تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیت الله لاری قبلا در خاطراتش گفته بود: 25 خرداد 1342 ش بود و من پس از انجام عمل جراحی روی معده‎ام در آلمان دوران نقاهت بیماری را در بیمارستان می‎گذراندم. در همان زمان بود که خبر رسید امام موسی صدر می خواهد تو را ببیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطره‎ مرحوم لاری از امام موسی صدر

شهید صدر

مرحوم آیت الله لاری قبلا در خاطراتش گفته بود: 25 خرداد 1342 ش بود و من پس از انجام عمل جراحی روی معده‎ام در آلمان دوران نقاهت بیماری را در بیمارستان می‎گذراندم. در همان زمان بود که خبر رسید امام موسی صدر می خواهد تو را ببیند.

«آیت‌الله سید‌مجتبی موسوی‌لاری» اندیشمند بزرگ اسلامی پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه 19 اسفندماه 1391 در 77 سالگی به دیدار حق شتافت.

وی یکی از از مفاخر حوزوی و دینی کشور بود که آثار متعددی در زمینه های مختلف دینی تألیف و به زبان‌های مختلف منتشر و در جهان توزیع کرد.

بسیاری از افرادی که در غرب به دین اسلام یا مذهب تشیع گرویده اند تحت تأثیر کتابهای این اندیشند فرزانه بوده اند و با درگذشت این عالم ربانی، حوزه‌های علمیه و مراکز دینی کشور عزادار شد.

در ادامه خاطره ایشان از امام موسی صدر را تقدیمتان می كنیم:

فعالیت‎های امام موسی صدر در لبنان و اروپا به قدری گسترده و متنوع است که هر از گاهی خاطره‎ای و خبری از آن در رسانه‎ها منتشر می‎شود.

مرحوم آیت الله لاری قبلا در خاطراتش گفته بود: 25 خرداد 1342 ش بود و من پس از انجام عمل جراحی روی معده‎ام در آلمان دوران نقاهت بیماری را در بیمارستان می‎گذراندم. در همان زمان بود که خبر رسید امام موسی صدر می خواهد تو را ببیند. تعجب کردم؛ شاید به خاطر آن بود که یک روحانی از قم به آلمان آمده بود و مدتی بعد هم به قم برمی‎گشت؛ پس می‎توانست قاصد خوبی باشد.

او پیش از آمدن به آلمان، به ایتالیا رفته بود و با مقامات آنجا هم دیداری داشت و از اندیشه‎های امام خمینی برای دولتمردان ایتالیا سخن گفته بود. به آلمان که رسید، به محل اقامتم آمد.

من بلیت هواپیما برای بازگشت به ایران را گرفته بودم. این دیدار فرصتی مغتنم برای تبادل افکار بود امام موسی صدر در این ملاقات گفت: آقای لاری! ما وظیفه داریم در قبال پیامبر صلی الله علیه و آله هر کاری را بکنیم تا بتوانیم اسم رسول الله را زنده کنیم. گاه با تشکیل حکومت، گاه با منبر و گاه نوشتن...

شاید او نوشته های مرا در مجلات دیده بود و می خواست برای انقلاب بنویسم.

صدر: آقای لاری من در این مدت که با روزنامه‎های اینجا صحبت کرده‎ام، آنها می‎گویند که سفارت‎خانه‎ها از ما حمایت می‎کنند. شما هم اگر بتوانید به ما پول بدهید، حرف‎های شما را می‎زنیم!

آه کشیدم! امام موسی صدر که کنار پنجره ایستاده بود و به آسمان نگاه می کرد.

صدر: خدایا! کی می شود که صاحب اصلی بیاید. از قم خبر رسیده که خیلی‎ها کشته شده‎اند. مرجع ما و پیشوای ما، خمینی رحمه‎الله را هم گرفته‎اند.

لاری: این واقعیت دارد!؟

صدر: آری، ایشان را به ترکیه تبعید کرده‎اند!

لاری: دوستانم این اخبار را به من نگفته بودند.

امام موسی صدر به نوشته‎های روی میز اشاره کرد: چه می نویسی؟

لاری: مقایسه بین تمدن اسلامی و تمدن غرب.

صدر: احسنت! یکی از راه‎های مبارزه با دستگاه کفر، نوشتن است. نوشتن، راه را به مردم نشان می‎دهد.

کمی مکث کرد و گفت: آقای لاری! من می‎روم، می‎ترسم مزدوران رژیم شاه مرا تعقیب کرده باشند و به تو آسیبی برسانند. به قم که رفتی، در مورد پول‎هایی که مجلات خارجی می‎گیرند و علیه کسی مطلب می‎نویسند صحبت کن. شاید مراجع تقلید فکری کردند.

و نوشتن اولین کتاب آیت الله لاری که با استقبال شدید غیر مسلمانان رو به رو شد آغاز موجی بزرگ در تبلیغ اسلام بود موجی که رهبری آن را آیت الله لاری بر عهده گرفته بود.

از معجزات خداوند در این موج جهانی آن بود که پس از ترجمه کتاب ابشان به انگلبسی از طرف پروفسور حامد الگار دانشمندان اقصی نقاط دنیا خود با نوشتن نامه‎هایی به آیت الله لاری اعلام کردند که داوطلبانه کتاب فوق و بعد از آن کتب دیگر آیت الله لاری را به زبان‎های مختلف دنیا ترجمه کرده‎اند ترجمه‎هایی که خود مولد امواج جهانی اسلام و گرایش بسیاری از بزرگان دنیا به اسلام شد.

بعد از آن گفتگوی تاریخی آیت الله لاری مرکزی را در قم تاسیس نمودند که اکنون با بیش از دو هزار مرکز و مؤسسه تبلیغی و تحقیقی در 110 کشور جهان ارتباط دارد و ده‌ها هزار نامه از جویندگان آگاهی از اسلام از ولیعهد انگلستان گرفته تا زندانیان آمریکا دریافت کرده، و به آن پاسخ گفته است. آثار ایشان به بیشتر زبان‎های دنیا ترجمه شده و توانسته قلوب مخاطبین را تسخیر نماید.


منبع: مشرق

تهیه و تنظیم: حق دوست؛ گروه حوزه علمیه تبیان