تبیان، دستیار زندگی
کاترین اشتون که از سال ۲۰۰۹ در حال فعالیت به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ و پس از پایان دوره ۵ ساله خود،دیگر نامزد ادامه فعالیت در این پست نمی‌شود. او در میان سیاستمداران جهان به صورت رسمی یکی از بیشترین حقوق‌های دنیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتون چقدر می‌گیرد مذاکره کند ؟


کاترین اشتون که از سال 2009 در حال فعالیت به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست اعلام کرده که در سال 2014 و پس از پایان دوره 5 ساله خود،دیگر نامزد ادامه فعالیت در این پست نمی‌شود. او در میان سیاستمداران جهان به صورت رسمی یکی از بیشترین حقوق‌های دنیا را می‌گیرد و حتی قرار است پس از سال 2014 هم تا سه سال پرداخت حقوقش ادامه داشته باشد.

اشتون

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که حالا برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و  گروه 1+5 در الماتی به سر می‌برد همیشه مورد توجه رسانه‌ها بوده است و برای ایرانی‌ها هم به خاطر 4 سال حضور در مذاکرات هسته‌ای چهره‌ای آشنا به حساب می‌آید. او که از سال 2009 در حال فعالیت به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست اعلام کرده که در سال 2014 و پس از پایان دوره 5 ساله خود،دیگر نامزد ادامه فعالیت در این پست نمی‌شود تا فرد دیگری این سمت را بر عهده بگیرد. در حالی که خبرهای مذاکرات الماتی در اوج است روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی اعلام کرده که اشتون قرار است با وجود کناره‌گیری از این سمت، پس از سال 2014 هم حقوق بگیرد؛ بدون اینکه هیچ کاری انجام دهد. اما واقعاً  اشتون که در سال 1999 لقب بارونس گرفته برای فعالیت در این پست چقدر حقوق می‌گیرد ؟

در گزارش دیلی تلگراف آمده است که این عضو حزب کارگر انگلیس هر چند در اکتبر سال آینده میلادی فعالیتش به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان می‌رسد اما تا سال 2017 سالانه 133 هزار و 500 پوند یا معادل حدود 205 هزار دلار حقوق می‌گیرد که در مجموع سه سال حدود 400 هزار پوند یا حدود  614 هزار دلار می‌شود؛به خاطر انجام ندادن هیچ کاری!

بر اساس این گزارش،حقوق سالانه پس از ترک پست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 55 درصد حقوق پایه کاترین اشتون است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی مشخص می‌شود که بر اساس این گزارش حقوق پایه سالانه خانم اشتون در حال حاضر  رقمی حدود 373 هزار دلار یا ماهانه 31 هزار دلار است. باید توجه داشت که این رقم تنها حقوق پایه این سیاستمدار انگلیسی است و مجموع حقوق سالانه کاترین اشتون حدود 328 هزار پوند یا حدود 503 هزار دلار است که به گفته رسانه‌ها از حقوق دیوید کامرون،نخست وزیر انگلیس هم بیشتر است.

در گزارش دیلی تلگراف آمده است که این عضو حزب کارگر انگلیس هر چند در اکتبر سال آینده میلادی فعالیتش به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان می‌رسد اما تا سال 2017 سالانه 133 هزار و 500 پوند یا معادل حدود 205 هزار دلار حقوق می‌گیرد که در مجموع سه سال حدود 400 هزار پوند یا حدود  614 هزار دلار می‌شود؛به خاطر انجام ندادن هیچ کاری!

اگر بخواهید در مجموع حساب کنید ماهانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چیزی حدود 42 هزار دلار حقوق می‌گیرد.  مقام‌‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که پرداخت حقوق پس از سال 2014 به خاطر این است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از پایان فعالیت خود در این پست دغدغه شغل جدید را نداشته باشد. در سال 2021 هم اشتون می‌تواند از حقوق بازنشستگی اتحادیه اروپا که رقمی حدود سالانه 61 هزار پوند است استفاده کند.

کاترین؛ اولین دانشجوی خانواده

کاترین اشتون که اول دسامبر سال 2009 جایگزین خاویر سولانا برای هدایت سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد در خانواده‌ای از طبقه کارگر در شهر لانکشایر انگلیس به دنیا آمده و اولین عضو خانواده‌اش بود که موفق شد وارد دانشگاه شود. اشتون با مدرک کارشناسی در رشته جامعه شناسی در سال 1977 از کالج بدفورد لندن، فارغ التحصیل شد. قبل از فعالیت سیاسی در کمپین خلع سلاح هسته ای(CND) فعالیت می کرد و تا مقام معاونت این سازمان پیش رفت. در زمان نخست وزیری تونی بلر معاون وزیر بود. قبل از رسیدن به پست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان  نایب رئیس کمیسیون اروپا و کمیسر اروپایی برای تجارت فعالیت کرد بود.   اشتون،57 ساله دو فرزند و 3 فرزند خوانده دارد و همسر او پیتر کلنر،رئیس یک سازمان نظرسنجی آنلاین به نام  YouGov است.

بخش سیاست تبیان

منبع : مهر