تبیان، دستیار زندگی
شهید سرتیپ جواد فكوری در سال 1317 در تبریز به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشكده خلبانی شد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند. دوره‌های تكمیلی خلبانی، مدیریت خلبانی (اف4)، فرماندهی گردان هوایی و فرماندهی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه شهید سرتیپ جواد فکوری


شهید سرتیپ جواد فكوری  در سال 1317 در تبریز به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشكده خلبانی شد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند.

دوره‌های تكمیلی خلبانی، مدیریت خلبانی  (اف4)، فرماندهی گردان هوایی و فرماندهی ستاد را با موفقیت طی كرد.

شهید جواد فكوری فردی واقعا مسلمان و دلسوز به حال انقلاب اسلامی بود. او كار را با حضور در نیروی هوایی شروع كرد و به علت عهد‌ه‌دار بودن دو شغل مهم و حساس به ناچار در هفته سه روز در نیروی هوایی بود و سه روز دیگر در وزارت دفاع.

یكی از كارهای گرانقدر ایشان همان فرستادن 140 هواپیمای جنگنده به سوی خاك عراق پس از اولین حمله هوایی ناگهانی مزدوران بعث بود. شهید فكوری به عنوان فرمانده جهت منجسم و هماهنگ كردن نیروها بسیار تلاش می‌كرد.

شهید فكوری در تمام دوران خدمتش در ارتش به عنوان فردی مذهبی و قاطع شناخته می‌شد و به همین علت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌ها و پست‌های زیر را به عهده داشت:

فرماندهی پشتیبانی پایگاه دوم شكاری، فرماندهی پایگاه دوم شكاری، فرماندهی پایگاه یكم شكاری،‌ معاون عملیاتی نیروی هوایی و فرماندهی نیروی هوایی.

همچنین شهید فكوری پس از تشكیل كابینه شهید رجایی با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع برگزیده شد و پس از اینكه سرهنگ معین‌پور به فرماندهی نیروی هوایی گمارده شد، ایشان (شهید فكوری) مورد تشویق قرار گرفت و به سمت مشاور جانشینی رئیس ستاد مشترك ارتش انتخاب شد و سرانجام موقعی كه با سرداران دیگر اسلام از جنوب به تهران بر می‌گشت براثر سانحه هوایی همراه با دیگران عزیزان به خیل شهدا پیوست.

منبع :WWW.SHOHADA.GOV.IR