تبیان، دستیار زندگی
لزوم تجدید نظر در حقوق داخلی و قوانین و ضوابط موجود دیده می شود و با بسترسازی فرهنگی لازم، استفاده درست از این ابزار فرهنگی مسلط در عرصه ارتباطی جهان امروز باید مد نظر قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه‌های ماهواره‌ای: ابعاد فرهنگی و حقوقی


لزوم تجدید نظر در حقوق داخلی و قوانین و ضوابط موجود دیده می شود و با بسترسازی فرهنگی لازم، استفاده درست از این ابزار فرهنگی مسلط در عرصه ارتباطی جهان امروز باید مد نظر قرار داد.

شبکه‌های ماهواره‌ای: ابعاد فرهنگی و حقوقی

شبکه‌های ماهواره‌ای: نگاهی به ابعاد فرهنگی و حقوقی / حسین مهربانی‌فر و سید محمدمهدی خلیل‌زاده/ انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ چاپ اول/ سال 1391/ 216 صفحه/ 3500 تومان

کتاب شبکه های ماهواره ای نگاهی به ابعاد فرهنگی و حقوقی نوشته مشترک حسین مهربانی فر و سیدمحمدمهدی خلیل زاده از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است.

این کتاب در 5 فصل و 19 زیرفصل تدوین و تنظیم شده و در پایان آئین نامه اجرایی ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره به عنوان فصل پیوست کتاب آمده است.

نویسنده در نتیجه گیری کتاب خود آورده است: اقدام قانون گذار در ممنوعیت استفاده از ماهواره برای حفظ ارزش های اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی اگرچه ارزش مند است اما کافی نیست و با استفاده درست می توان از آن برای ارتقای علمی کشور بهره برداری کرد

فصول کتاب شبکه های ماهواره ای نگاهی به ابعاد فرهنگی و حقوقی عبارتند از: پیشینه و تاریخچه ماهواره ، ماهواره و چالش های فرهنگی پیش رو ، وضعیت ماهواره در ایران ، سیاست گذاری در عرصه ماهواره و نگاهی به حقوق ماهواره .

نویسنده در نتیجه گیری کتاب خود آورده است: اقدام قانون گذار در ممنوعیت استفاده از ماهواره برای حفظ ارزش های اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی اگرچه ارزش مند است اما کافی نیست و با استفاده درست می توان از آن برای ارتقای علمی کشور بهره برداری کرد. بنابراین لزوم تجدید نظر در حقوق داخلی و قوانین و ضوابط موجود دیده می شود و با بسترسازی فرهنگی لازم، استفاده درست از این ابزار فرهنگی مسلط در عرصه ارتباطی جهان امروز باید مد نظر قرار داد.

بخشی از کتاب (صفحه ی41)

نظریه تأثیر پیام‌های ارتباطی

این نظریه در واقع مجموعه‌ای از نظریات اجتماعی ـ رفتاری رسانه‌ها را در خود دارد و آن‌ها را به صورتی طیف‌وار در برمی‌گیرد. بسیاری از پژوهش‌های مربوط به این حوزه از نظریات، به نحوه و کم و کیفِ آثار شناختی و رفتاری پیام‌های ارتباطی مربوط است. سیر تحول این دسته از نظریات اجتماعی ـ رفتاری رسانه‌ها طی سال‌ها حاکی از تغییر مفهوم‌سازی از تأثیرات رسانه‌ها است: تأثیر مطلق، تأثیر محدود، تأثیر قدرت‌مند، تأثیر حاصل از مذاکره، در بحث از شبکه‌های ماهواره‌ای، آنچه که حائز اهمیت فراوان است و چارچوب‌های نظری مناسبی را در تحلیل و نحوه نفوذ و اثرگذاری برنامه‌های آن در اختیار ما می‌نهد، نظریات حوزه تأثیر پیام‌های ارتباطی است. نظریاتی که می‌توانند مطالعات ما را هدف‌مند کند. البته باید در نظر داشت که توجه صرف به این نظریات و یا محدود شدن بر هر کدام از آن‌ها در ارزیابی تأثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای کافی به نظر نمی‌رسد. چه اینکه هرکدام از این نظریات به نوبه خود از قابلیت‌های مختلفی برخوردارند. که در ادامه سعی شده است به معرفی نظریاتی از حوزه تأثیر که ارتباط بیشتری با بحث ما دارد، پرداخته شود. از این رو تنها بخشی از این نظریات در اینجا ارائه خواهد شد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: ایران پرتو، خبرگزاری کتاب ایران