تبیان، دستیار زندگی
کتاب‌هایی که در این صفحه معرفی می‌شوند، توانستند در سال91 در میان علاقه مندان به کتاب مطرح شوند و رکود بازار کتاب را اندکی کم کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

16 کتاب‌ پرتیراژ گوی سبقت ربودند

نگاهی به بازارکتاب ‌در سال 91


کتاب‌هایی که در این صفحه معرفی می‌شوند، توانستند در سال91 در میان علاقه مندان به کتاب مطرح شوند و رکود بازار کتاب را اندکی کم کنند.

کتاب‌

کلمه «پر فروش» در مورد کتاب صفتی کاملا نسبی است. با این حساب شاید پرداختن به چنین مقوله‌ای در اساس کار چندان صحیحی نباشد اما برای رسیدن به یک جمع‌بندی کلی ازوضعیت سالانه نشر کتاب، شاید تنها روش همین باشد. کتاب‌هایی که در این صفحه معرفی می‌شوند، توانستند در سال91 در میان علاقه مندان به کتاب مطرح شوند و رکود بازار کتاب را اندکی کم کنند. اینکه این کتاب‌ها چقدر خوب هستند یا نه جای بحث دارد و اینکه بسیاری کتاب‌های خوب و خیلی خوب امسال منتشر شدند و کمتر دیده شدند یا پرفروش نشدند جای تاسف.

اتحادیه ابلهان/ نویسنده:جان کندی تول/ مترجم:پیمان خاکسار/ ناشر:به نگار/ موضوع: رمان خارجی

رمان اتحادیه ابلهان پاییز از سوی نشر به نگار منتشر شد و خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و به چاپ دوم رسید. این رمان که اولین اثر و تنها اثر جان کندی تول است درباره پسری 30 ساله است که با مادرش زندگی می‌کند و نمی‌خواهد یا نمی‌تواند قوانین و قواعد معمول جامعه مدرن را بپذیرد؛ ذهن او در عصر قرون وسطی پرسه می‌زند و به هرکجا پا می‌گذارد ماجرا می‌آفریند. کتاب از طنزی قوی برخوردار است و ترجمه روان آن توانسته به خوبی با خواننده فارسی زبان ارتباط برقرار کند. این اثر در سال 1981 جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.

کتاب نیست/ شاعر: علیرضا روشن/ ناشر: آموت/ موضوع: شعر نو

کتاب نیست، عنوان مجموعه شعری از علیرضا روشن است که در سال 90 منتشر شد و به چاپ سوم رسید و استقبال از آن ادامه داشت و چندی پیش چاپ پنجم آن نیز منتشر شد. این اثر که اولین مجموعه‌شعر «علیرضا روشن» است نه تنها در نمایشگاه کتاب تهران، از پرفروش‌ترین‌های نشر آموت بود که به گزارش مجلات و روزنامه‌ها و کتابفروشی‌های معتبر، در لیست پرفروش‌ترین‌ها هم قرار گرفته است. این کتاب، همزمان با انتشار در ایران، با ترجمه «طیبه هاشمی» و «ژان رستم ناصر» به وسیله انتشارات «اِرس» در مجموعه کلکسیون «پو و پسی» در فرانسه به چاپ رسیده و باعث ستایش منتقدان اروپایی قرار گرفته است. «کتاب نیست» شامل حدود 200 قطعه شعر در سه دفتر است. «شمع گندم»، «کتاب تو» و «کتاب نیست» عنوان سه دفتر این مجموعه هستند.

قیدار/ نویسنده: رضا امیرخانی/ ناشر:افق/ موضوع: رمان ایرانی

رمان قیدار اثر رضا امیرخانی سال 91 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نخستین بار عرضه شد و مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گرفت. ماجراهای رمان در دهه پنجاه شمسی می‌گذرد و در 9 فصل روایت شده است که در هر فصل امیرخانی به بیان حکایتی از زندگی قیدار می‌پردازد. قیدار گاراژ بزرگی در تهران دارد با کلی خدم و حشم و راننده و کامیون. ماجرا از عقد قیدار با شهناز شروع می‌شود که با مرسدس آلبالویی قیدار به سمت اصفهان و قبر مرحوم پدر شهلا می‌روند. شهلا از گذشته‌اش پشیمان و نقاط مبهمی در زندگی‌اش وجود دارد که اندک اندک با پیش رفتن قصه روشن‌تر می‌شود. امیرخانی توانسته در این اثر دهه پنجاه ایران را به خوبی تصویر کند و به فضا‌سازی خوبی دست بیابد.

پیرپرنیان اندیش/ تهیه و تنظیم: میلاد عظیمی و عاطفه طیه/ ناشر: سخن/ موضوع: خاطره

کتاب «پیر پرنیان‌اندیش؛ در صحبت سایه» دربرگیرنده خاطرات هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)، شاعر پیشکسوت در قطع وزیری در دو جلد گالینگور با جعبه به چاپ رسیده است. این کتاب در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید و سپس در کمتر از دو هفته به چاپ سوم. «پیر پرنیان اندیش» حاصل شش سال گفت‌وگوی میلاد عظیمی و عاطفه طیه با هوشنگ ابتهاج است.در این کتاب هوشنگ ابتهاج به بیان عقاید و نظرات خود درباره بسیاری از چهره‌های بنام موسیقی، شعر و سیاست در زمان خود می‌پردازد. انتشار این کتاب با واکنش‌های بسیاری از سوی چهره‌های مطرح هنر و ادبیات روبه‌رو شد.

کتاب جامع فوتبال/ نویسنده: دیوید کلدبلت/ مترجم: عادل فردوسی‌پور/ ناشر: بهشت/ موضوع: فوتبال

عادل فردوسی‌پور درسال 91 نیر مانند سال گذشته کتابی درباره فوتبال منتشر کرد که با استقبال مواجه شد. کتاب جامع فوتبال که در 380 صفحه و با قطع رحلی و صفحات مصور به چاپ رسیده دارای جلد چرمی است که با ظرافت شبیه توپ فوتبالی جلب توجه می‌کند. این کتاب برای اولین بار در سال 2008 در انگلستان منتشر شد. تهیه و تدوین این کتاب را یک تیم حرفه‌ای متشکل از کارشناسان فوتبال و روزنامه‎نگاران مطرح کشور انگلستان بر عهده داشته‌اند. «کتاب جامع فوتبال» نوشته‌ دیوید کلدبلت در شش فصل شامل: بازی جهانی،‌ فوتبال چگونه بازی می‌شود، یک بازی گروهی، مهارت‌های فردی،‌ سیاره‌ فوتبال و مسابقات و رکوردهاست.

نورالدین پسر ایران/ نویسنده:معصومه سپهری/ ناشر:سوره مهر/ موضوع: خاطره

«نورالدین پسر ایران» کتاب خاطرات سید نورالدین عافی است از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که در سن 16 سالگی نزدیک به هشتاد ماه از دوران جنگ تحمیلی را به‌رغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک‌ترش سید صادق در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز هفتاد درصد دفاع‌مقدس است. نورالدین پسر ایران تا به حال به چاپ دوازدهم رسیده و مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گرفته است.

شوهر عزیز من/ نویسنده: فریبا کلهر/ ناشر:آموت/ موضوع: رمان ایرانی

چاپ اول رمان «شوهر عزیز من» نوشته فریبا کلهر ابتدای سال‌91 از سوی نشر آموت منتشر شد و در عرض 20 روز به چاپ دوم رسید. ماجراهای این رمان که به چاپ چهارم نیز رسیده است در سالهای 50 تا 60 رخ می‌دهد. شخصیت اصلی آن، زنی است که در فصل اول کتاب با ترور همسر خود که استاد اخراجی دانشگاه است، مواجه می‌شود و پس از آن داستان به شرح تغییر ایدئولوژی‌ها و نگرش این فرد در طول سال‌های پس از دهه 60 می‌پردازد.

در خرابات مغان/ نویسنده: داریوش مهرجویی/ ناشر:قطره/ موضوع: رمان ایرانی

«خرابات مغان» داستان دانشجوی مسلمان ایرانی را روایت می‌کند که با وجود همه دغدغه‌های دینی خود برای تحصیل به آمریکا سفر می‌کند و در مدت اقامت خود در این کشور نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نمی‌ماند. وی به دلیل موقعیت خانوادگی خود و نیز علاقه‌ای که به پاسخگویی به شبهات در خود پیدا می‌کند، تصمیم می‌گیرد به آموختن فلسفه برای پاسخگویی به این شبهات بپردازد تا به اعتقاد خود بتواند به نوعی دفاع عقلانی درباره اعتقادات خود دست یابد. این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد و با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به مهرجویی مواجه شد و بسیاری این کتاب را با امضای مهرجویی به خانه بردند.

اینکه این کتاب‌ها چقدر خوب هستند یا نه جای بحث دارد و اینکه بسیاری کتاب‌های خوب و خیلی خوب امسال منتشر شدند و کمتر دیده شدند یا پرفروش نشدند جای تاسف

حتی پلاک خانه را/ شاعر: سید مهدی موسوی/ ناشر:فصل پنجم/ موضوع: شعر دفاع‌مقدس

سیدمهدی موسوی، با کتاب «حتی پلاک خانه را» سال گذشته به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمد و با گذشت 3 روز از نمایشگاه، انتشارات فصل پنجم برای بار دوم این کتاب را به چاپخانه فرستاد. این مجموعه حاوی 19 شعر در قالب‌های آزاد، موزون و ترانه است که با گسترش مضمونی و توجه به مفهوم مقاومت در سطحی فراتر از حوزه دفاع‌مقدس و جبهه‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق نگریسته و با نگاهی امروزی به حوادث پس از جنگ و خانواده‌های شهدا می‌پردازد و به گفته شاعر، دوربین به صورت حسی و عاطفی همسر و فرزندان شهدا را زیر نظر می‌گیرد و در واقع شعر به آنها تعلق دارد.

آدم‌ها/ نویسنده: احمد غلامی/ ناشر: ثالث/ موضوع: مجموعه داستان

«آدم‌ها»ی احمد غلامی هم در صدر پرفروش‌های انتشارات ثالث قرار دارد که تا به حال به چاپ سوم رسیده است. در این کتاب شصت و دو داستانک گنجانده شد که در واقع هر داستانک در مورد یک نفر است. هر داستانک شبیه یک عکس است که یک تکه یا یک تصویر از زندگی افراد مختلف توی سن‌های مختلف با روحیات مختلف از فرهنگ‌های مختلف زن، مرد، دیوانه، عاشق و... را نشان می‌دهد. داستان‌هایی هم درباره جنگ وجود دارد مثل «یارمحمدی، باقری، بهارلو و بی‌نام». لحن ساده و صمیمی از جمله ویژگی‌های این کتاب است که در سراسر اثر دیده می‌شود و پل خوبی است برای ارتباط مخاطب با فضا‌های ساخته شده.

آفتاب در حجاب/ نویسنده: سیدمهدی شجاعی/ ناشر: نیستان/ موضوع: مذهبی

آفتاب در حجاب کتابی است درباره زندگی حضرت زینب(س) که خطاب به آن حضرت روایت شده. داستان از کابوس حضرت زینب در کودکی آغاز می‌شود: چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر دوختی، لب برچیدی و گفتی: «خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که توفان به پا شده است، توفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. توفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت می‌کند، توفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید...» این کتاب در ابتدای سال‌91 منتشر شد و تاکنون رکورد چاپ بیستم (سیصد هزار نسخه) را پشت سر گذاشته است.

نمایش اسپانیایی/ نویسنده: یاسمینا رضا/ ناشر: افراز/ موضوع: نمایشنامه

نمایشنامه «نمایش اسپانیایی» اثر یاسمینا رضا، نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی، با ترجمه مشترک زهرا قربان‌خانلو و غلامحسین دولت آبادی توسط نشر افراز در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد و خیلی زود به چاپ دوم رسید. نمایش اسپانیایی، ششمین نمایشنامه یاسمینا رضا است که در سال 2004 نوشته و منتشر شده است. این نمایشنامه را دیوید آیوز، نمایشنامه‌نویس نام‌آور آمریکایی، برای اجرا در برادوی ترجمه کرد و در سال 2007 به‌کارگردانی جان تارتارو به ‌روی صحنه رفت.

گزینه اشعار/ شاعر: هوشنگ چالنگی/ ناشر: مروارید/ موضوع: شعر دیگر

کتاب «گزینه اشعار» هوشنگ چالنگی دربرگیرنده گزیده‌ای از دو کتاب اخیر و شعرهای پراکنده‌ای است که در سالهای دور در نشریاتی چاپ شده است. چالنگی، شاعر مطرح دهه چهل، برای اهالی شعر چهره‌ای شناخته شده است و این مجموعه شعر او که سال91 همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وارد بازار کتاب شد با استقبال چشمگیری مواجه شد.

خاطرات یک سرخپوست صد‌در‌صد واقعی/ نویسنده:شرمن الکسی/ مترجم:رضی هیرمندی/ ناشر: افق/ موضوع: رمان خارجی

این رمان در ابتدای سال‌91 وارد بازار کتاب شد و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید. داستان کتاب خطی و ساده است. یک اتوبیوگرافی از نویسنده است که در قالب داستانی طنز روایت می‌شود. در این کتاب ما با یک سرخ‌پوست امروزی و مشکلاتش آشنا می‌شویم.

دالان بهشت/ نویسنده: نازی صفوی/ ناشر: ققنوس/ موضوع: رمان

چاپ نخست کتاب «دالان بهشت» سال 78 منتشر شده بود و اخیرا هم چاپ چهلم آن در شمارگان 11000 نسخه منتشر شد. تاکنون بیش از 200 هزار نسخه از کتاب «دالان بهشت» فروش رفته است. این کتاب داستان‌ زندگی‌ دختری‌ است که‌ بنابه‌ تصمیم‌ والدینش‌ ازدواج‌ می‌کند اما خیلی‌ زود شکست‌ می‌خورد. «دالان بهشت» طی چند سال متوالی جزو پرفروش‌های نشر ققنوس معرفی شده است.

هی شعر‌تر انگیزد/ شاعر: سعید بیابانکی/ ناشر: سپیده باوران/ موضوع: شعر طنز

«هی شعر‌تر انگیزد» هفتمین مجموعه شعر سعید بیابانکی است که سال پیش به چاپ رسید و با استقبال روبه‌رو شد. این مجموعه 50 قطعه شعر طنز را شامل می‌شود که در قالب‌های سنتی سرود شده‌اند. از این تعداد 10 قطعه شعر از کارهای مشترک سعید بیابانکی و جواد زهتاب است و در فصلی مستقل آمده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

منبع: تهران امروز/ مریم گودرزی