تبیان، دستیار زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از پرداخت دوباره وام ازدواج از ابتدای سال جدید به عنوان عیدی این وزارتخانه به جوانان در شرف ازدواج خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وام ازدواج معلق میان زمین و هوا


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از پرداخت دوباره وام ازدواج از ابتدای سال جدید به عنوان عیدی این وزارتخانه به جوانان در شرف ازدواج خبر داد.
محمد صادق اکبری گفت: وزارت ورزش و جوانان با پیگیریهایی که در سال گذشته انجام داد، موفق شد عیدی جوانان ایرانی را به آنها بدهد و با تلاش این وزارتخانه و بانک مرکزی دوباره وام ازدواج از ابتدای سال جدید به جوانان در شرف ازدواج پرداخت می شود.

وام ازدواج

وی با بیان اینکه همچنین این وزارتخانه به دنبال افزایش وام ازدواج برای جوانان است، افزود: اگر بسته پیشنهادی ازدواج به دولت تصویب شود و همچنین شورای پول و اعتبار نیز منابع مالی کافی داشته باشد به جوانانی که دارای چهار شرط طلبگی، داشتن سن زیر 25 سال، فوت یکی از والدین زوجها و مهریه کمتر از 110 سکه باشند، وام 5 میلیون تومانی پرداخت می شود.

این در حالی است که برنامه ارتقای توانمندی های زنان و تحکیم خانواده در بودجه 92، 36 درصد، خدمات مشاوره ای، تربیتی و فرهنگی جوانان و زنان 14 درصد و ساماندهی ازدواج جوان 28 درصد کاهش اعتبار داشته است. در همین رابطه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود در رابطه با بررسی بودجه ویژه برنامه های زنان، جوانان و خانواده عنوان می کند: آنچه در زمینه کاهش اعتبارات برنامه ای حوزه زنان و خانواده حایز اهمیت است، کاهش چشمگیر برنامه ساماندهی ازدواج جوانان است. با توجه به کاهش نرخ ازدواج در کشور و افزایش آمار طلاق در کشور به نظر می رسد دولت باید توجه بیشتری به این حوزه معمول دارد. یکی از برنامه های اصلی برنامه ساماندهی ازدواج جوانان، ایجاد مشوق هایی برای تسهیل ازدواج است. مشوق هایی که یکی از آنها وام ازدواج است. اما انگاری خبری از اعتبارات وام ازدواج در بودجه سال 92 حوزه زنان ، جوان و خانواده نیست. مسئله که به تایید گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است و مشخص نیست، علیرغم وعده وزیر ورزش و جوانان در رابطه با از سرگیری اعطای وام ازدواج به جوانان از ابتدای سال 92، چرا اعتباراتی در این حوزه برای وام ازدواج مشخص نشده است.

مشخص نیست، علیرغم وعده وزیر ورزش و جوانان در رابطه با از سرگیری اعطای وام ازدواج به جوانان از ابتدای سال 92، چرا اعتباراتی در این حوزه برای وام ازدواج مشخص نشده است

از طرفی مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان می گوید: در یازده ماه سال گذشته ( تا پایان بهمن ) 726 هزار ازدواج به ثبت رسید.

وام ازدواج

وی در صحبت های خود به پرداخت وام ازدواج اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی در سال گذشته به 923 هزار و 133 متقاضی وام ازدواج پرداخت کرده است اما تعدادی از متقاضیان نیز به دلیل کمبود بودجه و مشکلات به وجود آمده موفق به دریافت این وام نشده اند.

امینی درباره پرداخت وام ازدواج به جوانان در سال جدید گفت: برگزاری جلسات کارگروه از اسفند سال گذشته آغاز شد و براساس تفاهمات صورت گرفته با بانک مرکزی قرار است از ابتدای سال جدید وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شود.

به گفته مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، خبر پرداخت وام ازدواج تا خرداد ماه صحت ندارد و متقاضیان از ابتدای سال جدید می توانند وام های خود را از سوی بانکهای عامل دریافت کنند.

وی ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید روحیه امید و امیدواری را در جامعه گسترش داد، بنابراین این خبر که پرداخت وام ازدواج تا خرداد ماه سال آینده معلق می‌ماند از سوی وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی مورد تایید نیست.

امینی درباره پرداخت وام ازدواج به جوانان در سال جدید گفت: برگزاری جلسات کارگروه از اسفند سال گذشته آغاز شد و براساس تفاهمات صورت گرفته با بانک مرکزی قرار است از ابتدای سال جدید وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شود

امینی در پایان تصریح کرد:  طبق مصوبه کارگروه وام ازدواج سایت سامانه قرض الحسنه تحت نظارت بانک مرکزی به صورت متمرکز از ابتدای سال آینده فعالیت خود را شروع کرده و طبق روال وام ازدواج توسط بانک‌های عامل به زوجین پرداخت خواهد شد.

فراوری: کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تابناک/مهر/خبرانلاین