تبیان، دستیار زندگی
موسی کلانتری در سال 1327 در شهرستان مرند متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمت اعظم تحصیلات متوسطه را در همان شهر به پایان رساند و دیپلم خود را از دبیرستان خوارزمی تهران گرفت. شهید كلانتری در سال 1345 وارد دانشگاه امیركبیر تهران ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه شهید مهندس موسی کلانتری


موسی کلانتری در سال 1327 در شهرستان مرند متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمت اعظم تحصیلات متوسطه را در همان شهر به پایان رساند و دیپلم خود را از دبیرستان خوارزمی تهران گرفت.

شهید كلانتری در سال 1345 وارد دانشگاه امیركبیر تهران شد و در رشته راه و ساختمان به تحصیل پرداخت و بالاخره با اخذ مدرك فوق لیسانس در رشته راه و ساختمان فارغ‌التحصیل شد. در دوران دانشگاه، یكی از افراد فعال عضو انجمن اسلامی بود. وی بعد از انجام خدمت سربازی در كارگاه‌های مختلف راهسازی در شهرهای مختلف به كار پرداخت.

مهندس کلانتری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه سال 1357 به عنوان پاسدار در كمیته‌ به حراست از انقلاب اسلامی پرداخت. در تابستان سال 58 وارد وزارت راه شد و جهت فعال كردن اداره راه خوزستان به آنجا رفت و پس از مدتی به همین منظور به استان آذربایجان غربی اعزام شد و مسئولیت اداره كل راه و ترابری استان را نیز به عهده گرفت. در دی ماه سال 1358 از سوی شورای انقلاب به سمت وزیر راه و ترابری منصوب و پس از تشكیل دولت شهید رجایی  تا هنگام شهادت همچنان در این سمت به انجام وظیفه و خدمت به مردم و جمهوری نوپای اسلامی ایران ادامه داد.

اولین بار كه در سالن سخنرانی وزارتخانه آمده بود تا به عنوان وزیر جدید از نزدیك با همكاران آشنا شود، آنقدر ساده و بی‌پیرایه لباس پوشیده بود و آنقدر خودمانی و بدون تكلف سخن گفت كه بعضی از همكاران آن همه سادگی و اخلاص را باور نكردند. سخنرانی معارفه را با این جمله آغاز كرد: من برادر كوچك شما هستم و به وزارت راه و ترابری آمده‌ام كه در كنار شما برادران و خواهران ارجمند و بزرگوار به بازسازی راه‌های این مملكت بپردازم.

شهید کلانتری این قول خود را هرگز فراموش نكرد و تا آخرین لحظه حیات به این شیوه پایبند بود و هرگز فروتنی ذاتی خود را در مقابل همكاران از دست نداد. ساده زندگی می‌كرد و ساده زیستن را دوست داشت. كفش‌هایش سوراخ بود، نه اینكه او پول خرید یك جفت كفش را نداشت. این تظاهر هم نبود. حقیقت این بود كه روح او بی‌نیاز از ثروت دنیا بود و تا آخرین لحظه حیات اسیر عرفان روح خود بود و هرگز در بند زندگی خاكی گرفتار نشد.

منبع : WWW.SHOHADA.GOV.IR