تبیان، دستیار زندگی
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، وسایلی که بتوان به کمک آن برق تولید کرد زیاد شده اند، با این وجود توربین های بادی با قابلیت عملکرد 98 درصدی مطمئن ترین وسیله تولید برق محسوب می شود. نیروی برق حاصل از باد تابعی از مکعب سرعت باد می باشد. یعنی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجزای توربین بادی

در مقاله قبل با توربین های بادی آشنا شدید در اینجا می خواهیم با اجزای توربین بادی بیشتر آشنا شوید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، وسایلی که بتوان به کمک آن برق تولید کرد زیاد شده اند، با این وجود توربین های بادی با قابلیت عملکرد 98 درصدی مطمئن ترین وسیله تولید برق محسوب می شود.

نیروی برق حاصل از باد تابعی از مکعب سرعت باد می باشد. یعنی اگر سرعت باد دو برابر شود، نیروی باد تولید شده از آن هشت برابر افزایش خواهد یافت. اما توجه داشته باشید که این افزایش انرژی باعث تولید بشتر برق با همان نسبتی که گفتیم نمی شود چون همه انرژی اضافی قابل ذخیره نمی باشد.

مثلا توربین های واقع در محل هایی که سرعت متوسط باد 8 متر در ثانیه است نسبت به جاهایی که سرعت متوسط باد 6 متر در ثانیه می باشد، حدود 100- 75درصد بیشتر الکتریسیته تولید می کند.

اجزای توربین بادی

داخل توربین بادی به چه صورت می باشد؟

  باد سنج (Anemometer): این وسیله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آن را به كنترل كننده ها انتقال می دهد.

  پره ها (Blades): بیشتر توربین ها دارای دو یا سه پره می باشند. وزش باد بر روی پره ها باعث بلند كردن و چرخش پره ها می شود.

  ترمز (Brake): از این وسیله برای توقف روتور در مواقع اضطراری استفاده می شود. عمل ترمز كردن می تواند به صورت مكانیكی، الكتریكی یا هیدرولیكی انجام گیرد.

  كنترلر (Controller): چون توربین ها قادر نیستند زمانی كه سرعت باد به 65 mph می رسد حركت كنند ( زیرا دمای ژنراتور به سرعت بالا خواهد رفت) در توربین ها باید کنترلری داشته باشیم که وقتی سرعت باد به 8 تا 16 mph می رسد ماشین را راه اندازی كند و وقتی سرعت از 65 mph بیشتر می شود، دستور خاموش شدن ماشین را دهد.

اجزای توربین بادی

  ژنراتور (Generator): وظیفه ژنراتور تولید برق متناوب می باشد.

  شفت با سرعت بالا (High-speed shaft): كه وظیفه آن به حركت در آوردن ژنراتور می باشد.

شفت با سرعت پایین (Low-speed shaft): روتور حول این محور چرخیده و سرعت چرخش آن 30 تا 60 دور در دقیقه می باشد.

  گیربكس (Gear box): چرخ دنده ها به شفت سرعت پایین متصل هستند و آن ها از طرف دیگر همان طور كه در شكل مشخص شده به شفت با سرعت بالا متصل می باشند و افزایش سرعت چرخش از 30 تا 60 rpm به سرعتی حدود 1200 تا 1500 rpm را ایجاد می كنند.

این افزایش سرعت برای تولید برق توسط ژنراتور الزامی است. هزینه ساخت گیربكس ها بالاست درضمن گیر بكس ها بسیار سنگین هستند. مهندسان در حال انجام تحقیقات گسترده ای می باشند تا درایو های مستقیمی كشف نماید و ژنراتورها را با سرعت كمتری به چرخش درآورند تا نیازی به گیربكس نداشته باشند.

اجزای توربین بادی

  روتور (Rotor): بال ها و هاب به روتور متصل هستند.

  برج (Tower):  برج ها از فولاد هایی كه به شكل لوله درآمده اند ساخته می شوند. توربین هایی كه بر روی برج هایی با ارتفاع بیشتر نصب شده اند، انرژی بیشتری دریافت می كنند.

  جهت باد (Wind direction): توربین هایی كه از این فن آوری استفاده می كنند در خلاف جهت باد نیز كار می كنند در حالی كه توربین های معمولی فقط جهت وزش باد به پره های آن باید از روبرو باشد.

  باد نما (Wind vane): وسیله ای است كه جهت وزش باد را اندازه گیری می كند و كمک می كند تا جهت توربین نسبت به باد در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

  درایو انحراف (Yaw drive): وسیله ای ست كه وضعیت توربین را هنگامی كه باد در خلاف جهت می وزد كنترل می كند و زمانی استفاده می شود كه قرار است روتور در مقابل وزش باد از روبرو قرار گیرد اما زمانی كه باد در جهت توربین می وزد نیازی به استفاده از این وسیله نمی باشد.

موتور انحراف (Yaw motor): برای به حركت در آوردن درایو انحراف مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی با عملکرد اجزای توربین بادی فلش زیر را ببینید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی