تبیان، دستیار زندگی
شرکت خودرو سازی سوبارو اخیرا از خودرو کانسپت جدید خود به نام ویزیو (Viziv) رونمایی کرده است. طراحی فوق العاده این خودرو همراه با تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن، چشم ها را خیره می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده


شرکت خودرو سازی سوبارو اخیرا از خودرو کانسپت جدید خود به نام ویزیو (Viziv) رونمایی کرده است. طراحی فوق العاده این خودرو همراه با تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن، چشم ها را خیره می کند. این خودرو دو درب بوده و موتوری دوگانه (هیبریدی) دارد. در آینده ای نه چندان دور باید منتظر چنین خودرو هایی در سطح شهر باشیم.

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

سوبارو

سوبارو، شرکت خودرو سازی ژاپنی است که عمده شهرت خود را به دلیل ساخت موتور های بوکسوری پیدا کرده است. شرکت سوبارو در ساخت خودرو های مسابقه ای و رالی پیشتاز بوده و مدل هایی مانند Impreza WRX (که در رالی مطرح است) را همراه با موتور توربو شارژ روانه بازار کرده است. سوبارو یکی از زیر مجموعه های شرکت FHI است.

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

مدل جدید کانسپت سوبارو که به تازگی در نمایشگاه ژنو رونمایی شده است، ویزیو نام دارد. این خودرو حاوی موتور دوگانه (هیبریدی) دیزل است. یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر بوکسوری دیزل و سه موتور الکتریکی. یکی از این موتورهای الکتریکی در جلو قرار دارد که هم به موتور اصلی کمک می کند و هم در مواقع اضطراری باطری خودرو را شارژ می کند. دو موتور الکتریکی دیگر هر یک به صورت جداگانه محرک چرخ های عقب هستند. در سرعت های پایین موتورهای الکتریکی محرک خودرو هستند و در سرعت های بالا موتور دیزل نیز به کمک آنها می آید. همگام بودن این موتورهای در کنار یکدیگر، تاثیر شگفت انگیزی در کاهش مصرف سوخت دارد.

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

این خودرو دو درب است، ولی به گونه ای طراحی شده است که سرنشین های عقب به راحتی و بدون مزاحمت برای سرنشین های جلو می توانند سوار یا پیاده شوند. درب های این خودرو بر خلاف خودرو های رایج، به سمت بالا باز می شوند. طراحی چراغ های این خودرو همراه با استفاده از لامپ های LED زیبایی منحصر به فردی به آن بخشیده است. نام این خودرو  از عبارت «تصویری از ابتکار» (Vision of Innovation) گرفته شده است و بیانگر خودروهایی است که در آینده در خیابان ها تردد می کنند. همچنین نوع طراحی، دید طراحان این شرکت نسبت به طراحی های آینده را نشان می دهد.

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

موتورهای بوکسوری

عملکرد موتورهای بوکسوری به گونه ای است که هر جفت پیستون به جای این که به طور متناوب حرکت کند به طور همزمان به داخل و خارج حرکت می‌کند مانند بوکسورهایی که برای نشان‌دادن آمادگی خود قبل از مبارزه مشتهای خود را به هم می‌کوبند.

تنها چیزی که ممکن است شما را نگران کند صدایی است که از موتور می آید و به نظر می رسد نسبت به خودرو های دیگر کمی بیشتر است

موتورهای بوکسوری ثابت کرده‌اند که موتورهای موفقی هم برای موتور سیکلت، هم برای خودرو و حتی برای هواپیماهای کوچک می‌باشند. یکی از مزایای موتور بوکسوری به موتور خورجینی این است که طراحی این موتور توازن بسیار بهتری را عرضه می‌کند. این توازن به این دلیل ایجاد می شود که اندازه حرکت پیستون ها به هم وابسته است. موتور بوکسوری یکی از سه نوع موتوری است که توازن حرکتی طبیعی دارند و آن دو مدل دیگر مدل شش سیلندر خطی و 12 سیلندر هستند. این سه مدل به نرمی و بدون هیچ گونه لرزشی در حالت چهارزمانه کار می‌کنند و نیاز به محور توازن در میل لنگ برای برقراری توازن ندارند. اگر بخواهیم در مورد عیب این موتور صحبت کنیم باید به صدای زیاد آن اشاره کنیم که از موتورهای خورجینی (در حالت کلی) بیشتر است.

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

گیربکس CVT

گیر بکس این خودرو از نوع CVT (continuously variable transmission) است. گیربکس های CVT که خودرو ساز های ژاپنی به آن علاقه نشان می دهند باعث کاهش مصرف سوخت می شود؛ چرا که موتور را همواره در حداکثر RPM کارامد خود قرار می دهد. در کنار اینها، راننده نیازی به پدال کلاچ ندارد و رانندگی با این نوع خودرو ها همانند خودرو های با گیربکس اتوماتیک است. در حین رانندگی با این خودرو شما صدا و یا احساس عوض شدن دنده را ندارید، چرا که این گیربکس به صورت پیوسته قدرت و سرعت را به هم تبدیل می کند. اگرچه این گیربکس مصرف را پایین می آورد، ولی طوری طراحی شده که در صورت نیاز به شتاب بالا، RPM موتور را بالا برده و شتاب مورد علاقه راننده را به او می دهد.

سوبارو کانسپت، مفهومی از آینده

تنها چیزی که ممکن است شما را نگران کند صدایی است که از موتور می آید و به نظر می رسد نسبت به خودرو های دیگر کمی بیشتر است. اگرچه این نوع از گیربکس هنوز در خودرو ها رایج نیست، ولی در آینده ای نه چندان دور، رقیبی جدی برای سایر انواع گیربکس های موجود خواهد بود.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان