تبیان، دستیار زندگی
امروز «شنبه» برابر با دهم فروردین 1392 و هجدهم جمادی الاولی 1434 هجری قمری و سی ام مارس سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهم فروردین در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «شنبه» برابر با دهم فروردین 1392 و هجدهم جمادی الاولی 1434 هجری قمری و سی ام مارس سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

10 فروردین 1359

«جیمی کارتر» رییس جمهوری آمریکا در پیامی به «امام خمینی»(ره) به اشتباهات واشنگتن در قبال انقلاب اسلامی ایران اعتراف کرد. این اعترافات چندین ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تهران و تهدیدهای دولت آمریکا علیه ملت و دولت ایران صورت گرفت.

10 فروردین 1358

مرحله اول رفراندوم تعیین هویت سیاسی حکومت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. «امام خمینی»(ره) از عموم اقشار مردم خواستند تا در این رفراندوم شرکت کنند.

10 فروردین 1346

با تبعید آیت الله «سید حسن قمی» و «سیدصادق روحانی» به خاش و زابل ، پیامی از سوی «امام خمینی»(ره) خطاب به آیت الله «سیدهادی میلانی» به مشهد مخابره شد. این دو نفر به علت اعتراض به یک آیین نامه ضداسلامی با عنوان «حمایت از خانواده» که از سوی وزارت فرهنگ انتشار یافته بود، تبعید شده بودند.

10 فروردین 1345

«لئونید برژنف» صدر هیات رییسه اتحاد جماهیر شوروی، در بیست و سومین کنگره حزب کمونیست شوروی؛ روابط تهران و مسکو را سازنده و مثبت توصیف کرد و گفت: کارشناسان ذوب آهن شوروی به زودی راهی ایران می شوند.

10 فروردین 1340

آیت الله «سیدحسین طباطبایی بروجردی» مرجع تقلید شیعیان جهان، براثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

10 فروردین 1321

«علی سهیلی» نخست وزیر به منظور همراهی با متفقین بخصوص انگلستان پس از به قدرت رسیدن، رابطه سیاسی ایران با دولت ویشی فرانسه (ویشی به دولتی گفته می‏شود که پس از اشغال فرانسه توسط نیروهای هیتلر در آن کشور تشکیل شده بود) را قطع کرد. این اقدام راه ایران را برای الحاق به متفقین هموارتر ساخت.

10 فروردین 1313

آیت‏اللَّه «محمدباقر قاینی بیرجندی»عالم دینی و صاحب آثار نورالمعرفه و زهرالریاض در 75 سالگی درگذشت.

10 فروردین 1313

سردار «جعفرقلی خان اسعد بختیاری» از فعالان قیام مشروطه که از 26 آبان 1312 در بازداشت به سر می برد، به دستور«رضاخان» در زندان به قتل رسید.

10 فروردین 1299

«وثوق الدوله» عاقد قرارداد 1919، در پی اعتراضات گسترده مردم نسبت به این قرارداد، طی بیانیه ای به دفاع از معاهده منعقده پرداخت.

تنظیم: هومن بهلولی