما بنا به ضوابط خانوادگی با کسی ارتباط نداشته باشد، اما تصورات جنسی و عاشقانه، ذهن او را به خود مشغول می سازد. اگر شما با او در این باره صحبت نکنید، قطعا اطلاعات خود را از جایی دیگر کسب می کند.

روش های گوناگونی برای صحبت کردن با فرزندتان وجود دارد. حتما زمانی را به این کار اختصاص دهید، هر چه باشد موضوع بی اهمیتی نیست. سعی نکنید این کار را در خلال برنامه های تلویزیونی و خرده کاری های گوناگون انجام دهید. از طرفی، مراقب باشید گفتگو را به مجلس رسمی وعظ و سخنرانی هم تبدیل نکنید. برای یک گفتگوی صمیمانه غیر رسمی، اتومبیل سواری، قدم زدن در پارک یا فرصت بعد از شام موقعیت های خوبی هستند. اما وقتی با هم هستید کاملا به حرف های او توجه کنید، به تلفن ها جواب ندهید و به طور موقت دل مشغولی ها و فرزندان دیگرتان را منار بگذارید. علاوه بر این ها، از جسارت های او، از قبیل این که،" خودم این چیزها را می دانم، شما این چیزها را نمی دانید"، دلخور و ناراحت نشوید.

از همه مهمتر، به یاد داشته باشید که گوش دادن درست به اندازه صحبت کردن اهمیت دارد. هر چه دقیق تر گوش کنید، بیشتر با احساسات و افکار فرزندتان آشنا می شوید.

برای گفتگوی موثرتر به توصیه های زیر توجه کنید

توجه داشته باشید که گفتگوی شما به یک جلسه ختم نمی شود: گفتگو درباره جنسیت نباید فقط به مرحله رشد جسمانی محدود شود، بلکه توجه به بلوغ عاطفی و اجتماعی نیز اهمیت دارد. هر چند پرداختن به بلوغ جسمانی آسان تر به نظر می رسد. اما درباره جنبه روانی بلوغ نیز با فرزند خود گفتگو کنید.

گمان نکنید اگر بی پرده درباره امور جنسی با دخترتان گفتگو کنید، او را به انجام این رفتارها دعوت کرده اید. وظیفه شما این است که اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارید تا در زمان لازم بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و هنگام ضرورت شما را یاور خود بداند.

قبل از آن که درباره امور جنسی با دختر خود صحبت کنید، دید خود را نسبت به این موضوع روشن کنید: وقتی فرزند شما بزرگ تر می شود، هم از کلام شما درس می گیرد و هم از سکوت شما. ببینید در چه مواردی راحت هستید و در چه مواردی سکوت می کنید، زیرا سکوت نیز راهی برای انتقال مفاهیم است. به این نکته فکر کنید که با توجه به رشد عاطفی و اجتماعی دخترتان چه مطالبی را باید با او در میان بگذارید و بسته به نیاز او، روشن و صادقانه درباره رفتارهای جنسی با او صحبت کنید. در نظر داشته باشید که شما علاوه بر این که به او کمک می کنید تا خود را بهتر درک کند، جایگاهی استوار نیز برای ضوابط و ارزش های خانوادگی فراهم می کنید.

درباره اهمیت پای بندی به اصولی که مورد قبول شماست، مانند ارزش ها، عقاید و احساسات با دخترتان صحبت کنید و به او بگویید که انجام این کار، گاهی اوقات مشکل است. بهتر است او بداند که متفاوت بودن از دیگران و پیروی کردن از اصول و ارزش های فردی، مشکل تر از همرنگ جماعت شدن است

به آموزش مدرسه درباره امور جنسی توجه کنید: معمولا نظام آموزشی این قسمت را به خانواده ها واگذار می کند و خانواده ها نیز انتظار دارند مدارس این مسئولیت را به عهده بگیرند. در هر صورت، اگر مدارس برنامه آموزشی در این زمینه ندارند یا در حد نیاز فرزند شما نیست، خودتان این مسئولیت را قبول کنید و اطلاعات صحیح و لازم را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

به یاد داشته باشید که امور جنسی تنها یک جنبه را در بر نمی گیرد: مسئولیت فردی، تعهد، عاطفه، اعتماد، اخلاقیات، ضوابط، ارزش ها و نیز خطرهای موجود از جمله مواردی هستند که در کنار روابط جنسی مطرح می شوند و لازم است که به آنها توجه کنیم. درباره اهمیت پای بندی به اصولی که مورد قبول شماست، مانند ارزش ها، عقاید و احساسات با دخترتان صحبت کنید و به او بگویید که انجام این کار، گاهی اوقات مشکل است. بهتر است او بداند که متفاوت بودن از دیگران و پیروی کردن از اصول و ارزش های فردی، مشکل تر از همرنگ جماعت شدن است.

 البته موقعیت های زیادی می توانند زمینه ساز گفتگوی شما در این مورد باشند: یک فیلم سینمایی، مطالعه یک کتاب با یکدیگر یا موقعیتی که ممکن است در خانواده، جمع دوستان یا جامعه پیش بیاید می تواند به نحوی جایگاه دخترتان را به شما نشان دهد و بهانه ای برای گفتگوی شما باشد.

ادامه مطلب را در مقاله " حرف های منحصرا زنانه!!" بخوانید

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

یادداشتی کاملا دخترانه و زنانه

تربیت جنس لطیف!؟

تربیت از نوع دخترونه و پسرونه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.