تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم به گلوتن حساسیت دارید اولین کاری که موقع خرید باید انجام دهید مطالعه‌ی دقیق برچسب و ترکیبات هر ماده‌ی غذایی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این 3 ماده‌ی غذایی نیز حاوی گلوتن است


اگر شما هم به گلوتن حساسیت دارید اولین کاری که موقع خرید باید انجام دهید مطالعه‌ی دقیق برچسب و ترکیبات هر ماده‌ی غذایی است.

کیک

اگر تصور می‌کنید که گلوتن تنها در مواد غذایی تهیه شده از آرد گندم مانند نان، پاستاها یا کیک و غیره وجود دارد اشتباه می‌کنید. افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند نمی‌توانند پروتئینی به نام گلوتن که در گندم، جو، چاودار و جو دو سر وجود دارد را تحمل کنند. برای همین هم این افراد باید حین خرید با دقت برچسب مواد غذایی را مطالعه کنند. در این مطلب 3 ماده‌ی غذایی حاوی گلوتن را معرفی می‌کنیم که معمولاً فاقد این پروتئین تصور می‌شوند. با ما همراه باشید.

اگر شما هم به گلوتن حساسیت دارید اولین کاری که موقع خرید باید انجام دهید مطالعه‌ی دقیق برچسب و ترکیبات هر ماده‌ی غذایی است. البته لازمه‌ی این کار این است که خود تولید کننده‌های مواد غذایی نیز خود را موظف به درج تمام ترکیبات به کار گرفته در محصولاتشان بدانند. باید توجه داشته باشید که فقط گندم حاوی گلوتن نیست. مواد غذایی دیگری که شاید فکرش را هم نکنید حاوی گلوتن هستند پس اگر مشکل حساسیت به گلوتن رنج می‌برید در مصرف این مواد غذایی نیز احتیاط کنید.

شکلات

بله شکلات. فرقی نمی‌کند شکلات سیاه، سفید یا شیری باشد. اگر عاشق شکلات هستید از این به بعد کمی محتاط‌تر عمل کنید و موقع خرید ترکیبات آن را با دقت بیشتری بخوانید. با وجود این که بعضی از شکلات‌ها فاقد گلوتن هستند اما با این حال بیشتر آن‌ها حاوی آرد گندم هستند و گلوتن نیز در این آرد به میزان زیادی وجود دارد. برای همین توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر نوع شکلاتی با دقت ترکیبات آن را مطالعه کرده و از خرید شکلات‌های حاوی آرد گندم و گلوتن خودداری کنید.

سوپ

اگر خودتان سوپ خودتان را تهیه می‌کنید که جای نگرانی نیست. اما اگر از سوپ‌های آماده استفاده می‌کنید کمی احتیاط کنید چون امکان دارد حاوی آرد گندم یا گلوتن گندم باشند. خوشبختانه این روزها در طول سال همه نوع سبزیجاتی وجود دارد پس خودتان دست به کار شده و سوپ خودتان را تهیه و میل کنید.

سس‌های سالاد

معمولاً سس‌ها حاوی آرد گندم هستند. آرد گندم باعث غلظت سس شده و طعم خامه‌ای به آن می‌دهد. برای این که مطمئن شوید سس‌هایتان فاقد گلوتن هستند خودتان آن‌ها را تهیه کنید. روغن آووکادو، آب لیموترش و سرکه سیب برای خوش طعم و آماده کردن سس سالاد بسیار مناسب هستند.

با وجود این که بعضی از شکلات‌ها فاقد گلوتن هستند اما با این حال بیشتر آن‌ها حاوی آرد گندم هستند و گلوتن نیز در این آرد به میزان زیادی وجود دارد

آیا بین واژه‌ی «فاقد گلوتن» و «فاقد گندم» تفاوتی وجود دارد؟

بله. اگر روی محصولی عبارت «فاقد گندم» را دیدید به این معنی هم نیست که آن محصول «فاقد گلوتن» نیز می‌باشد. محصولات فاقد گندم می‌توانند حاوی جو یا چاودار باشند. این دو غله نیز حاوی گلوتن هستند. افرادی که به گندم حساسیت دارند می‌توانند از محصولات «فاقد گندم» استفاده کنند. اما افرادی که از بیماری سلیاک یا همان حساسیت به گلوتن رنج می‌برند نمی‌توانند به این راحتی‌ها از این محصولات غذایی استفاده کنند.

افرادی که از این بیماری رنج می‌برند مجبورند که سبک زندگی متفاوت در پیش گرفته و محدودیت‌های غذایی داشته باشند. یعنی باید به طور مرتب به مواد غذایی مختلفی که مصرف می‌کنند دقت کنند. به عنوان مثال برای کسی که از این بیماری رنج می‌برد خوردن یک تکه نان می‌تواند همان عوارضی را داشته باشد که خوردن یک پیتزای کامل. برای همین هم این افراد باید خیلی مراقب خورد و خوراک خود باشند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سـلیاک و پرهیـزهای غذایـی (1)

سـلیاک و پرهیـزهای غذایـی (2)

افرادی که نمی توانند نان گندم بخورند

آشپزی، ویژه‌ی بیماران مبتلا به سلیاک

نان عاری از گلوتن

نکاتی پیرامون حساسیت های غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.