تبیان، دستیار زندگی
در حالی که بسیاری از فن آوری های خودرو بیشتر داخل کابین خودرو و یا در زیر کاپوت خودرو اعمال می شود هیچ شرکتی مانند آئودی در فناوری های مربوط به نور فعال نبوده است. در این مطلب می خواهیم بیشتر در مورد فعالیت های شرکت آئودی در زمینه نور بدانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آئودی، پیشگام در زیبایی


در حالی که بسیاری از فن آوری های خودرو بیشتر داخل کابین خودرو و یا در زیر کاپوت خودرو اعمال می شود هیچ شرکتی مانند آئودی در فناوری های مربوط به نور فعال نبوده است. در این مطلب می خواهیم بیشتر در مورد فعالیت های شرکت آئودی در زمینه نور بدانیم.

آئودی، پیشگام در زیبایی

چراغ‌های جلو تطبیقی

چراغ‌های جلو تطبیقی در حال تبدیل شدن به یک امر عادی در بازار خودروهای امروزی است هر چند چراغ‌های جلوی تطبیقی آئودی کمی‌پیچیده تر از رقبای خود است و به خوبی با زاویه چرخش فرمان نیز هماهنگ شده است. چراغ‌های جلو تطبیقی آئودی نه تنها با زاویه 15 درجه قابل چرخش هستند بلکه بر اساس پارامترهایی همچون سرعت خودرو، روشنایی راه، زاویه فرمان نیز تنظیم می‌شود تا به طور قابل توجهی افزایش دید راننده در جاده را افزایش دهند.

علاوه بر این چراغ‌های جلو تطبیقی ضمن هماهنگی کامل با دوربین‌های ویدیویی، با چراغ‌های عقب وسایل نقلیه جلو هماهنگ شده و محدوده نوری ایجاد شده را بهینه سازی می‌کنند و به طور همزمان نیز از محدود کردن دید سایر رانندگان نیز جلوگیری می‌کنند.

نمایشگرهای OLED در تفاوت با نمایشگرهای كریستال مایع یا LCD برای درخشیدن نیازی به قطعات اضافی نداشته و خودشان نور تولید می كنند در حالیه نمایشگرهای كریستال مایع برای تابش نور به یك منبع نور خارجی نیاز دارند

سیستم این خودرو طوری طراحی شده است که ضمن ارسال اطلاعات ناوبری ماهواره به سیستم هوشمند خودرو، سیستم روشنایی خودرو بر اساس نوع جاده تنظیم شده و حتی با پیش بینی پیچ‌های جاده، نور خودرو به صورت اتوماتیک به سمت چپ یا راست تنظیم می‌شود.

آئودی، پیشگام در زیبایی

چراغهای جلو LED

چراغ‌های جلو LED برای رانندگان به چند دلیل مفید هستند. در مرحله اول دارای هزینه نگهداری کم بوده و جلوه بسیار زیبایی به خودرو می‌بخشند، ثانیا نور آنها شبیه به نور روز است و این باعث می‌شود که چراغهای جلو LED  برای چشم کمتر خسته کننده باشند و در ضمن در مقایسه با لامپ‌های زنون این LED دارای مصرف انرژی بسیار پایین و همچنین با راندمان بالا هستند.

البته در حال حاضر مهندسان آئودی در حال تنظیم اندازه و سطوح شدت LED برای هر خودرو هستند به عنوان مثال در خودروی A8 تنها 10 ماژول برای چراغهای جلو لازم است تا نور استاندارد زرد رنگ تشکیل شود.

آئودی، پیشگام در زیبایی

پرتو ماتریکس

سیستم LED‌ های ماتریکسی یا همان ماتریکس بیم یک فناوری منحصر به آئودی است که به نوعی آینده چراغ‌های جلو خودرو است.

ماتریکس بیم هزاران پرتو نور را به وسیله پروژکتورها به جلو پرتاب می‌کند و البته این نور به صورت دستی قابل تنظیم است و به صورت یک موج نرم نور در حال حرک بوده و شعاع بسیار وسیعی از روبرو را روشن می‌کند.

همانند چراغ‌های جلو تطبیقی، ماتریکس بیم با استفاده از اطلاعات ناوبری و همچنین تصاویر دریافتی از دوربین‌های جلو برای تنظیم روشنایی یهره می‌برد.

آئودی، پیشگام در زیبایی

چراغ‌های عقب لیزری

البته نباید از این عنوان ترسناک زیاد بترسید! این سیستم متشکل از یک سری دیود لیزری است که در پشت سر خودروهای آئودی نصب شده اند و به نوعی یک سپر ایمنی نوری برای این خودروها هستند هر چند انتقاد و نگرانی در مورد منحرف شدن افکار و حواس رانندگان پشت سری نیز وجود دارد اما سخنگوی آئودی اطمینان داده است که رانندگان می‌توانند آنر ا تنظیم و حتی خاموش کنند. یکی از مهم ترین فواید این چراغ‌های لیزری در شرایط مه آلود و یا برخورد قطرات آب با چراغ‌ها است که باعث کاهش دید رانندگان پشت سری می‌شود و در ضمن خط لیزر به عنوان یک مثلت هشدار دهنده قرمز در شرایط اضطراری نیز قابل رویت خواهد بود.

آئودی، پیشگام در زیبایی

فناوری OLED

واژه OLED مخفف عبارت Organic Light Emitting Diode به معنای "دیود ارگانیكی منتشركننده نور" است – ارگانیك به مواد طبیعی گفته میشود كه تهی از مواد صنعتی باشد – به این معنی كه نمایشگرهای OLED در تفاوت با نمایشگرهای كریستال مایع یا LCD برای درخشیدن نیازی به قطعات اضافی نداشته و خودشان نور تولید می كنند در حالیه نمایشگرهای كریستال مایع برای تابش نور به یك منبع نور خارجی نیاز دارند.

این قابلیت علاوه بر بوجود آوردن امكان ساخت نمایشگرهای بسیار نازك و انعطاف پذیر، برای عملكرد، نیاز به كمترین انرژی را دارد. از آنجا كه خاصیت درخشش الكترونیكی یا Electroluminescent  برخی از عناصر آلی در سالهای اخیر كشف شده اند، گونه های اولیه نمایشگرهای OLED گامی فراتر از نمونه های آزمایشی برنداشتند.  مدلهای نخستین این نمایشگرها از نظر ساختاری بسیار ساده بودند و صفحات آنها فقط شامل یك لایه پوشیده از مواد آلی بودند كه بین دو الكترود آند و كاتد قرار داشتند. با برقرار شدن جریان بالا میان دو الكترود، جریان الكتریكی از لایه ارگانیكی عبور كرده و بدین ترتیب نوری به شدت 100 وات ساطع می شود.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مجله الکترونیک، خودرو سازی