تبیان، دستیار زندگی
تعدادی از منتقدان دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی كه زباله را می‌سوزاند مانع برنامه‌ها بازیافت می شوند. از نظر آن ها اگر زباله‌ها وارد دستگاه تبدیل زباله به انرژی شود، عامل محرک كمتری برای بازیافت وجود خواهد داشت. چندین ایالت در حال توقیف دستگاه‌های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این همه زباله چه كار باید بكنیم؟

با این همه زباله چه كار باید بكنیم؟

یکی از راه های رهایی از این همه زباله ای که هر روز تولید می شود سوزاندن آن هاست. همة زباله‌های آلی انرژی دارند. زباله‌های آلی زباله‌هایی هستند كه از گیاهان و محصولات حیوانی تشكیل شده است.

میلیون‌ها سال قبل مردم یک نوع از مواد آلی را می‌سوزاندند، آیا می‌‌توانید حدس بزنید كه كدام ماده می‌باشد؟ چوب. مردم قدیمی برای گرم كردن و درست كردن غذا چوب را می‌سوزاندند. در بسیاری از نقاط دنیا، چوب اولین منبع انرژی می‌باشد.

با این همه زباله چه كار باید بكنیم؟

چرا زباله را بسوزانیم؟

دستگاه‌‌های تبدیل زباله به انرژی، می توانند الكتریسیته كافی برای تحت پوشش قراردادن 4/2 میلیون خانه را تامین کنند. اما الكتریسیته فراهم شده اصلی‌ترین مزیت دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی نمی‌باشد. در حقیقت برای تولید الكتریسیته در دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی نسبت به تولید برق از زغال، از نیروی اتمی یا از دستگاه‌های نیروهای آبی هزینة بیشتری لازم است. مزیت اصلی سوختن زباله كاهش مقدار زباله‌ای است كه در زباله‌دانی دفن می‌كنیم، سوختن زباله اساساً مقدار زباله‌ای را كه در زباله‌دانی دفن می‌شود را كم می‌كند دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی زباله‌های 40 میلیون از مردم را دفع می‌كنند.

چرا كاهش مقدار زباله دفن شده در زباله‌دانی‌ها خیلی مهم است؟

در بعضی از جاهای زمین، مکان برای محل دفن زباله ممكن است، تمام شود و چون بیشتر مردم نمی‌خواهند محل‌های دفن زباله در نزدیكی آن ها باشد، اجازة ساختن محل‌های جدید سخت می شود. سوزاندن زباله، مواد شیمیائی و مواد دیگری كه در زباله‌ها وجود دارد را آزاد می‌كند. تعدادی از مواد شیمیایی می‌تواند برای مردم، محیط زیست، یا هردو خطرناک باشد اگر به طور صحیح كنترل نشود.

با این همه زباله چه كار باید بكنیم؟

سوزاندن یا نسوزاندن

تعدادی از منتقدان دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی كه زباله را می‌سوزاند مانع برنامه‌ها بازیافت می شوند. از نظر آن ها اگر زباله‌ها وارد دستگاه تبدیل زباله به انرژی شود، عامل محرک كمتری برای بازیافت وجود خواهد داشت. چندین ایالت در حال توقیف دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی می‌باشند مگر این كه برنامه‌های بازیافت سرجای خود باشد. ماساچوست، نیوجرسی و نیویورک سیتی دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی جدید را انكار كرده‌اند و امیدوارند كه سطح بازیافت در ابتدا زیاد شود.

موضوع واقعی چیست؟

آیا بازیافت و سوختن زباله می‌توانند با هم وجود داشته باشند. در نگاه اول، بازیافت و دستگاه تبدیل زباله به انرژی با هم سازگاری ندارند، اما آن ها می‌توانند همدیگر را كامل كنند. دلیل این نظر این است كه بعضی مواد بهتر است بازیافت شوند و بعضی مواد دیگر بهتر است که سوزانده شوند. برای مثال، آلومینیوم را در نظر بگیرید، استخراج آلومینیوم خیلی گران قیمت است علیرغم آن که بازیافت آن نیز هزینه‌های زیادی دارد اما چون سوزاندن آن هم هیچ انرژی آزاد نمی‌كند بهتر است آلومینیوم بازیافت شود.

با این همه زباله چه كار باید بكنیم؟

كاغذ هم می‌تواند سوزانده شود و هم بازیافت. چندین سال قبل، ساحل شرقی، با عرضه بیش از تقاضا مواجه شد. تعدادی از اجتماعات ساحل شرقی تقریباً هیچ چیزی برای كاغذی كه جمع می‌كردند، پرداخت نمی‌كردند و تعدادی اجتماعات هیچ كسی را برای خرید روزنامه‌های قدیمی پیدا نكردند، بنابراین با دادن پول به یک كامیون این موضوع را با ریختن روزنامه‌ها از محل دفن زباله‌ها خاتمه دادند. در این موارد، سوزاندن روزنامه‌ها برای انرژی می‌تواند جایگزین خوبی باشد. بعضی از كاغذها ( آن هایی كه از جوهرهای رنگی استفاده می‌كنند)، به آسانی قابل بازیافت نیستند و معمولاً باید به منظور تولید انرژی سوخته شوند.

پلاستیک ها موادی هستند که از نفت و گاز طبیعی ساخته شده است بنابراین منابع با ارزشی از لحاظ انرژی برای دستگاه‌های تبدیل زباله به انرژی می‌باشند. جالب است بدانید که پلاستیک‌‌ها از لحاظ بازیافت آسانتر از فولاد، آلومینیوم یا كاغذ نیستند. پلاستیک‌ها تقریباً همیشه به اجبار ذخیره می شوند و ساختن یک میلیون محصول از پلاستیک بازیافت شده ممكن است هزینه بیشتری از ساختن آن از مواد اصلی داشته باشد.

سوزاندن یا نسوزاندن واقعاً یک سۆال نیست. ما می‌توانیم هر دو نوع بازیافت و زباله به انرژی را به عنوان جایگزینی برای دفع زباله‌ها استفاده كنیم .

مرکز یادگیری سایت - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی