تبیان، دستیار زندگی
ضای شورای امنیت سازمان ملل بامداد شنبه در نیویوریك و پس از گذشت یك ماه از جنگ گسترده اسراییل علیه لبنان، به اتفاق آرا قطعنامه  1701در مورد «لزوم توقف اعمال خصمانه و جنگی در این كشور» را تصویب كردند. در مقدمه قطعنامه&nbsp...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن كامل قطعنامه 1701شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان


اعضای شورای امنیت سازمان ملل بامداد شنبه در نیویوریك و پس از گذشت یك ماه از جنگ گسترده اسراییل علیه لبنان، به اتفاق آرا قطعنامه  1701در مورد «لزوم توقف اعمال خصمانه و جنگی در این كشور» را تصویب كردند.


در مقدمه قطعنامه  1701آمده است:

با توجه به حساسیت مساله زندانیان از همه تلاش‌ها با هدف حل و فصل مساله زندانیان لبنانی دربند اسراییل حمایت و از تصمیم نخست وزیر لبنان برای اعزام  15هزار نظامی به جنوب استقبال می‌شود.


پس از مقدمه،  18بند این قطعنامه به شرح زیر به تصویب اعضا رسید:

1- با توجه به اینكه بحران لبنان تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است از حزب‌الله و اسراییل خواسته شده تا اعمال خشونت آمیز و خصمانه علیه یكدیگر را متوقف كنند.

2- پس از توقف كامل اعمال خصمانه از اسراییل خواسته شده تا همه نیروهای خود را از جنوب لبنان خارج و به پشت "خط آبی" سازمان ملل منتقل كند، از دولت لبنان نیز خواسته شد تا نیروهای ارتش این كشور را با هماهنگی نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل "یونیفل" همزمان با عقب نشینی اسراییل به جای نیروهای اسراییلی مستقر كند.

3- با تاكید بر اهمیت گسترش حاكمیت دولت لبنان بر همه خاك این كشور، دولت لبنان باید بااجرای قطعنامه‌های1559(ناظر به خلع سلاح شبه نظامیان) و1680(ناظر به رسمیت شناختن حق حاكمیت لبنان به وسیله سوریه و ترسیم مرزها میان دو كشور) و بندهای مربوط به "پیمان طایف" سیطره خود را بر خاك لبنان كامل كند و سلاح و قدرت نظامی غیر از سلاح و قدرت دولت لبنان وجود نداشته باشد.

4- احترام به "خط آبی" ( كه سازمان ملل سال  2000میلادی میان لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم كرد) ضروری است.

5- پشتیبانی از همه قطعنامه‌های تصویب شده پیشین در شورای امنیت در ارتباط با حاكمیت و استقلال دولت لبنان در چارچوب مرزهای بین‌المللی و مطابق پیمان آتش بس سال  1949میان این كشور و اسراییل ضروری است.

6- از جامعه جهانی خواسته شده است تا دولت لبنان را برای بازسازی این كشور كمك و یاری كند.

7- از همه طرف‌ها خواسته شده است تا مانع رسیدن كمك به آوارگان نشوند و در راه عبور كمك‌ها از گذرگاه‌های امن و بازگشت آوارگان كارشكنی نكنند.

8- از اسراییل و لبنان خواسته شده از برقراری آتش بس دایم و ایجاد راه حل دراز مدت براساس مبادی و اصول زیر اقدام كنند:

الف احترام كامل به "خط آبی" سازمان ملل در جنوب لبنان.

ب - اجرای تدابیر امنیتی برای جلوگیری از اعمال خصمانه و ایجاد منطقه خالی از سلاح میان خط آبی و رود لیتانی ( 20كیلومتری عمق لبنان) و نیز تنها سلاح موجود در این منطقه باید سلاح ارتش لبنان و نیروهای یونیفل باشد.

ج - اجرای كامل قطعنامه‌های  1559و  1680و خلع سلاح نیروهای شبه نظامی.

د - اسراییل باید نقشه‌های باقی مانده نزد این رژیم از مناطق مین‌گذاری شده در خاك لبنان را در اختیار دولت لبنان قرار دهد.

9- دبیركل سازمان ملل از لبنان و اسراییل برای حل درازمدت بحران بر اساس بند هشتم منشور شورای امنیت حمایت كند.

10- از دبیركل سازمان ملل خواسته شده است تا با همكاری طرف‌های بین‌المللی و طرف‌های ذی ربط در مورد بندهای قطعنامه‌های  1559و  1680و خلع سلاح و ترسیم مرزهای بین‌المللی لبنان و مناطق مورد اختلاف از جمله كشتزارهای شبعا اقدام و پیشنهادهای خود را ظرف  30روز به شورای امنیت ارایه كند.

11- تصمیم گرفته شد تا نیروهای یونیفل تجهیز شوند و شمار آنان به 15 هزارنفر افزایش یابد.

12- در حمایت از خواست دولت لبنان برای گسترش حاكمیتش، نیروهای بین- المللی برای كمك به این دولت در مناطق مختلف مستقر شده و این اجازه را دارند كه اقدامات لازم را در منطقه استقرار یافته، اتخاذ كنند تا منطقه عملیاتی آنان به منطقه‌ای برای بروز اعمال خصمانه تبدیل نشود.

13- از دبیر كل سازمان ملل خواسته شد تا تدابیری را برای تضمین قدرت یونیفل با هدف انجام ماموریت‌های مشخص شده در این قطعنامه اتخاذ كند و دولت‌های شركت‌كننده باید از هر نوع كمك به دریغ نكنند.

14- از دولت لبنان خواسته شده است تا از ورود سلاح به داخل مرزهای خود جلوگیری كند و از نیروهای یونیفل خواسته شده است تا دولت لبنان را در این زمینه یاری دهد.

15- از همه كشورها خواسته شده است تا گام‌های ضروری برای جلوگیری از فروش سلاح به شهروندان، موسسات، نهادها و گروه‌های لبنانی و آموزش نظامی این گروه‌ها، بردارند مگر آنچه كه دولت لبنان و یونیفل اجازه داده باشد.

16- مدت ماموریت یونیفل تا  31اوت سال  2007میلادی تمدید می‌شود.

17- از دبیركل سازمان ملل خواسته شده است تا ظرف یك هفته گزارشی به شورای امنیت درباره اجرای این قطعنامه ارایه دهد.

18- بر ضرورت اهمیت تحقق صلح همه‌جانبه در خاورمیانه مبتنی بر قطعنامه‌های  242و  338شورای امنیت (ناظر به خروج اسراییل از سرزمین‌های اشغال شده اعراب) تاكید شد.


لینک مطالب مرتبط:

و چنین است فرجام کار...

پاکسازی حزب الله؛ یک "بازی کودکانه"

سران عرب نگران الگوبرداری جوانان سنی

اسرائیل از نوار غزه عقب نشینی کرد

دوران سخت و ‌تحمل‌ناپذیر برای صهیونیست‌ها؟

کی بود؛ کی بود؛ ایران بود...

سانسور، حربه صهیونیست‌ها برای پنهان كردن پیروزی‌های حزب‌الله

متن كامل سخنان سید حسن نصر‌الله

پس از بحران

دیدار بوش و بلر برای رسیدن به یک صلح پایدار!

حملات «جنون آمیز» علیه لبنان