تبیان، دستیار زندگی
این راه بی‌پایان است و مرزی ندارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مسیر بی‌انتهای عشق


صدای گوش‌نواز پیچ‌ها و مهره‌های ضریح در پیچ و خم‌های صدایش جاری بود. انگار كلمات را نگارگری می‌كرد.هر چند دقیقه یك بار عذرخواهی می‌كرد و به حال و هوای خاصی فرو می‌رفت. از بیانش مشخص بود كه با طراحی ضریح امام رضا (ع) دلش را به تك تك شبكه‌ها گره زده و دخیل بسته است. استاد فرشچیان در لابه لای قلم‌زنی‌های حرف‌هایش، آرام و متین ‌اشك می‌ریخت و می‌گفت: هر چه دارم از آستان‌بوسی‌اش كسب كرده‌ام و افتخار زندگی‌ام این است كه هنرم را به پیش‌گاه ائمه‌ی اطهار (ع) هدیه كرده‌ام.

- تابلوهای ضامن آهوی شما شهره‌ی ایران و جهان است. می‌خواهیم بدانیم رویكردتان در نگارگری آن ها چه بوده است و با چه نیتی برای نگارگری آن قلم زدید؟

من مفتخرم كه خادم حضرت رضا (ع) هستم وهیچگاه فراموش نمی‌كنم كه دست راست خودرا از الطاف بی‌كران الهی و عنایاتامام رضا (ع)، دوباره به دست آوردم. احساس افتخار می‌كنم وبر خود می‌بالم كه تابلوهایم را به موزه‌ی حرممطهر اهداء كرده‌ام و با این كار هنر خود راماندگار كرده‌ام.

- معمولا در سال سعی می‌كنید به حرم مطهر رضوی مشرف شوید؟

هر وقت كه به ایران بیایم، بدون شك به پابوسی حضرت می‌روم. امسال هم پس ازرونمایی از ضریح باشكوه امام حسین (ع) در قم قطعا به پابوسی آقا خواهم آمد.

- تشرف از كدام ورودی برای‌تاندل چسب‌تر از بقیه است؟

فرقی نمی‌كند. از هر كدام از ورودی‌ها كه بیایم به امام رضا (ع) می‌رسم. تشرف به پیشگاه ایشان برایم مهم است.

- کدام صحن را برای زیارت انتخاب می‌كنید؟

فرقی ندارد. تمامی صحن‌ها و رواق‌های مجاورمرقد آقا امام رضا (ع) نورانی، متبرك و مقدس است.

- وقت‌های دوری كه دل استاد فرشچیان از دیار غربت می‌گیرد و می‌خواهد باامام رضا (ع) كه مطمئن است صدایش را می‌شنود، درد دل كند، چه می‌گوید؟

در مسیر بی انتهای عشق

واقعا! واقعا وقتی كه دلم می‌گیرد به آقا متوسل می‌شوم. روی میز كارم همیشه تصویر بارگاه منورشان را می‌گذارم و باور كنید بلافاصله كه باایشان ارتباطی برقرار می‌كنم، توفیق تشرف به مشهدشان را می‌یابم.

- از راه دور با چه ذكری با امام هشتم (ع) ارتباط برقرار می‌كنید؟

اجازه بدهید در قلب خودم بماند

فكر می‌كنید هنری كه به ائمه‌ی اطهار (ع) و بزرگوارانی كه واسط ی ارتباط ما با خدا هستند، مرتبط است باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هر نهاد، درونی و هر قلبی ارتباطی خاص باخدای خود برقرار می‌كند و هر هنری كه در خدمت به ارادت به خداوند متعال و یاواسطه‌های بزرگوارش بر روی زمین است، حال و هوای خاص و ویژه‌ای دارد.

- معماری حرم مطهر رضوی در ذهن شماچه چیزی را تداعی می‌كند؟

من خیلی به معماری‌های حرم مطهر رضوی توجه می‌كنم. حتی وقتی كه ضریح منورشان راطراحی می‌كردم، به تناسب آن با عناصر هنری دیگر حرم مطهر به ویژه معماری روضه‌ی منوره توجه خاصی داشتم و خدا را به خاطر یاری‌اش درطراحی ضریح شاكرم.

-  تا به حال وقتی كه صدای نقاره‌زنی می‌پیچد، در حرم مطهر رضوی حضورداشته‌اید؟

بله، هم در زمان طلوع و هم به هنگام غروب زیبای خورشید.

- این نوا چه حس و حالی را برای‌تان ایجاد می‌كند؟

این حس و حال وصف ناشدنی است. با قلب آدمی بازی می‌كند. حس می‌شود ولی به زبان جاری نمی‌شود.

- حرف پایانی‌تان با مشتاقان اهل بیت (ع) را می‌شنویم.

توصیه‌ام به مردم ایران و به ویژه جوانان ایناست كه تا می‌توانند دلهای خود را به امام رضا (ع) نزدیک كنند. این راه بی‌پایان است و مرزی ندارد و یکی از مكا ن‌هایی كه در آن به حق می‌توان به الطاف الهی دست یافت مرقدمطهر رضوی است. توصیه می‌كنم از آن غفلت نكنند.


بخش حریم رضوی