تبیان، دستیار زندگی
با آغاز شدن سال نو و ورود به 1392 یعنی همان سالی که انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه آن برگزار خواهد شد، کم کم کاندیداهای قطعی تر خود را نشان می دهند و رایزنی ها برای توافق و ائتلاف میان افراد، احزاب و گروه های سیاسی بیشتر و جدی تر می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین آرایش‌های انتخاباتی در ابتدای سال نو


با آغاز شدن سال نو و ورود به 1392 یعنی همان سالی که انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه آن برگزار خواهد شد، کم کم کاندیداهای قطعی تر خود را نشان می دهند و رایزنی ها برای توافق و ائتلاف میان افراد، احزاب و گروه های سیاسی بیشتر و جدی تر می شود.

در یکی از آخرین تحولات انتخاباتی در کشور، خبرگزاری فارس اعلام کرد که علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و یکی از افراد مورد وثوق محمود احمدی نژاد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است.

انتخابات

فارس در این باره نوشت: «علی نیکزاد در حاشیه جلسه کارگروه مسکن و حمل و نقل اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل و در پاسخ به این سئوال که در انتخابات آماده رقابت با رقبا است، اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت.»

یک روز بعد سایت شبکه ایران، وابسته به دولت، کاندیداتوری نیکزاد را تکذیب و اعلام کرد که وی به هیچ وجه قصد نامزدی در انتخابات را ندارد و صحبت وی مبنی بر حضور در انتخابات، صرفا به معنی مشارکت عمومی بوده است.

ازسوی دیگر صحبتهای جدی تری مبنی بر حضور اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات به گوش می رسد و تیترهای روزنامه های حامی دولت همچون «اسفندیارتان بهار می‌آید» و «بوی بهار می‌آید»، بیانگر همین مساله است.

به گفته فارس، نیکزاد در برابر این پرسش که از سوی چه گروه و جریانی حمایت می شود؟، سکوت کرده است و حالا مشخص نیست که آیا واقعا قرار است نیکزاد بیاید و وبحث آمدنش هم یک موضوع انحرافی و به اصطلاح رد گم کنی است تا مشایی آنطور که شنیده می شود، در اردیبهشت اعلام کاندیداتوری کند یا اینکه نیکزاد هم مثل برخی دیگر از یار غارهای پیشین احمدی نژاد از او دلخور است و دارد سازی خارج از کوک دولت می زند و دولتی ها هم با تکذیب این حضور، سعی دارند این مساله را خنثی کنند.

البته با توجه به شواهد، به نظر نمی رسد که فرض دوم چندان محتمل باشد که در اینصورت یا فرضیه اول درست است یا فرض محتمل تر اینست که دولت گزینه های متعددی را برای ثبت نام به وزارت کشور می فرستد تا هرکدام رد صلاحیت شدند، دست دولت از آلترناتیوهای دیگر خالی نباشد.

ازسوی دیگر صحبتهای جدی تری مبنی بر حضور اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات به گوش می رسد و تیترهای روزنامه های حامی دولت همچون «اسفندیارتان بهار می‌آید» و «بوی بهار می‌آید»، بیانگر همین مساله است

پیش از این نیز افراد دیگری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده بودند که هرچند حضور برخی از آنها نظیر علی فلاحیان یا حتی سعیدی کیا – به خاطر کمتر شناخته شده بودنشان - چندان جدی یا چالش زا به نظر نمی رسد، اما برخی دیگر با توپ پر آمده اند.

محسن رضایی همانطور که انتظار می رفت به میدان می آید و البته خیی ها منتظرند ببینند آیا باز هم به نفع کسی کنار می کشد یا نه؛ هرچند خودش تاکید دارد که حضورش جدی است و به نفع هیچکس هم کنار نمی رود.

منوچهر متکی، یحیی آل اسحاق و محمدرضا باهنر سه گزینه ای هستند که جبهه پیروان خط امام و رهبری آنها را بررسی می کند. اخیرا نیز با تشکیل ائتلافی تحت عنوان ائتلاف اکثریت اصولگرایان تشکیل شد و با توجه به حضور پورمحمدی و ابوترابی فرد در این ائتلاف، این دو نیز جزو کاندیداهای احتمالی جبهه پیروان یا حتی احتمالا جامعه روحانیت مبارز خواهند بود.

بر اساس توافق اعضای این ائتلاف مقرر شده است که تا نیمه اردیبهشت ماه نظر واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود.

قالیباف و حدادعادل و ولایتی

از سوی دیگر، ائتلاف سه گانه اصولگرایان، موسوم به ائتلاف 1+2 نیز به شدت فعال است و از بین سه عضو اصلی آن یعنی علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل، دو نفر اول فعالتر از هم ائتلافی خود نشان داده اند؛ ولایتی کتاب پشت کتاب چاپ می کند و قالیباف هم درباره اقدامات شهرداری تهران برنامه های پر خرجی را از تلویزیون پخش کرده است.

البته این سه نفر همواره اعلام کردند که کاندیدای نهایی شان ممکن است خارج از ائتلاف باشد یا اینکه افراد دیگری وارد این ائتلاف شوند ولی تاکنون چنین نشده است.

جبهه پایداری انقلاب اسلادمی نیز از دیگر گروه هایی است که در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد داشت و قصد دارد کاندیدای خود را بعد از 14 فروردین یعنی پس از مشورت با مصباح یزدی و گرفتن نظرات فقهای این جبهه اعلام کند. در اخبار و شنیده های مختلف، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از اصلی ترین گزینه هایی است که اعضای جبهه پایداری برای کاندیداتوری در نظر گرفته است.

در سوی دیگری از اصولگرایان، علی لاریجانی سفرهای متعددی را در ماههای اخیر انجام داده است و یکی از مهمترین آنها، سفر اخیرش به قم و دیدار با مراجع بود. بسیاری این سفرها را انتخاباتی تلقی می کنند اما خود لاریجانی اصرار دارد که اینطور نیست. رییس مجلس هنوز اعلام آمادگی قطعی نکرده است و هرچند برخی نمایندگان مجلس می گویند که او آمدنی است اما برخی دیگر هم می گویند لاریجانی گفته تمایلی برای حضور ندارد.

علی لاریجانی سفرهای متعددی را در ماههای اخیر انجام داده است و یکی از مهمترین آنها، سفر اخیرش به قم و دیدار با مراجع بود. بسیاری این سفرها را انتخاباتی تلقی می کنند اما خود لاریجانی اصرار دارد که اینطور نیست. رییس مجلس هنوز اعلام آمادگی قطعی نکرده است و هرچند برخی نمایندگان مجلس می گویند که او آمدنی است اما برخی دیگر هم می گویند لاریجانی گفته تمایلی برای حضور ندارد

در سمت و سوی دیگری از جناح های سیاسی کشور، اصلاح طلبان هنوز تکلیف واحدی برای انتخابات نگرفته اند؛ برخی سکوت کرده اند، برخی گفته اند می آیند، برخی می گویند اگر خاتمی کاندیدا شود ما هم مشارکت می کنیم و برخی دیگر هم تمایلی برای حضوریا مشارکت ندارند.

حسن روحانی هرچند سبقه ای جامعه روحانیتی دارد اما از جمله افرادی است که رابطه خوبی با اصلاح طلبان دارد و آنها هم نگاه مثبتی به روحانی دارند و از سوی دیگر از افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی محسوب می شود. حسن روحانی فعلا برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده و از سوی حزب اعتدال و توسعه بطور جدی حمایت می شود.

محمدرضا عارف گزینه دیگری است که اصلاح طلبان پیش پای خود می بینند. او یکی از اولین افرادی بود که اعلام کرد در انتخابات حضور می یابد. گفته شده است که خاتمی نتوانسته مانع او شود تا اعلام کاندیداتوری نکند اما شاید اگر خاتمی کاندیدا شود، عارف کناره گیری کند.

محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت سیدمحمد خاتمی نیز اعلام کرده در انتخابات کاندیدا خواهد شد اما هنوز هیچ یک از طیف های اصلی اصلاح طلب از وی حمایت نکرده اند. برخی مواضع سیاسی او بویژه درباره اتفاقات سال 88، شریعتمداری را از اصلاح طلبان دور کرده است و بعید به نظر می رسد که اجماعی بر روی او شکل بگیرد.

از طرف دیگر برخی اصلاح طلبان در تلاشند تا سید محمد خاتمی را راضی کنند در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت جدی داشته باشد و حتی اعلام کاندیداتوری کند. این افراد معتقدند که خاتمی همچنان پتانسیل رای آوری بالایی دارد و تنها با حضور اوست که اصلاح طلبان می توانند به اجماع و تصمیم واحد برسند.

به هر حال تا انتخابات اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد و تجربه دوره های پیشین انتخابات بویژه انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشان داده است که چه بسا کسی که می گوید نمی آیم، بیاید یا کسی که می گوید کنار نمیکشم، کنار بکشد یا حتی گزینه ای رو شود و بالا بیاید که کسی فکرش را هم نمی تواند بکند.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان