تبیان، دستیار زندگی
در تمامی آیات چهارده‌گانة 12 تا 25 سورة مریم از صفحة 306 ، خداوند، پس از بیان سرگذشت یحیی(ع)، رشتة سخن را به داستان تولّد عیسی(ع) و سرگذشت مادرش، مریم(س) می‌كشانَد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : خسرو داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرودگاه فرشتگان

فرودگاه فرشتگان

مقدمه:

می دانیم که شروع روز دانش آموزان با یک برنامه صبحگاهی مناسب علاوه بر پرورش روح معنوی دانش آموزان، در بالا بردن سطح آموزشی آن ها از لحاظ یادگیری تاثیرگذار است.

به عنوان مثال اگر معلم پرورشی مدرسه بتواند هر هفته یک کلاس را برای برگزاری برنامه های صبحگاه مدرسه انتخاب و هدایت نماید:

اول: تمام دانش آموزان طبق استعداد خود در امور و انجام برنامه ها مشارکت می نمایند.

دوم: مطابق با ایام اله برای پیدا کردن مطالب مناسب روز و اجرای برنامه به دنبال مطالبی از قبیل شعر، مقاله، طنز و غیره هستند.

سوم: مراسم آغازین مدرسه از یک نواخت بودن و احیاناً خسته کننده بودن به پویایی و سرشار بودن تبدیل می شود.

یکی از کارهایی که در اکثر مدارس کشور عزیزمان انجام می شود، تلاوت آیاتی از قرآن مجید است، ‌در این زمینه چنان چه دانش آموزان بتوانند علاوه بر شنیدن آیات، با مفاهیم متعالی این معجزه الهی آشنا شوند، بی شک به هدف والای نزول وحی رهنمون گشته ایم.

در این راستا، مرکز یادگیری جهت غنی سازی برنامه های صبحگاه مدارس، به بررسی و تفسیر برخی از آیات قرآن پرداخته است. در این قسمت سعی شده، تفسیر به زبان ساده و قابل درک برای دانش آموزان ارائه گردد.

در این مقاله آیات صفحه 306، مورد بررسی قرار می گیرد...

هشت آیه ی 12 تا 25 سوره ی مریم از صفحه ی 306  توسط یکی از دانش آموزان قرائت شود.

شما می توانید برای شنیدن فایل صوتی آیات این صفحه کلیک نمایید.

جهت دریافت  فایل صوتی آیات فوق، کلیک کنید.

در تمامی آیات چهارده‌گانه ی 12 تا 25 سوره ی مریم از صفحه ی 306 ، خداوند، پس از بیان سرگذشت یحیی(ع)، رشته ی سخن را به داستان تولّد عیسی(ع) و سرگذشت مادرش، مریم(س) می‌كشانَد.

جالب توجّه، این‌كه در پنج‌آیه ی 7 تا 21 این‌صفحه، می‌بینیم حضرت مریم(س) چنان در راه عبادت خدا ترقّی ‌كرده كه «فرشته‌ای از فرشتگان مقرّب الهی، به‌سوی اوآمده و با او سخن‌گفته و بشارتِ فرزند‌دارشدن، به وی داده‌است».

فرودگاه فرشتگان

بنابراین، از این‌آیات استفاده می‌شودكه ارتباط با فرشتگان در انحصار انبیا(ع) نیست!

البتّه، پیام‌آوران وحی و شرایع و كتب ‌آسمانی، تنها، بر پیامبران(ع) نازل می‌شوند، امّا دیگرحقایق‌آسمانی، به‌وسیله ی فرشتگان، به دیگر صالحان از اولیای خدا نیز ابلاغ می‌گردد!

كما این‌كه به‌طور قطع و یقین، حضرت صدّیقه ی كُبرا، فاطمه ی زهرا(س)، طبق روایات فراوانی، و حتّی مادر حضرت موسی(ع) طبق صریح‌ آیات قرآن، با فرشتگان در ارتباط بوده و حقایقی را ازآنان دریافت می‌داشتند.

حال، سۆالی ‌كه در این‌جا، مفید به‌حال ماست، این‌كه چه‌ كسانی این‌شایستگی را پیدا می‌كنند كه فرودگاه ملائكه واقع شوند؟ و باید چه ویژگی‌هایی داشته‌باشند؟

پاسخ این‌سۆال را آیه‌ای از قرآن، به‌زیبایی، چنین بیان می‌فرماید: حقیقت، این‌ كه ‌آنان ‌كه ‌گفتند: ربُّنَا الله؛ پروردگارِ  ما خداست.

و برگفته ی خویش استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آن ها فرود می‌آیند و به ‌آنان بشارت می‌دهند كه نترسید و اندوهگین نباشید و به بهشتی‌ كه پیوسته، به‌آن وعده داده می‌شدید، خوشحال باشید!

امّا روشن است ‌كه ‌گفتن ربّنا الله و سپس، پای حرف خویش ایستادن و هر بلایی را در این‌راه، اعمّ از فقر و بیماری و از دست‌دادن عزیزان، پذیرفتن و از جا درنرفتن، كارآسانی نیست! بسیار، سفر باید تا پخته‌شود خامی.

آن ها كه ربّنا الله می‌گویند و در مسیر عبودیّت الله استقامت می‌ورزند، آن‌چنان، بالا می‌روند كه فرشتگان برآن ها فرود می‌آیند و انیس و مونسشان می‌شوند؛ نه در آخرت، بلكه در همین‌دنیا، به این ‌درجه از ارتقای روحی دست می‌یابند كه هم‌نشین و هم‌صحبت با ملائكه می‌گردند!

لا اله الا الله

چرا؛ تلفّظ ربّنا الله و لا إلهَ إلاَّ الله، به‌ زبان، بسیارآسان است، ولی تحقّق ‌آن به جوهر جان، بسیار دشوار.

زیرا حقیقتِ ربّنا الله و لا إله إلاّ الله، نفی و طرد هرگونه ‌معبود و محبوبِ غیرالله، از فضای قلب است؛ جاروی لا را به‌دست‌ گرفتن و هر محبوب غیرالله را از خانه ی دل جارو كردن و بیرون ‌ریختن و به همه ‌چیز، نه‌گفتن! پول، نه! مقام، نه! شهرت، نه! زن، نه! اولاد، نه! مسكن و مَركبِ اعلا، نه! تنها، الله،آری!

چرا كه‌ گفته‌اند: قَلبُ المُۆمِنِ حَرَمُ الله، فَلاتَسكِن فی حَرَمِ اللهِ غَیرَ الله؛ قلب مۆمن، خانه ی خداست؛ در خانه ی خدا، غیر خدا را منشان!

بر درِ خانه ی دل بنشین و هرچه غیرخداست، راهش مده. این‌ كار، آیا دشوار و كمرشكن نیست؟! آری؛ به‌راستی‌ كه دشوار است، ولی برای رسیدن به سعادت ابدی نیز راهی جز این نیست!

قولوا: لا إله إلاّ الله، تُفلِحوا؛ بگویید: لا إله إلاّ الله تا رستگار شوید.

ما هم فراوان می‌گوییم: لا إله إلاّ الله و ادّعای بیرون‌ریختن هرچه غیرخدا از دل است، داریم، ولی به خانه ی دل ‌كه بنگریم، می‌بینیم متَأسّفانه، مملوّ از محبوب‌های فراوان است و تنها كسی‌ كه جا در آن ندارد، همان الله است!!

حال، آیا نمی‌ترسیم‌ كه ما را به همین ‌دروغمان مۆاخذه ‌كنند و بگویند: یك عمر، ادّعای دروغین داشتی ‌كه محبوبی جز الله، اندر خانه ی دل ندارم؟!

خلاصه، آن ‌كه ما را می‌خواهند در دامن‌آیات قرآن و بیانات امامان(ع)، فرودگاه فرشتگان سازند، ولی یالَلاَسَف‌ كه ما، تن به این ‌تعلیم و تمرین نمی‌دهیم و دلخوش به ظواهری خشك، از اقوال و اعمال‌گشته‌ایم!!


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: علی هندی - ویراستار: سید علی مرتضوی