تبیان، دستیار زندگی
واشنگتن پست در تحلیلی با کنایه از پایان جنگ لبنان و همچنین شکست سیاست خارجی آمریکا در این خصوص نوشت که نتیجه این جنگ پیروزی حزب الله به عنوان بچه های بد و شکست اسرائیل به عنوان بچه های خوب بود. این روزنامه در ادامه با طعنه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک ناقص الخلقه...


واشنگتن پست در تحلیلی با کنایه از پایان جنگ لبنان و همچنین شکست سیاست خارجی آمریکا در این خصوص نوشت که نتیجه این جنگ پیروزی حزب الله به عنوان بچه های بد و شکست اسرائیل به عنوان بچه های خوب بود.

این روزنامه در ادامه با طعنه به اظهارات "کاندولیزا رایس" وزیرامورخارجه آمریکا در این باره که درگیری های اخیر در خاورمیانه "درد زایمان" است می نویسد: درد زایمان به پایان رسید، اما اگر حق با اوست پس باید بینیم که نتیجه آن چه بود.

"ریچارد کوهن" در ادامه می نویسد: این جنگ نتیجه پیروزی پسرهای بد حزب الله و شکست بچه های خوب اسرائیل بود و درس های روشنی در این زمینه وجود دارد و این زایمان سختی بود.

"اشاره نویسنده به اظهارات رایس است که جنگ حزب الله و اسرائیل را درد پیش از زایمان توصیف کرد که نتیجه آن تولد بچه ای به شکل خاورمیانه جدید است."

در ادامه این تحلیل با اشاره به ظهور حزب الله به عنوان یک نیروی رزمنده و ربوده شدن دو سرباز اسرائیل و آغاز جنگ آمده است : از آغاز به نظر می رسید اسرائیل برای انجام وظیفه خود دچار اشتباه شده است و همان اشتباهی را که آمریکا در عراق مرتکب شد، انجام داد. اسرائیل تلاش کرد تا در لبنان نیز همان کاری را که آمریکا در عراق صورت داد انجام دهد و به تحریکات حزب الله پاسخ داد اما نتوانست لطمات زیادی که براین کشوروارد شد توجیه کند برای اینکه این اقدامات متناسب با تهدید نبود و این تعصب ها سبب شد تا دشمن سخت تر شد.

به نوشته کوهن، اسرائیل با مصری ها، عراقی ها، اردنی ها ، سوری ها و لبنانی های فاقد احساسات و نگون بخت نمی جنگید، این دشمنان بی اعتنا هستند مطمئناً این اعراب مخالف اسرائیل هستند، اما اسرائیل بر آنها تاثیر نگذاشته است و اینها ترجیح می دهند تا به جای جنگ با اسرائیل و مرگ در کنار آن زندگی کنند و حتی فلسطینیان نیز نشان داده اند که دشمنی زیادی در میدان جنگ با اسرائیل ندارند و اما در این سمت، اسرائیل با گروهی طرف است که برای آرمانی که ما از آن سر در نمی آوریم خود را منفجر می کنند.

ژنرال "ایدو نهوشتان" عضوی از ارتش اسرائیل می گوید: اگر شما منتظر هستید تا پرچم سفیدی به نشانه تسلیم از سنگر حزب الله نشان داده شود چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به تصور برخی از کارشناسان بر پیروزی آسان آمریکا در عراق و نتایج ناگوار این جنگ می نویسد: تغییرات ناگهانی که در حوزه مذهبی و ایدئولوژیک رخ داد، چشمگیرترین و منحوس ترین تحولات در زمان های اخیر است و دیگر جنگ درباره زمین - آنگونه که در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد- نیست بلکه جنگ بر سر موجودیت اسرائیل است. مردمی که به نظر می رسد از اسرائیل تنفر زیادی دارند، کشته می شوند برای کشتن و می میرند برای مردن و ادعای بازپس گیری زمین اجدادی را ندارند.

نهوشتان در پایان می افزاید: تکنولوژی برتر نتوانست عراق را تحت سلطه خود درآورد و در لبنان نیز شکست خورد و اینها واقعیت های جنگ جدید هستند و اگر اینها دردهای تولد خاورمیانه جدید هستند آنگاه این جنگ نتیجه شیرین و بانمکی در پی نداشته است گرچه صدای نوزاد دموکراسی را داشت، اما این صدای یک کودک ناقص الخلقه است صدای کودکی که باید منتظر شد تا به تسلیحات هسته ای دست یابد.


لینک مطالب مرتبط:

متن كامل قطعنامه 1701شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان

پیروزی حزب الله ؛ شکست همیشگی اسرائیل

فرا فکنی از نوع امریکایی

و چنین است فرجام کار...

حزب الله ، اسرائیل را به زانو درآورد