تبیان، دستیار زندگی
خیلی از رانندگان به علت ناشی بودن یا بی اطلاعی از قوانین، بعد از وقوع تصادف دچار سردرگمی می شوند. با این اتفاق علاوه بر اینكه استرس به خودشان و سرنشینان وارد می كنند، باعث ترافیك و مزاحمت سایر راننده ها هم می شوند. البته از این نكته هم نگذریم كه چند وقت ی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه مواقعی صحنه تصادف را به هم نزنیم؟


خیلی از رانندگان به علت ناشی بودن یا بی اطلاعی از قوانین، بعد از وقوع تصادف دچار سردرگمی می شوند. با این اتفاق علاوه بر اینكه استرس به خودشان و سرنشینان وارد می كنند، باعث ترافیك و مزاحمت سایر راننده ها هم می شوند. البته از این نكته هم نگذریم كه چند وقت یكبار قوانین دستخوش تغییراتی می شوند كه در بروز این مشكلات بی تاثیر نیست.

تصادف

تصور كنید با سرعت بالای 90 كیلومتر در یكی از بزرگراه‌های شهر رانندگی می‌كنید، خودروهای جلویی هم در حركت هستند، اما نه اشتباه كردید. دو خودرو دقیقا وسط بزرگراه متوقف شده‌اند، اگر كمی دیر بجنبید حتما به این خودروها برخورد خواهید كرد، پس تمام مهارت رانندگی‌تان را به كار می‌گیرید تا با یك جاخالی دادن از وقوع یك تصادف حتمی نجات پیدا كنید.

این تغییر مسیر ناگهانی با صدای بوق اعتراض‌آمیز سایر رانندگان همراه می‌شود و این وضع برای خیلی از رانندگانی كه در این مسیر تردد می‌كنند، تكرار می‌شود.

ماجرا از این قرار است كه این دو خودرو باهم تصادف كرده‌اند، اما راننده‌ها به هیچ قیمتی نمی‌خواهند صحنه تصادف را به هم بزنند حتی اگر محل تصادف درست وسط بزرگراه باشد!

بعد از تصادف خونسرد باش

دست و پایتان را گم نكنید، درست است كه تصادف سختی داشته‌اید، خودروی شما و راننده مقابل‌تان خسارت دیده و حتی ممكن است این تصادف مجروحی هم داشته باشد، اما با تمام اینها مهم‌ترین نكته این است كه خونسردی خود را حفظ كنید چون با آرامش بهتر می‌توانید صحنه تصادف را مدیریت كنید.

حفظ صحنه تصادف، مهم‌ترین اشتباه

از این صحنه‌ها در خیابان‌های شهرمان كم نیست، یك تصادف و به دنبال آن ساعت‌ها راهبندان و كورشدن گره ترافیكی مسیر تنها به این دلیل كه طرفین تصادف اصرار دارند صحنه تصادف را برهم نزنند، حتی اگر این اصرار به قیمت ساعت‌ها قفل شدن ترافیك مسیرتمام شود.

این روزها كه خیابان‌های شهر به دلیل تردد میلیون‌ها خودرو به شرایط قفل رسیده و ترافیك به جزء جدانشدنی از زندگی شهرنشین‌ها تبدیل شده، وقوع روزانه چند تصادف خسارتی و جرحی در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر اتفاق عجیبی نیست، اما نكته مهم اینجاست كه هنوز خیلی از ما نمی‌دانیم پس از وقوع یك تصادف چه كار باید انجام دهیم؟

بسیاری از شهروندان پس از وقوع یك تصادف خسارتی یا جرحی با عملكرد نادرست خود ناخواسته شرایطی را به وجود می‌آورند كه نه‌تنها گره ترافیك مسیر را كورتر می‌كند، بلكه حتی ممكن است یك تصادف كوچك را به تصادفات زنجیره‌ای مرگباری تبدیل كند.

رانندگان باید در تصادفات منجر به جرح و فوت وضع خودروها را به همان صورت حفظ كنند و در اولین فرصت موضوع را به پلیس و اورژانس برای اعزام آمبولانس به صحنه تصادف و انتقال مصدوم به بیمارستان اطلاع دهند، همچنین اگر تصادف منجر به فوت شده باشد ماموران پلیس راهور، هماهنگی‌های لازم را با پزشكی قانونی برای انتقال جسد انجام می‌دهند

واقعیت این است كه هنوز خیلی از رانندگان نحوه عملكرد مناسب پس از وقوع یك تصادف خسارتی یا جرحی را نمی‌دانند و همین بی‌اطلاعی ناخواسته، آنها را در ردیف رانندگان بی‌قانون قرار می‌دهد.

هرچند برخی رانندگان هم می‌گویند قبول دارند اصرارشان برای حفظ صحنه تصادف باعث ایجاد ترافیك سنگین می‌شود، اما چون احتمال دارد كارشناس پلیس در تشخیص مقصر اشتباه كند و در نتیجه حق آنها ضایع شود، بنابراین ترجیح می‌دهند به هر قیمتی شده صحنه تصادف را به هم نزنند.

تماس با پلیس اولین اقدام است

اولین اقدامی كه بعد از وقوع تصادف باید طرفین انجام دهند و همه خوشبختانه از آن اطلاع دارند، تماس گرفتن با 110 است. وقتی شما با پلیس تماس می گیرید و آدرس محل وقوع تصادف را می دهید نزدیك ترین واحد راهنمایی و رانندگی یك كارشناس تصادف پیش شما می فرستد تا مقصر را تعیین كند.

براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، هنگام وقوع تصادفات خسارتی اولین كاری كه رانندگان باید انجام دهند این است كه هرچه سریع‌تر دو خودرو را به منتهی‌الیه سمت راست هدایت كنند تا از ایجاد راهبندان و اختلال در تردد سایر خودروها جلوگیری شود

در تصادفات خسارتی، از صحنه تصادف فیلم و عكس بگیرید

دومین اقدام كناربردن اتومبیل از مسیر سواره هاست. یعنی اگر وسط بزرگراه و خیابان پرتردد تصادف كردید لزومی ندارد دقیقا همان نقطه بمانید تا پلیس از راه برسد و مقصر را تعیین كند درصورتی كه پلیس ببیند راه را بند آورده اید قطعا هر دو طرف را به دلیل سد معبر جریمه خواهد كرد. در تصادفات خسارتی طرفین تصادف حق ندارند تا زمان رسیدن پلیس، خودروشان را از وسط خیابان یا بزرگراه تكان دهند، صرفا به این دلیل كه نمی‌خواهند صحنه تصادف را به هم بزنند، اما براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، هنگام وقوع تصادفات خسارتی اولین كاری كه رانندگان باید انجام دهند این است كه هرچه سریع‌تر دو خودرو را به منتهی‌الیه سمت راست هدایت كنند تا از ایجاد راهبندان و اختلال در تردد سایر خودروها جلوگیری شود. اگر مقصر مشخص است و حاضرین سر صحنه می توانند برای پلیس توضیح دهند كه مشكلی نیست اما اگر طرف مقابلتان مقصر است و شك دارید بعدا بخواهد ماجرا را وارونه جلوه دهد برای پیشگیری از تشخیص نادرست مقصر حادثه  توسط پلیس و ممانعت از تضییع حق بهتر است با تلفن همراه از صحنه تصادف فیلم و عكس بگیرید تا افسر كارشناس تصادف براساس شواهد و فیلم و عكس گرفته شده مقصر حادثه را شناسایی كند.

تصادف

حتی اگر امكان فیلمبرداری نبود، باز هم باید خودروها را از وسط خیابان به منتهی الیه سمت راست حركت داد و در نهایت اگر با نظر كارشناسی افسر تصادف موافق نباشند، می‌توانند درخواست بدهند كروكی پلیس برای رسیدگی به شورای حل اختلاف برود. البته اگر خسارت زیر دو میلیون و 250 هزار تومان باشد به شرط توافق و سازش، طرفین تصادف می‌توانند با تعویض مدارك شامل بیمه‌نامه و كارت خودروی خود به نمایندگی بیمه مراجعه كنند و خسارت خود را بگیرند.

تصادف جرحی و فوتی؛ به هم زدن صحنه هرگز

برعكس تصادفات خسارتی كه پلیس، رانندگان را ملزم می‌كند طرفین خودروهایشان را به منتهی‌الیه سمت راست خیابان منتقل كنند تا از ایجاد راهبندان جلوگیری شود، اما این قانون استثنایی هم دارد.

رانندگان باید در تصادفات منجر به جرح و فوت وضع خودروها را به همان صورت حفظ كنند و در اولین فرصت موضوع را به پلیس و اورژانس برای اعزام آمبولانس به صحنه تصادف و انتقال مصدوم به بیمارستان اطلاع دهند، همچنین اگر تصادف منجر به فوت شده باشد ماموران پلیس راهور، هماهنگی‌های لازم را با پزشكی قانونی برای انتقال جسد انجام می‌دهند.

در تصادفات جرحی چون اطلاع دقیقی از شرایط جسمانی مصدومان حادثه وجود ندارد، بهترین كار این است كه از تكان‌دادن فرد مجروح خودداری شود تا آمبولانس اورژانس از راه برسد، اما در مواقعی كه علائم بالینی نشان می‌دهد در صورت جابه‌جاكردن مصدوم مشكلی برای وی به وجود نمی‌آید با صلاحدید كارشناس پلیس حاضر در صحنه تصادف ـ كه دوره‌های آموزشی لازم را نیز در این زمینه دیده است ـ باید مصدوم را به منتهی‌الیه سمت راست خیابان منتقل كرد تا آمبولانس از راه برسد، زیرا وجود مصدوم در وسط صحنه حادثه باعث اختلال در تردد خودروها در آن مسیر می‌شود.

هرچند برخی رانندگان هم می‌گویند قبول دارند اصرارشان برای حفظ صحنه تصادف باعث ایجاد ترافیك سنگین می‌شود، اما چون احتمال دارد كارشناس پلیس در تشخیص مقصر اشتباه كند و در نتیجه حق آنها ضایع شود، بنابراین ترجیح می‌دهند به هر قیمتی شده صحنه تصادف را به هم نزنند

مراجعه به بیمه، آخرین اقدام است

آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر مراجعه به بیمه است. طرفی كه مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت كند. پس اگر در تصادفی شما مقصر شناخته شدید دنبال گرفتن خسارت نباشید. هزینه طرف مقابل را كه بیمه شما می دهد اما برای اتومبیل خودتان باید از جیب مبارك هزینه كنید، البته اگر بیمه بدنه داشته باشید می توانید با مراجعه به شركت بیمه كننده خسارت اتومبیل خودتان را دریافت كنید. فقط این نكته را فراموش نكنید كه اگر هزینه تعمیر اتومبیل تان با زیر 100 هزار تومان حل می شود اصلا سراغ بیمه بدنه نروید. چون در سال های بعد برای تمدید بیمه نامه تخفیف هایی را از دست می دهید كه قطعا از مبلغ خسارت تان بیشتر خواهد بود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:جام جم آنلاین/برترین ها