تبیان، دستیار زندگی
به همت موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی ، مجموعه بیست جلدی فرهنگ نامه اسارت با عنوان «کتاب شناسی اسارت» توسط موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی منتشر شد. اولین جلد از «کتاب شناسی اسارت» به کوشش مسعود ده نمکی به مناسبت پانزدهمین سالگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب شناسی اسارت


به همت موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی ، مجموعه بیست جلدی فرهنگ نامه اسارت با عنوان «کتاب شناسی اسارت» توسط موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی منتشر شد. اولین جلد از «کتاب شناسی اسارت» به کوشش مسعود ده نمکی به مناسبت پانزدهمین سالگرد بازگشت آزادگان، توسط انتشارات آسمان دانش به چاپ رسیده است.

مسعود ده نمکی در لزوم گردآوری این مجموعه می گوید: مجموعه های  کتابشناسی  اگرچه به تنهایی عملکردی ندارند اما می توانند با توجه به هدف، راهنما و ارشاد پژوهشگران در زمینه های گوناگون باشند. در واقع کتابشناسی به خوانندگان و محققان این امکان را می دهد تا در اسرع وقت کتاب مورد نظر خود را شناسایی و تهیه کنند. ضرورت یاری پژوهشگران و نبود هیچگونه منابع و مأخذ جمع بندی شده در مورد کتاب شناسی اسارت، انگیزه مناسب وکافی برای تهیه چنین کتابی بوده است.

شناساندن کتابهای تهیه شده در مورد آزادگان بصورت یک جا و در یک مجموعه، آگاه شدن از محتویات کتاب از جنبه های مختلف (اطلاعات شناسنامه ای ، محتوایی و...) ، آشنایی با شیوه نگارش نویسنده و نیز منابع ومأخذ مورد بهره برداری در کتاب را می توان از ویژگی های «کتاب شناسی اسارت» عنوان کرد.

در این کتاب شناسی سعی شده درباره هر کتاب شمایی کلی از اطلاعات شناسنامه ای، نوع منابع، فهرست مندرجات کتاب، خلاصه ای از محتوا و زمان در برگیرنده کتاب بیان شود. از نظر محدوده زمانی اثر نیز سعی گردیده که کلیه منابع ومأخذ پیرامون موضوع ، از آغاز جنگ تحمیلی تا زمان تهیه آن(26مرداد 1384 سالگرد بازگشت آزادگان) که بالغ بر 233عنوان کتاب می باشد در این مجموعه گردآوری وتدوین شود.

لازم به ذکر است که نوزده عنوان دیگر از مجموعه بیست جلدی فرهنگ نامه اسارت به شرح ذیل در دست چاپ است: اسارت و آزادگان در جراید، فیلم نگار اسارت، اسارت به روایت تصویر، اسارت و اسلام، بررسی نقش گروهک ها و منافقین در اسارت، تطور تاریخی مسئله اسارت و روند آن در جنگ تحمیلی ، از اسارت تا آزادگی(دفتر اول)، تبادل اخبار در اسارت(دفتر دوم از اسارت تا آزادگی)، اسارت تا آزادگی(دفتر سوم)،از اسارت تا آزادگی(دفتر چهارم)، بهداشت درمان و تغذیه در اسارت(دفتر پنجم)، هنر و ابتکارات و خلاقیت ها(دفتر ششم)، درسها و عبرتها(دفتر هفتم)، روز شمار اسارت(دفتر هشتم) ، اردوگاههای موصل، اردوگاههای رمادیه، اردوگاههای تکریت، زندان های مخوف بعثی، کلیدواژه(دسترسی به فرهنگ 20جلدی فرهنگ نامه اسارت).