تبیان، دستیار زندگی
حضرت امیر سلام اللَّه علیه ، همان طورى كه كاتب وحى رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده است- و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم صلی الله علیه وآله - كاتب وحى حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمه‌ی خدا !

حضرت فاطمه

طبق فرمایش مرحوم محقق اصفهانی باید گفت:

ناطقه مرا مگر روح قدس كند مدد           تا كه ثنای حضرت سیدة النسا كند

اگر كسی با روایاتی كه در فضیلت اهل بیت علیهم السلام وارد شده مأنوس و آشنا باشد درمی یابد كه ویژگی ای در این روایات وجود دارد كه قابل چشم پوشی و گذر سطحی نیست و به جرأت می توان گفت: روایات فضیلت مجلله فاطمه زهرا سیدة نساء العالمین سلام الله علیها حتی در مورد سائر معصومین و حتی در مورد پیامبر و امیر المۆمنین صلوات الله علیهم أجمعین بی نظیر یا كم نظیر است !

البته باید توجه شود كه مقصود از این گفتار هرگز این نیست كه مقام ایشان را از پیامبر صلی الله علیه وآله یا امیرالمۆمنین علیه السلام بالاتر بدانیم چرا كه این مطلبی است بر خلاف فرمایشات خود معصومین علیهم السلام(1) بلكه منظور صرفا مربوط به روایات موجود می باشد یعنی روایاتی كه در شأن ایشان موجود است در شأن سائر معصومین علیهم السلام موجود نیست یا دست كم از این قبیل نیست كه ما به نمونه هایی از این روایات اشاره می كنیم .

حقیقت شب قدر

از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه راجع به سوره قدر فرموده اند :

«الیلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك لیلة القدر و إنما سمیت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها .» (2)

شب قدر همان فاطمة است و قدر همان خداوند است (نتیجه این می شود كه مراد از لیلة القدر فاطمه ی خدا می شود ) پس هر كس كه فاطمه را آن گونه كه حق معرفت اوست بشناسد ، شب قدر را درك نموده و فاطمه فاطمه نامیده شده است چرا كه خلائق از معرفت او جدا شده اند و هرگز به مقام و منزلت او پی نخواهند برد!!!

انصافا كه روایت بسیار عجیبی است كه درك درست و دقیق معنای آن از عهده هر كسی بر نمی آید !

جبرئیل به طور مكرر در این 75 روز وارد مى‏شده و مسائل آتیه ‏اى كه بر ذریه او مى ‏گذشته است، آن مسائل را مى ‏گفته است و حضرت امیر سلام اللَّه علیه هم ثبت مى ‏كرده است. و شاید یكى از مسائلى كه گفته است، راجع به مسائلى است كه در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- است، براى او ذكر كرده است كه مسائل ایران جزو آن مسائل باشد

کشته راه حق

در حدیثی كه دارای سند قوی و صحیح می باشد حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام فرموده اند:

«إن فاطمة علیها السلام صدیقة شهیدة ... .» (3)

منظور از شهیده بودن همان مقتول فی سبیل الله بودن است و ممكن است كه علاوه بر این به معنی گواه بر خلائق نیز باشد كه از مقامات اولیا است و با معنی اول منافاتی ندارد و منظور از صدیقه بودن نیز مقامی ویژه در نزد خداوند است كه كسانی مثل انبیا به آن مقام می رسند چنانچه خداوند در قرآن این مقام را برای ابراهیم و یوسف و ادریس  علیهم السلام اثبات نموده است !!(4)

الگوی انسان کامل

در حدیثی مسند از ولی عصر عج می خوانیم :

«وفی ابنة رسول الله صلی الله علیه وآله وعلیها إلیّ إسوة حسنة. » (5)

یعنی دختر رسول گرامی اسلام الگوی نیكویی برای من است !!

حضرت فاطمه

مصحف آسمانی

در ادامه مناسب است فرمایشات حضرت امام ره را راجع به یكی از این روایات فضایل حضرت زهرا علیها السلام كه مۆید عرض حقیر است با هم مطالعه كنیم:

«من راجع به حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- خودم را قاصر مى‏دانم كه ذكرى بكنم، فقط اكتفا مى‏كنم به یك روایت كه در كافى شریف است (6) و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است كه حضرت صادق - سلام اللَّه علیه - مى‏فرماید:

حضرت فاطمه - سلام اللَّه علیها - بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین مى ‏آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض مى ‏كرد و مسائلى از آینده نقل مى ‏كرد. ظاهر روایت این است كه در این 75 روز مراوده ‏اى بوده است؛ یعنى، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم كه غیر از طبقه اول از انبیاى عظام‏ درباره كسى این طور وارد شده باشد كه در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه‏ اى كه واقع مى‏ شده است، مسائل را ذكر كرده است و آنچه كه به ذریه او مى ‏رسیده است در آتیه، ذكر كرده است و حضرت امیر سلام اللَّه علیه هم آنها را نوشته است، كاتب وحى بوده است حضرت امیر سلام اللَّه علیه ، همان طورى كه كاتب وحى رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده است - و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم صلی الله علیه وآله - كاتب وحى حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است.

حضرت امیر سلام اللَّه علیه ، همان طورى كه كاتب وحى رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده است- و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم صلی الله علیه وآله - كاتب وحى حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است

مسئله آمدن جبرئیل براى كسى یك مسئله ساده نیست. خیال نشود كه جبرئیل براى هر كسى مى‏آید و امكان دارد بیاید، این یك تناسب لازم است بین روح آن كسى كه جبرئیل مى‏خواهد بیاید و مقام جبرئیل كه روح اعظم است، چه ما قائل بشویم به اینكه قضیه تنزیل، تنزل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولى است یا پیغمبر است. او تنزیل مى ‏دهد او را و وارد مى‏ كند تا مرتبه پایین یا بگوییم كه خیر، حق تعالى او را مأمور مى‏ كند كه برو و این مسائل را بگو. چه آن قسم بگوییم كه بعض اهل نظر مى ‏گویند و چه این قسم بگوییم كه بعض اهل ظاهر مى ‏گویند، تا تناسب مابین روح این كسى كه جبرئیل مى ‏آید پیش او و بین جبرئیل كه روح اعظم است نباشد، امكان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل كه روح اعظم است، و انبیاى درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسى و عیسى و ابراهیم و امثال اینها، بین همه كس نبوده است، بعد از این هم بین كسى دیگر نشده است.

حتى درباره ائمه هم من ندیده ‏ام كه وارد شده باشد این طور كه جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است كه براى حضرت زهرا - سلام اللَّه علیها - ست كه آنكه من دیده ‏ام كه جبرئیل به طور مكرر در این 75 روز وارد مى‏شده و مسائل آتیه‌‏اى كه بر ذریه او مى ‏گذشته است، آن مسائل را مى ‏گفته است و حضرت امیر سلام اللَّه علیه هم ثبت مى ‏كرده است. و شاید یكى از مسائلى كه گفته است، راجع به مسائلى است كه در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- است، براى او ذكر كرده است كه مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمى‏دانیم، ممكن است.

در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلى كه براى حضرت زهرا - سلام اللَّه علیها- ذكر كرده‏اند- با اینكه آنها هم فضایل بزرگى است- این فضیلت را من بالاتر از همه مى ‏دانم كه براى غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، براى طبقه بالاى انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایى كه در رتبه آنها هست، براى كس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیرى كه مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، براى هیچ كس تاكنون واقع نشده و این از فضایلى است كه از مختصات حضرت صدیقه - سلام اللَّه علیها- استو» (7)

پی نوشت ها:

1- وسائل ج12 ص23 ح21920 وارشاد مفیدج2ص94 وفضائل بن شاذان ص72.

2- بحارالأنوار ج43 ص 298 .

3- كافی ج1 ص458 .

4- سوره مریم /41و56 وسوره یوسف / 46 .

5- الغیبة للشیخ الطوسی ص 286 .

6- كافی ج1 ص240 .

7- صحیفه امام ره ج20 ص 4تا 6.

حمید حاج علی                

مدرس حوزه علمیه             

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.