تبیان، دستیار زندگی
هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در همه ارتباطات خانوادگی، کاری و تحصیلی خود همواره با افراد مبادی آداب و مودب در ارتباط باشید. مسلما هستند کسانی که در برقراری روابط میان فردی موفقیت چندانی ندارند چون مودب نبوده و لذا در ارتباطات....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر حکایت مودب ماندن

چطور با افراد بی ادب و بی نزاکت مواجه شویم؟


هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در همه ارتباطات خانوادگی، کاری و تحصیلی خود همواره با افراد مبادی آداب و مودب در ارتباط باشید. مسلما هستند کسانی که در برقراری روابط میان فردی موفقیت چندانی ندارند چون مودب نبوده و لذا در ارتباطات........

ارتباط با افراد بی ادب

در دنیای امروز ، ارتباط محور اصلی زندگی انسانها را تشکیل می دهد و مهارتهای ارتباطی از منحصر به فرد ترین و مهم ترین مواردی است که فرد را به سوی موفقیت سوق می دهد . ارتباط مۆثر مهارتی است که می توان آن را پرورش داد و تقویت نمود و بدیهی است که اینکار نیاز به اطلاعات و آگاهی و تمرین آگاهانه و کاربرد شیوه ها و روشهای آن دارد و از طریق تمرین ، مهارتها افزایش یافته و درک ما را از فرآیندهای ارتباطی خود و دیگران عمیق تر می گرداند و نیز عاملی است که ما را به اهداف خود رسانده تا به موفقیت نائل شویم ؛ در واقع نیاز به ارتباط یک نیاز روانی – اجتماعی است برای همه انسانها در هر زمان و مکان و در هر سن و شرایطی.

ارتباط صحیح و سالم ضامن سلامت جامعه خواهد بود و ضعفهای ارتباطی باعث فقدان شور و اشتیاق و انجام کار ، بی کفایتی ، نا امیدی ، فقدان روحیه اجتماعی و نهایتاً مانع تحقق اهداف مطلوب خواهد بود . نحوه ارتباط و کنار آمدن با افراد بی ادب و بی نزاکت هم خود یک مهارت است.

هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در همه ارتباطات خانوادگی، کاری و تحصیلی خود همواره با افراد مبادی آداب و مودب در ارتباط باشید. مسلما هستند کسانی که در برقراری روابط میان فردی موفقیت چندانی ندارند چون مودب نبوده و لذا در ارتباطات خلل ایجاد می کنند.

البته برای شما کنار امدن با افراد بی ادب می تواند بسیار انرژی بر و خسته کننده باشد و باعث صرف انرژی زیادی گردد. از آنجا که افراد بی ادب در  تمام مکانهایی که حضور دارید می توانند حضور داشته باشد، روشهایی وجود دارد که می توانید از انها برای مواجهه و کنار امدن با افراد بی ادب و کسانی که رفتارهای غیر محترمانه دارند، کنار بیایید.

با استفاده از مهارتهای ارتباطی مثبت و اراده بخش می توان به شما کمک کرد که ابراز روشهای بی ادبانه توسط دیگران را در ریشه بخشکانید و از خراب شدن یک روز خوب خود به دلیل رفتار منفی دیگران پرهیز و جلوگیری به عمل آورید:

-وقتی که با یک فرد بی ادب مواجه می شوید مهربانی خود را ابراز کنید. گاهی اوقات مردم احساس خشم و انزجار خود را که ناشی از مشکلی است که قبلا ان را تجربه کرده اند، متوجه دیگران می کنند. مهربان بودن و لبخند زدن ممکن است ساختار ذهنی یک فرد را تغییر دهد و وی را متوجه رفتار منفی اش که در مواجهه با دیگران دارد، بکند.

در دنیای امروز ، ارتباط محور اصلی زندگی انسانها را تشکیل می دهد و مهارتهای ارتباطی از منحصر به فرد ترین و مهم ترین مواردی است که فرد را به سوی موفقیت سوق می دهد

-هنگام مواجهه با یک آدم بی نزاکت آرام باشید. آرام بودن هنگام مواجهه با یک فرد پرخاشگر به شما کمک می کند که راحت تر فکر کنید و هنگام حرف زدن کلمات و عبارات درست را انتخاب کنید. همچنین آرام ماندن باعث می شود که کنترل اوضاع را به دست گرفته و توجه منفی را که فرد بی ادب از شما خواستار است، به وی مبذول ندارید.

- وقتی که با افراد بی ادب حرف می زنید از خودتان اعتماد و اطمینان نشان دهید. با یک ژست و قیافه قاطع و بسیار صاف بایستید و در عین حال آرام باشید و به طور واضح و با صدای بلند حرف بزنید و اطلاعات مدنظرتان را به او منتقل کنید. تصحیح کردن طرزایستادن و حرف زدن شما و واضح صحبت کردن تان به فرد بی ادب نشان می دهد که شما قصد فرار از موقعیت و مضایقه کردن پاسخ مناسب او را ندارید.

- اگر او همچنان به تحریک و تهییج شما ادامه می دهد از او بخواهید که در یک مکان خصوصی و به دور از جمعیت و مردم با او حرف بزنید. به او بگویید که ترجیح می دهید به مطالب و حرفهای او در یک وضعیت خصوصی تر گوش دهید نه در یک مکان عمومی و سپس بر روی شرایط و وضعیت موجود متمرکز شوید. از این فرصت خصوصی برای بیان مشکلات و رفع هر گونه سوتعبیراستفاده کنید.

- اگر شرایط در حال بدتر شدن بود جهت حفظ خونسردی و تسلط بر خود و آرام شدن، به مدت 10 دقیقه از شخص بی ادب دور شوید. اجازه دهید هیجانات عصبی و خشمگین فروکش کند و درباره پاسخ مناسب به شخصی که با او سر و کار دارید فکر کنید. دوری گزینی از شخص بی نزاکت از گفته شدن حرفهای غیر ضروری جلوگیری می کند و شانس آرام شدن مجدد را به شما می دهد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

بهانه‌تراشی بجای عذر خواهی!

چرا عذرخواهی‌ا‌م را قبول نکرد؟

بهترین ترمیم کننده ی رابطه ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.