تبیان، دستیار زندگی
در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با دعای سحر آشنا می شوند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعای سحر

دعای سحر

چکیده:

در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با دعای سحر آشنا می شوند.

اهداف درس:

آشنایی دانش آموزان ـ بحثِ یک از سلسله آموزش های نمازخانه مقطع راهنمایی ـ با دعای سحر.

آشنایی دانش آموزان با فرازهای دعای سحر.

آشنایی دانش آموزان شان و جایگاه این دعا.

به خاطر سپردن فرازهایی ازدعای سحر.

آموختن محل قرارگیری دعای سحر در مفاتیح.

آشنایی با زمان و مکان قرائت دعای سحر.

وسایل لازم:

امکانات پخش صوت

نوشت افزار

مداد رنگی یا ماژیک رنگی

مفاتیح به تعداد دانش آموزان ـ چنانچه چنین امکانی در مدرسه شما نیست می توانید روز قبل از همه بخواهید که با خود بیاورند.ـ

جهت دانلود فایل صوتی دعای سحر کلیک کنید.

جهت دانلود برگه فعالیت١ و برگه فعالیت ٢ کلیک کنید.

طرح درس:

از اعمال و ادعیه مفیدی که می توانیم به دانش آموزان بیاموزیم دعای کوتاه ماه سحر ست. این دعا یادگاری عظیم الشأن است كه از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده؛ امام فرموده اند این دعایى است كه امام باقر علیه السّلام در سحرهاى ماه رمضان مى‏خوانده اند. از آن جا که این دعا کوتاه ست در این جلسه ذره ذره دعا را به بچه ها می آموزیم و جواب می خواهیم تا خوب جا بیفتد:

رویه کار چنین است که در مرحله اول معلم جمله به جمله دعا را به همراه دانش آموزان تا انتهای اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ كُلِّهَا. می خواند و از بچه ها معنی اش را می خواهد.

حال برگه های فعالیت را بین دانش آموزان توزیع نمایید.

از دانش آموزان بخواهید تا برگه را مطابق آن چه آموختند تکمیل نمایند. در ادامه از بچه ها بخواهید با توجه به سیاق دعا این متن انتهایی را ترجمه نمایند.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ شَرَفِكَ بِأَشْرَفِهِ وَ كُلُّ شَرَفِكَ شَرِیفٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِشَرَفِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ سُلْطَانِكَ بِأَدْوَمِهِ وَ كُلُّ سُلْطَانِكَ دَائِمٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِسُلْطَانِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِأَفْخَرِهِ وَ كُلُّ مُلْكِكَ فَاخِرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عُلُوِّكَ بِأَعْلاهُ وَ كُلُّ عُلُوِّكَ عَالٍ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِعُلُوِّكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ مَنِّكَ بِأَقْدَمِهِ وَ كُلُّ مَنِّكَ قَدِیمٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمَنِّكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ آیَاتِكَ بِأَكْرَمِهَا وَ كُلُّ آیَاتِكَ كَرِیمَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِآیَاتِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمَا أَنْتَ فِیهِ مِنَ الشَّأْنِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ شَأْنٍ وَحْدَهُ وَ جَبَرُوتٍ وَحْدَهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمَا تُجِیبُنِی [بِهِ‏] حِینَ أَسْأَلُكَ فَأَجِبْنِی یَا اللَّهُ.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق شریف‏ترین مرتبه از شرفت و همه مراتب شرف‏ تو شریف است، خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق همه مراتب شرفت.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق پایدارترین مرتبه از سلطنتت‏ و همه مراتب سلطنت تو پایدار است، خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق مراتب سلطنتت.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق با افتخارترین مرتبه از فرمانروایى‏ات و همه مراتب فرمانروایى‏ات با افتخار است، خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق همه مراتب فرمانروایى‏ات.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق‏ برترین مرتبه از برترى‏ات و همه مراتب برترى‏ات برتر است، خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق همه مراتب برترى‏ات.

دعای سحر

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق دیرینه‏ترین‏ مرتبه از كرمت و همه مراتب كرمت دیرینه است، خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق همه مراتب كرمت.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق گرامى‏ترین‏ مرتبه از نشانه‏هایت،و همه مراتب نشانه‏هایت گرامى است.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق همه مراتب نشانه‏هایت.

خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق‏ آن چه از جاه و جبروت كه در آنى و از تو مى‏خواهم به حق هر جاه به تنهایى و به حق هر جبروت به تنهایى، خدایا از تو درخواست مى‏كنم به حق آن چه اجابت مى‏كنى مرا به آن هنگامى كه از تو درخواست مى‏كنم پس مرا اجابت كن اى خدا.

سپس برای هر بخش از چند دانش آموز بخواهید تا ترجمه اش را بخواند و ترجمه بهتر را دانش آموزان انتخاب کنند و هر کس بر اساس متن برگزیده متن خود را نهایی کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه:‌ محمد حسین بنکدار

تنظیم: مریم فروزان کیا