تبیان، دستیار زندگی
حمام کردن نوزادان یکی از کارهای سخت برای برخی تازه مادرهاست. اما کار دشواری نیست و تنها باید مراحل آنرا بیاموزید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی مهم در حمام کردن نوزادتان


حمام کردن نوزادان یکی از کارهای سخت برای برخی تازه مادرهاست. اما کار دشواری نیست و تنها باید مراحل آنرا بیاموزید

حمام کردن نوزاد

برای حمام كردن نوزاد به ترتیب زیر عمل كنید:

1 - ابتدا سر نوزاد را بر روی دست تان تكیه داده و كتف او را به خوبی بچسبید و خیلی آرام او را از قسمت پاها وارد آب درون تشت كنید. با كمك دست آزادتان، صورت او را با آب بشویید (برای شستن صورت نوزاد، نیازی به صابون نیست).

2 - با كمك لیف نرم و صابونی شده، روی سینه ، زیر بغل ، شكم و دست ها و پاهای كودك را بشویید.

3 - برای شستن سر نوزاد، در حالی كه پشت سر او را به قسمت ساق دست تان تكیه داده اید، ران او را خوب و مطمئن بچسبید و سپس دست دیگرتان را به شامپوی مخصوص بچه آغشته كرده و با حركات ملایم و دایره ای شكل سر او را شستشو دهید. برای آبكشی هم، سر نوزاد را كمی به عقب برده و آب را به آرامی از جلوی سر به سمت عقب سر بریزید تا آب وارد چشم ها و بینی و گوش او نشود.

4 - برای شستشوی قسمت پشت و كمر، نوزاد را به پشت برگردانید و در حالی كه سینه او را به روی ساق دست تان تكیه داده اید، زیر بغل او را بگیرید و با دست دیگر به آرامی لیف را روی پشت و كمرش بكشید.

5 - همان طور كه كودك را به خوبی گرفته اید، او را آبكشی كنید. سپس كودك را بر روی حوله ای كه قبلا به همین منظور پهن كرده اید، قرار داده و حوله را دور بدن او بپیچید.

6 - زیر بغل، زیر گردن و لا به لای تاخوردگی های پوست بدن نوزاد را به خوبی خشك كنید و لباس بپوشانید. مرطوب ماندن لابلای پوست باعث بروز عفونت قارچی می شود.

7 - در فصل گرما، بعد از حمام كردن و خشك كردن نوزاد، اجازه دهید چند دقیقه ای آزاد و بدون لباس دست و پا بزند.

وان را زیاد از آب پر نكنید؛ هیچ وقت برای كودكان نوپا و كودكان بزرگ تر سطح آب نباید بالاتر از كمرشان برود

نكات مهم برای حمام كودكان نوپا

_ هرگز كودك نوپایتان را، حتی برای یك دقیقه، به حال خود تنها نگذارید. كودكان می‌توانند در كمتر از 2 سانتیمتر آب غرق شوند.

_ تمام وسایلی را كه برای حمام مورد نیاز است ( صابون، حوله و غیره ) از قبل آماده كنید. اگر زنگ در یا تلفن به صدا در آمد  و احساس كردید باید به آن پاسخ دهید، كودكتان را در حوله ای پیچیده و او را با خود ببرید.

_ كودك نوپای خود را در داخل وان یا طشتی كه هنوز به داخل آن آب می ریزد، قرار ندهید ( دمای آب ممكن است تغییر كند یا آب خیلی عمیق شود ).

_ وان حمام را ایمن كنید. وان های حمام بسیار لیز هستند، بنابراین وان خود را برای ایمنی بیشتر به كف پوش حمام ( rubber bath mat ) مجهز كنید. استفاده از پوششی نرم برای شیر آب میتواند كودكتان را از ضربات دردناك محافظت كند. همچنین، مطمئن شوید كه درهایی كه از شیشه های متحرك كشویی ساخته شده اند، دارای شیشه های بی خطر باشند.

حمام کردن نوزاد

_ آب حمام را به اندازه مناسب گرم كنید (90  تا 100 درجه فارنهایت ). نوزاد یا كودكتان نسبت به شما معمولا آب خنكتری را ترجیح دهند.

_ وان را زیاد از آب پر نكنید؛ هیچ وقت برای كودكان نوپا و كودكان بزرگ تر سطح آب نباید بالاتر از كمرشان برود.

_ برای كودكانی كه می توانند بنشینند، استفاده از  درپوشِ راه آب در كف حمام یا وان ممكن است كار شما را راحت تر كند اما این كار نباید به شما احساس امنیت كاذب بدهد چرا كه هیچ چیزی نمی تواند جایگزین مواظبت لحظه به لحظه شما از كودكتان شود.

_ به كودكتان یاد دهید كه در وان بنشیند نه اینكه بایستد.

_ صابون، شامپو و حمام كف می تواند پوست كودكتان را خشك كند و حتی موجب شود كه جوش بزند بنابراین هر چه كمتر از آنها استفاده كنید. این مواد همچنین ممكن است موجب سوزش در مجاری ادراری شوند كه به نوبه خود ممكن است خطر عفونت در مجاری ادراری را افزایش دهد.

_  به منظور اجتناب از ماندن فرزندتان به مدت طولانی در آب پر از كف صابون كه برایش سوزناك است، زمان بازی را در اول حمام قرار  دهید و صابون و شامپو را برای آخر كار بگذارید.

_ آبگرم كن خود را بر روی 120 درجه فارنهایت قرار دهید. كودك در صورتی كه در آبی با دمای 150 درجه فارنهایت قرار بگیرد، تنها در عرض دو ثانیه به سوختگی درجه 3 دچار می شود و اگر دمای آب 140 درجه فارنهایت باشد 5 ثانیه برای این نوع سوختگی كافی است.

_ به فرزندتان اجازه ندهید به شیر آب دست بزند. حتی اگر در این سن نتواند شیر آب را باز و بسته كند، ممكن است بالاخره به انجام این كار موفق شود و صدماتی جدی به خود واردكند ( بهتر است كودكتان را طوری در وان قرار دهید كه پشتش به شیر آب باشد).

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :سایت سیمرغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.