تبیان، دستیار زندگی
زندگی هدفمند، قطعا یک زندگی زیبا و با نشاط خواهد بود. چرا که داشتن هدف، انسان را به حرکت و تکاپو وا می دارد و حرکت و تکاپو به انسان، روح زندگی می بخشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف‌دار زندگی کنید!


زندگی هدفمند، قطعا یک زندگی زیبا و با نشاط خواهد بود. چرا که داشتن هدف، انسان را به حرکت و تکاپو وا می دارد و حرکت و تکاپو به انسان، روح زندگی می بخشد. انسانهایی که احساس نشاط و پویای خویش را از دست می دهند، در مسیر زندگی و در مواجهه با موارد مختلف، خود را گم می کنند و با مشکلاتی روبرو می شوند.

هدف‌دار زندگی کنید!

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که هر یک از ما وقتی به انجام کاری و یا به ثمر رساندن مسئله ای، مشغول هستیم، احساس خرسندی و رضایت بیشتری داریم تا زمانیکه هدف و فعالیت خاصی نداشته باشیم. آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که وقتی کار خاصی را شروع و به اتمام می رسانید، بلافاصله به دنبال شروع کار دیگری باشید؟

این ها مقدمه ای بود برای اینکه به دو نکته مهم اشاره کنیم:

1-داشتن هدف در زندگی به عنوان جزئی از طبیعت انسان محسوب می شود. هیچ انسانی بدون هدف نمی تواند زندگی پویا و بانشاطی داشته باشد. بنابراین اگر تاکنون در زندگی به دنبال هدفی نبوده اید، بهتر این است که برای خود و زندگی تان، برنامه ریزی داشته باشید.

2-طول مدتی که هدف شما به آن نیاز دارد، از ماهیت هدف مهمتر است. البته بهتر است درباره مناسب بودن اهدافتان هم فکر کنید.

برخی از افراد  بدون اینکه اقدام به انجام کاری بکنند اینطور بیان می کنند که : "اگر فلان کار را می کردم چه بد می شد." در حالیکه بعضی اوقات لازم است که انسان به سمت کاری حرکت کند چون در طول انجام آن کار ممکن است به اهدافی مهمتر و بهتر دسترسی پیدا کند. فراموش نکنید که افراد موفق، اشتباهات را به منزله ی تجربه ای باارزش تلقی می کنند و این در حالی است که اشتباه برای برخی از افراد، شکستی بزرگ محسوب می شود.

قانون افزایش

"باک مینستر فولر" به عنوان یکی از کسانی که ذهن خلاقی دارد، می نویسد که قانون افزایش به عنوان قسمتی از هدف سازی است.

وی معتقد است که وقتی شخصی به انجام کار و هدف خود اقدام می کند، در این راه و مسیر، نتایج فرعی دیگری هم کسب خواهد کرد. در واقع مهمترین اصل، نیل به اهداف نیست، بلکه میزان یادگیری و رشد ما در طی راه است. 1

شاید کم و بیش با جوانانی روبرو شده باشید که پس از طی کردن دوره دانشگاه، اینطور بیان می کنند که چند سال عمرشان را به خاطر یک تکه کاغذ هدر داده اند. این در حالی است که این افراد از دانش،آگاهیها و اطلاعات و تجربه به دست آمده در طول این مدت، غفلت کرده اند و فراموش می کنند که اگر این مسیر را نمی رفتند، مطمئنا آن تجربیات و دانش ها را نداشتند.

در راه رسیدن به هدف، سعی کنید مصمم و استوار باشید و شهامت و جسارت به خرج دهید. انضباط فردی و تلاش خود را بالا برید و با اعتماد به نفس بالا، زندگی هدفمندی داشته باشید.

آنچه مشخص است اینکه برای هر انسان هدف داری این موقعیت وجود دارد که در جست و جوی اهدافش، به چیزهایی دست پیدا کند که ظاهرا کم اهمیت هستند. اما مهم این است که همین موارد در تعالی و ساخته شدن شخصیت انسان موثر است.

آدم های موفق، همیشه هم افرادی برجسته و با استعدادی خارق العاده نیستند بلکه افرادی هدفدار هستند و به پیشرفت فکر می کنند

یک درخت برای رشد کردن، مراحل مختلفی را طی می کند. برگهایش زرد می شود و می ریزد و دوباره برگ نو میدهد. در نتیجه همین رویش  و تکرار است که درخت می تواند تنومند و بزرگ شود و ریشه ای قوی پیدا کند. مطمئن باشید که لازمه هر رویشی از دست دادن چیزی دیگر است. همه دستاوردهای انسان در زندگی، با از دست دادن برخی چیزها همراه است و این قانون زندگی و این دنیاست.

آدم های موفق، همیشه هم افرادی برجسته و با استعدادی خارق العاده نیستند بلکه افرادی هدفدار هستند و به پیشرفت فکر می کنند.

آنها درک کرده اند که تصحیح پی در پی و پیوسته، تنها راه رسیدن به هدف است. ما در راه رسیدن به هدف، بارها و بارها از مسیر دور می شویم و راه را به خطا می رویم اما دوباره باید اشتباه خود را تصحیح کنیم و ادامه دهیم. 3

این اشتباهات همیشه وجود دارند. بهتر است همواره به فکر تصحیح کردن باشیم. تصحیح کنیم و تصحیح کنیم...

پی نوشت:

1و2و3 با تغییر و تلخیص، برگرفته از کتاب "راز شاد زیستن" نوشته اندرو متیوس

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

مذهب مساوی با سلامت روان

بس است دیگر، تغییر کن!!

رهایی از دام درماندگی

اشتباهات مشترک بین ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.