تبیان، دستیار زندگی
زندگی نامه شهید دکتر محمد جواد باهنر محمد جواد باهنر ، در سال 1312 در شهر كرمان متولد شد. دومین فرزند خانواده بود و غیر از ایشان هشت خواهر و برادر دیگر هم بودند. محله ایشان معروف به «محله شهر» از محله‌های بسیار قدیمی و مخروب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر باهنر...

زندگی نامه شهید دکتر محمد جواد باهنر


محمد جواد باهنر ، در سال 1312 در شهر كرمان متولد شد. دومین فرزند خانواده بود و غیر از ایشان هشت خواهر و برادر دیگر هم بودند. محله ایشان معروف به «محله شهر» از محله‌های بسیار قدیمی و مخروبه شهر كرمان به شمار می‌رفت. پدرش، پیشه‌ور ساده‌ای بود. زندگی بسیار محقرانه‌ای داشت؛ مغازه كوچكی در سرگذر، كه از این راه امرار معاش می‌كرد.

تحصیلات حوزوی و دانشگاهی

در پنج سالگی به مكتب خانه‌ای سپرده شد كه نزدیك منزلشان بود، چون اولاً در آن ایام مدارس چندان زیادی نبود، اگر هم بود، خانواده‌های امثال خانواده‌ ایشان به آن دسترسی نداشتند. در مكتبخانه بانوی متدینه‌ای بود كه قرآن را نزد ایشان خواند. در همان خانه، نزد ایشان خواندن و نوشتن و درسهای معمول آن روز را فرا گرفت. با راهنمایی حجت‌الاسلام حقیقی به مدرسه‌ معصومیه كرمان راه یافت. از آن به بعد، درسهای رسمی ایشان درس طلبگی بود. مدرسه‌ معصومیه بعد از سالها بسته بودن در دوره‌ رضاخان، بعد از شهریور 20 باز شده و چند نفر طلبه جمع‌آوری كرده بود. بعد از گذشت دو سه سال، ایشان نیز همراه چند نفر از دوستان خود وارد این مدرسه شد، تحصیلات جدید به صورت متفرقه و داوطلبانه انجام می شد.

در سال 1332 که 20 ساله شده بود، توانست ضمن ادامه‌ تحصیلات دینی، به گرفتن پنجم علمی قدیم موفق شود. تا آن سال، درس را تا حدود سطح رسانده بود. در اوایل مهرماه 32 به قم عزیمت کرد. وی با سكونت در مدرسه فیضیه، از محضر اساتیدی چون آیت الله سلطانی، آیت الله مجاهدی و شیخ محمد جواد اصفهانی بهره ها برد. هم چنین وی ضمن بهره مندی از درس خارج فقه آیت الله بروجردی، به مدت هفت سال نیز از درس خارج فقه و اصول امام خمینی (ره) و شش سال نیز از فلسفه و تفسیر علامه طباطبائی (ره) بهره گرفت. ایشان در تحصیلات دانشگاهی هم موفق بود و توانست تا كارشناسی ارشد علوم تربیتی و دكترای الهیات پیش رود.

فعالیتهای فرهنگی

شهید باهنر در سال 1342 ، علیرغم مخالفت ساواك، به استخدام آموزش و پرورش درآمد. وی علاوه بر تدریس، با دفتر تبلیغات و برنامه ریزی آموزش و پرورش همكاری نزدیك داشت و برنامه های تعلیمات دینی كلاسهای مختلف تحت نظر او تهیه و تنظیم می گردید. هم چنین وی در زمینه علوم دینی، به تألیف كتابهای درسی مورد نظر برای تدریس در سطوح مختلف آموزشی اقدام كرد و در این زمینه، حدود چهل كتاب و جزوه به رشته تحریر درآورد. حتی در زمانی كه به واسطه فعالیت های خویش، علاوه بر اصلاح كتابهای درسی، از سخنرانی هم منع شده بود، ‌با یاری خداوند و كمك و مساعدت همفكران خود،‌ به تامین و راه اندازی دفتر و نشر و فرهنگ اسلامی، مدرسه رفاه، مدرسه راهنمایی مفید و تعدادی دیگر از مراكز فرهنگی مذهبی پرداخت.

فعالیتهای سیاسی

شهید باهنر  مجاهد در راه خدا بود كه از همان جوانی، نمی توانست در معرض خطر قرار گرفتن اسلام را تحمل كند و از راههای مختلف، به مبارزه با طاغوت زمان می پرداخت. او چندین بار به واسطه فعالیتهای سیاسی ـ مذهبی روشنگرانه خود، توسط رژیم وقت دستگیر شد،‌ ولی همچنان بر اعتقادات خویش تاكید می ورزید. وی پس از آزادی از زندان در سال 1357، به همراه شهید بهشتی و برخی شخصیت های دیگر با تشكیل حزب جمهوری اسلامی، رسماً فعالیت خویش را آغاز كرد. شهید باهنر پس از شهادت مظلومانه دكتر بهشتی،‌ به دبیر كلی حزب جمهوری اسلامی انتخاب گردید و تا زمان پذیرش نخست وزیری، این مسئولیت مهم را بر عهده داشت.

شهادت پرافتخار

به دنبال بركناری بنی صدر از مقام ریاست جمهوری و انتخاب شهید رجایی  به عنوان رئیس جمهور، دكتر باهنر در سال 1360 به نخست وزیری انتخاب شد.

متاسفانه كابینه ایشان مدت زمان زیادی نتوانست به حیات خود ادامه دهد و در تاریخ هشتم شهریور سال 1360 ، منافقان، دفتر ریاست جمهوری را منفجر كردند و در نتیجه، رئیس جمهور و نخست وزیر به شهادت رسیدند. به دنبال شهادت این دو شخصیت برجسته انقلاب، امام خمینی طی بیاناتی در جمع اقشار مختلف مردم فرمودند: «آقای رجائی و آقای باهنر، هر دو شهیدی هستند كه با هم، در جبهه های نبرد با قدرت های فاسد هم رزم بودند».

منبع :

1- WWW.SHOHADA.GOV.IR

2- WWW.IRIB.IR