تبیان، دستیار زندگی
در سرطان مغز، سلول های مغزی به شکل بی رویه ای شروع به تقسیم و تکثیر می کنند و باعث ایجاد تومور در مغز می شوند. این تومور در هر نقطه...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 راه تشخیص سرطان مغز


در سرطان مغز، سلول های مغزی به شکل بی رویه ای شروع به تقسیم و تکثیر می کنند و باعث ایجاد تومور در مغز می شوند. این تومور در هر نقطه ای از مغز می تواند به وجود آید و بنا بر محل تومور، علایم  سرطان مغز متفاوت است.


سرطان مغز

تومورهای مغزی چه خوش خیم باشند و چه بدخیم، همگی خطرناکند و ممکن است با رشد توده های تومور به اطراف بافت های مغز، خطراتی را برای فرد ایجاد کنند.

هنگامی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، پزشک متخصص با راه های زیر می تواند سرطان مغز را به طور قطعی تشخیص دهد:

1- با مشاهده هر گونه ورم و برآمدگی در ناحیه سر شخص، پزشک به وجود تومور در سر او شک می کند. البته اگر این ورم و برآمدگی با کاهش توانایی شناختی فرد و سردرد همراه باشد، پزشک بیشتر به سرطان مغز مشکوک می شود. در این صورت پزشک،  چشم ها و صورت شخص را بررسی می کند تا عملکرد اعصاب را ببیند.

2- پزشک پس از بررسی های لازم برای تشخیص قطعی خود، سی تی اسکن از مغز و عکس های رادیولوژی را برای فرد تجویز می نویسد. اگر اندازه تومور در عکس قابل تشخیص باشد، در طی سی تی اسکن مشخص می شود.

3- انجام MRI  (ام آر آی) هم به این دسته از افراد توصیه می شود . همان طور که می دانید سی تی اسکن، عکسبرداری از بافت استخوانی و سفت می باشد و MRI عکسبرداری از بافت نرم است.

هنگامی که سرطان در قسمتی از بدن بروز کند، با انجام آزمایشاتی، وجود سرطان در قسمت های دیگر بدن نیز بررسی می شود، زیرا تومور ها می توانند به قسمت های دیگر بدن بروند

اگر تومور مغزی به حدی بزرگ شده باشد که بافت های اطراف را تخریب کرده باشد، در طی ام آر آی، قابل تشخیص است.

4- هنگامی که تشخیص تومور در مغز فرد قطعی شد، برای تشخیص جنس بافت این تومور، انجام بیوپسی ضروری می باشد. در طی بیوپسی، یک نمونه از بافت مغز برداشته می شود تا در آزمایشگاه بررسی شده و متخصصان مربوطه درباره جنس و نوع تومور نظر بدهند.

در طی انجام بیوپسی، سوزنی را به مغز وارد کرده و قسمتی از بافت های آن قسمت را برمی دارند. این کار تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد.

5- هنگامی که سرطان در قسمتی از بدن بروز کند، با انجام آزمایشاتی، وجود سرطان در قسمت های دیگر بدن نیز بررسی می شود، زیرا تومور ها می توانند توسط جریان خون متاستاز پیدا کنند (پخش می شوند) و به قسمت های دیگر بدن بروند و آن مناطق را نیز درگیر کنند.

تاثیر امواج موبایل بر مغز

چند توصیه

امروزه با گسترش علم و اختراع وسایلی مانند موبایل، سرطان مغز هم بیشتر شده است. قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی مانند امواج تلفن همراه و آنتن هایی که در سطح شهر وجود دارند، بشر را به شدت در معرض خطر و پیشرفت سرطان مغز قرار داده است.

از طرف دیگر هم نمی توان از وسایلی مانند تلفن همراه استفاده نکرد، اما با رعایت نکات زیر می توان خطرات آن را به حداقل رساند:

1- موبایل را به سر خود نچسبانید و سعی کنید موقع مکالمه با تلفن همراه، از هندزفیری استفاده کنید.

2- حتی المقدور از سکونت در اطراف دکل های مخابرات خودداری کنید.

3- موقع خوابیدن تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا در خارج از اتاق خواب خود قرار دهید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تومور مغزی چه علائمی دارد؟

تومور مغزی

سرطان مغز؛ انواع، علل و علائم

سرتان درد می کند؟

تاثیر امواج موبایل بر مغز و بدن

تلفن همراه را به رختخواب نبرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.