تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقلاب در دیدار رؤسای دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و مراكز تحقیقاتی سراسر كشور تأكید كردند: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز كشور است. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار كه روز دوشنبه انجام شد لزوم تبدیل علم گرایی و ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر معظم انقلاب: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز كشور است


رهبر معظم انقلاب در دیدار رؤسای دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و مراكز تحقیقاتی سراسر كشور تأكید كردند: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز كشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار كه روز دوشنبه انجام شد لزوم تبدیل علم گرایی و علم محوری را به گفتمان مسلط جامعه در همه بخش ها یادآور شدند و با اشاره به هدف سند چشم انداز بیست ساله كشور برای رسیدن به رتبه اول علمی منطقه تأكید كردند: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز كشور است كه باید با ترسیم آن و براساس زمان بندی و با راهبردی مشخص، به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.

باید میزان بودجه ای كه در برنامه چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است، تأمین شود، زیرا درغیر این صورت، امكان رشد علمی به وجود نمی آید.

ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در كشور، جمعیت بالای دانشجویی، تجربه های موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزه های علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریه پردازی علمی دانستند و افزودند: باید ضمن كاربردی كردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهت گیری علمی مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در كشور باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، رشد علمی كشور را یك فرآیند دانستند و خاطرنشان كردند: براین اساس باید زمینه رشد علمی از ابتدایی ترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینه سازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.

ایشان، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم گیر و تصمیم ساز را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در كشور برشمردند و تأكید كردند: باید میزان بودجه ای كه در برنامه چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است، تأمین شود، زیرا درغیر این صورت، امكان رشد علمی به وجود نمی آید.

حضرت آیت الله خامنه ای، با تأكید بر لزوم اهتمام بیش از پیش به پارك های علم و فن آوری در كشور و همچنین نادیده گرفته نشدن رشد كمی مراكز علمی و دانشگاه ها به دلیل توجه به رشد كیفی، افزودند: نگاه متوازن به رشته های علمی دانشگاه ها یكی از ضروریات مراكز دانشگاهی است كه تحقق این امر نیز منوط به ترسیم نقشه جامع علمی كشور است.

باید ضمن كاربردی كردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهت گیری علمی مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در كشور باشد.

ایشان تأسیس بنیاد نخبگان را یكی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرك جدی علمی دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی، برایجاد زمینه برای به كارگیری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تكمیلی در كشور از جمله مراكز علمی و پژوهشی، تعیین ملاك های كاربردی در كنار ملاك های علمی برای ارتقای اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها و افزایش نسبت دانشجویان دوره های تحصیلات تكمیلی به كل دانشجویان، تأكید و خاطرنشان كردند: محیط علمی و تربیتی دانشگاه ها باید به گونه ای باشد كه دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شد.

حضرت آیت الله خامنه ای، روحیه پرسشگری و درون پاك و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگی های دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفاده صحیح از این ویژگی ها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاه ها به وجود آید.

ایشان، افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریان های مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاه ها افزودند: باید در دانشگاه ها زمینه ای ایجاد شود تا جریان های سیاسی دانشجویی بدون تبدیل شدن به ابزار گروه هاو جریان های سیاسی خارج از دانشگاه ها، ضمن بالا بردن فهم سیاسی خود در كنار تلاش علمی، قدرت شناسایی، مغالطه های سیاسی و تحلیل های فریبنده را بیابند و روحیه پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت كنند.

در این دیدار آقای زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه، جنبش نرم افزاری و تولید علم و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامه ها اعلام كرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیش از پیش به فناوری های جدید، تشكیل انجمن های علمی دانشجویی، راه اندازی كرسی های نظریه پردازی، تجهیز آزمایشگاه ها و كارگاه های علمی دانشگاه ها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش كرسی های زبان فارسی درخارج از كشور، تعامل با پژوهشگاه های علوم انسانی و رتبه بندی دانشگاه ها از جمله برنامه هایی است كه برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آینده نه چندان دور، محقق خواهد شد.

آقای لنكرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در كنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانش آموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی بیان كرد و افزود: مراكز علمی و دانشگاهی علوم پزشكی، سال گذشته پرشتاب ترین رشد علمی را در مقاله های علمی دنیا داشتند، ضمن آن كه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی، نمونه ای از موفقیت ها درحوزه فناوری های نوین و پیشرفته است.

وی ایجاد رشته های جدید به ویژه در حوزه فناوری های نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد.


لینک مطالب مرتبط:

پیام مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به جهان اسلام

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در روز میلاد پیامبر اکرم(ص)

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی قدس

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار رییس‌جمهور و هیات دولت

شب شعر فلسطین در کنار مقام معظم رهبری

فیلم شب شعر فلسطین در كنار مقام معظم رهبری