تبیان، دستیار زندگی
اگر شورای امنیت یك گام دیگر جلو بیاید بازرسی ها بی معنا خواهد شد در حالی كه مقام های آمریكایی از طرح فوری بحث تحریم ایران در شورای امنیت در صورت عدم تبعیت ایران از درخواست های قطعنامه 1696تا پایان ماه جاری میلادی سخن می گوین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین خبرها از تحولات هسته ای



اگر شورای امنیت یك گام دیگر جلو بیاید بازرسی ها بی معنا خواهد شد

در حالی كه مقام های آمریكایی از طرح فوری بحث تحریم ایران در شورای امنیت در صورت عدم تبعیت ایران از درخواست های قطعنامه 1696تا پایان ماه جاری میلادی سخن می گویند، مقامات ایرانی تهدید كرده اند در صورتی كه شورای امنیت یك گام دیگر جلو بیاید، بازرسی های آژانس در ایران دیگر معنا نخواهد داشت.

«علاءالدین بروجردی» رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی رسانه ها در این باره گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل گام دیگری در جهت تضییع حق مسلم ملت ایران در بهره مندی از انرژی هسته ای صلح آمیز بردارد دلیلی برای ادامه فعالیت های بازرسان آژانس در ایران وجود نخواهد داشت.

بروجردی اضافه كرد: اگر چنین وضعیتی پیش بیاید مجلس هم جدی تر در جهت دفاع از حق مسلم ملت ایران گام های جدیدتری برمی دارد.

وی با اشاره به اینكه ایران طبق معاهده NPT بر حق خود اصرار دارد، گفت: به هیچ عنوان حاضر نیستیم از حق مسلم ملت  ایران صرف نظر كنیم.

این اظهارات رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس كشورمان در واقع پاسخی است به سخنان «نیكلاس برنز» معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده كه اخیرا گفته است: در صورتی كه تهران تا پایان ماه جاری میلادی غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درنیاورد واشنگتن بلافاصله به دنبال تحریم ایران خواهد بود.

نیكلاس برنز مدعی شد:«شورای امنیت در صورت پایان یافتن ضرب الاجل، بلافاصله براساس قطعنامه 1696 به دنبال تحریم ایران خواهد بود.»

این مقام ارشد سیاسی وزارت امور خارجه آمریكا افزود: «در صورتی كه ایران به شورای امنیت سازمان ملل پاسخ ندهد و به شرایطی كه به روشنی توسط این شورا مطرح شده، تمكین نكند ما نیز می خواهیم كه هر چه سریعتر در اوایل ماه سپتامبر به مباحثی درباره تحریم ایران در شورای امنیت بپردازیم.»

برنز و دیگر مقامات وزارت امور خارجه آمریكا از ارایه جزئیات بیشتر درباره نوع تحریم های احتمالی علیه ایران خودداری كردند.

این در حالی است كه به گزارش این خبرگزاری یكی از مقامات ارشد آمریكایی كه خواست نامش فاش نشود گفت، احتمال می رود روندی چند مرحله ای با تحریم های هدفمند علیه ایران اجرا شود.

هشدار 21 مقام سابق آمریكایی به بوش واشنگتن در مقابل ایران راهی جز دیپلماسی ندارد

گروهی از دیپلمات های سابق و ژنرال های بازنشسته آمریكایی از جرج بوش خواستند، گفت وگوی باز با ایران را آغاز كند و هشدار دادند توسل به زور و اقدام نظامی پیامد ناگواری برای منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست در نامه ای سرگشاده كه به امضای 21 مقام ارشد سابق آمریكایی رسیده است، در بحبوبه انتقاد از دولت آمریكا برای خودداری اش از مذاكرات مستقیم با ایران و سوریه با وجود بحران هایی كه در عراق و لبنان وجود دارد، مطرح شد.

در این نامه آمده است: ما به عنوان فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی خارجی سابق این كشور از دولت بوش می خواهیم برای حل بحران كنونی خاورمیانه و اختلافات بر سر برنامه هسته ای ایران، فورا و بدون هیچ پیش شرطی به گفت وگوی مستقیم با دولت ایران بپردازد.

21 مقام سابق آمریكایی همچنین در این نامه نوشتند: ما شدیداً نسبت به هرگونه بررسی توسل به نیروی نظامی علیه ایران هشدار می دهیم. این بحران های جاری باید از طریق دیپلماسی و نه اقدام نظامی حل و فصل شود.

در این نامه هشدار داده شده است كه اقدام علیه ایران پیامدهایی ناگوار برای منطقه و نیروهای آمریكایی در عراق خواهد داشت و نفرت و خشم مسلمانان را شعله ورتر خواهد كرد.

به نوشته لس آنجلس تایمز، «رابرت گارد» سپهبد بازنشسته ارتش آمریكا كه یكی از امضاكنندگان این نامه است و در دهه 1960 دستیار نظامی «رابرت مك نامارا» وزیر دفاع آمریكا بوده، گفت: این گروه بخصوص نسبت به سیاست های دولت آمریكا در قبال ایران نگران و معتقد است این سیاست ها مقدمه ای برای آغاز حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران است.

گارد در مصاحبه تلفنی خود با لس آنجلس تایمز گفت: این یك بحران نیست. اینكه شرایط كنونی ایران را «بحران» بخوانیم به این معنی است كه هم اكنون باید كاری همچون بمباران انجام دهیم.

لس آنجلس تایمز در پایان نوشته است كه انتظار می رود این نامه خواستار بازنگری كامل سیاست های آمریكا در قبال ایران و عراق شود.

نیویورك تایمز: بوش فهمیده است جنگ لبنان فقط به تقویت ایران هسته ای انجامید

مؤثرترین روزنامه آمریكا در سرمقاله آخرین شماره خود استدلال كرد: جنگ لبنان كاملاً به نفع یك «ایران هسته ای» تمام شده است.

نیویورك تایمز می نویسد: اكنون شش ماه از مخالفت ایران با جامعه بین الملل و آغاز غنی سازی می گذرد و خبر خوب این است كه دانشمندان ایرانی فهمیده اند دستیابی به این فناوری كارآسانی نیست اما خبر بد این است كه تنها زمان لازم است تا به آن دست یابند.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است: با توجه به اینكه هنگام صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، توجه زیادی به تهران جلب شده بود اما با افزایش خشونت ها در لبنان و تا زمانی كه درگیری ها خاتمه نیابد و صلح قابل اتكایی ایجاد نشود، دولت بوش نخواهد توانست توجه هیچكس را به سانتریفیوژهای ایران جلب كند تا چه برسد به اینكه تهران را به دلیل مقاومت تنبیه كند.

به نوشته نیویورك تایمز، «بوش كه چند روز قبل، جنگ در لبنان  را یك فرصت برای بازسازی خاورمیانه می دانست امروز احتمالاً متوجه می شود كه نتیجه این جنگ تنها تقویت ایران هسته ای بوده است.»

نیویورك تایمز می نویسد: ایران به گونه ای رفتار می كند كه انگار از قبل پیروز شده و مقامات آن كشور قطعنامه شورای امنیت را به لحاظ اخلاقی و حقوقی باطل دانسته اند و این نشانه ای از آن است كه تا چه اندازه آمریكا از اوضاع عراق و لبنان ضربه خورده است.