تبیان، دستیار زندگی

پیامدهای اُخروی و معنوی غیبت!

آثار سوء برخى از اعمال بر روابط انسان با دیگران بسیار آشكار است. از جمله اعمالى كه روابط انسان‏ها را سست و سرد می‌کند و منشأ گناهان دیگر می‌گردد غیبت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آثار سوء اعمال، پیامدهای غیبت، غیبت ، پیامد دنیوی غیبت

پیامدهای زیان‌بار غیبت

غیبت عبارت است از یاد كردن دیگرى به چیزى كه اگر با خبر شود خوش نمى‏دارد؛ یعنى نقص كسى را نزد دیگران به قصد نكوهش ذكر كردن. این نقص ممكن است جسمانى، اخلاقى یا رفتارى باشد؛ البته باید در نزد عرف نقص قلمداد شود. غیبت صرفاً به وسیله گفتار و زبان نیست، بلكه نوشتن و اشاره كردن نیز مشمول عنوان غیبت است.

از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است:

هل تدرون ما الغیبة؟ قالوا: الله و رسوله اعلم قال: ذكرك اخاك بما یكره. قیل أرأیت ان كان فى اخى ما اقول؟ قال: ان كان فیه ما تقول فقد اغتبته و ان لم یكن فیه فقد بهته. (كشف الربیه عن احكام الغیبة، ص 5.)
پیامبر پرسیدند: آیا می‌‏دانید غیبت چیست؟ پاسخ دادند: خدا و رسولش داناترند. فرمودند: یاد كردن برادرت (در نزد كسی یا كسانی) نسبت به چیزی كه اگر بفهمد ناراحت می‌شود.
پرسیده شد: حتى اگر آن چه می‌‏گویم در برادرم باشد باز هم غیبت است؟ فرمودند: اگر آن چه می‌‏گویى در او باشد غیبتش را كرده‌‏اى و اگر در او نباشد بهتان زده‌‏اى.

 

در هر حال یكی از اخلاق عالی اسلامی پوشاندن عیب دیگران است. برترین عیب‌پوشی‌ها همراه با نصیحت و ارشاد به خوبی‌هاست.

 

مگر غیبت پیامد هم دارد؟

پیامدهای غیبت را می‌توان در دو دسته پیامدهای دُنیوی و پیامدهای أُخروی(معنوی) بررسی نمود.

الف. پیامدهای اُخروی و معنوی غیبت:

1.   تباهی اعمال نیك‏

غیبت سبب می‌‏شود اعمال نیكى كه انسان انجام می‌‏دهد تباه گردد و از بین برود.

امام صادق (علیه السّلام) فرمود:

«الغیبة حرام على كلّ مسلم و إنّها َلتأكل الحسنات كما تأكل النّار الحطب»؛[الحکم الزاهره، ترجمه انصاری، ص554]
غیبت كردن براى هر مسلمانى حرام است و همان گونه كه آتش هیزم را مى‏خورد، غیبت نیز كارهاى نیك انسان را می‌‏خورد و از بین می‌‏برد.

در حدیث قدسی هم آمده که: «من ترک الغیبة ظهرت محبته فی‌ القلوب»[چهل حدیث قدسی (منسوب به امیرمؤمنان علی علیه السلام)، به اهتمام سید احمد کتاب‌چی]؛ کسی که غیبت و بدگویی دیگران را ترک کند محبتش در دل‌ها آشکار می‌شود

 

گاهى انسان به خاطر ارتكاب غیبت تمام كارهاى نیكى را كه انجام داده است از بین مى‏برد و ثواب اعمالش در نامه كسى كه غیبت او را كرده است نوشته می‌‏شود، كه در این مورد توجه شما را به یك حدیث جلب مى‏كنیم:

پیامبراكرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: در روز قیامت یكى از شما را در صحراى محشر براى رسیدگى به اعمالش حاضر می‌‏كنند و نامه عملش را به دستش می‌دهند و هنگامى كه به آن نگاه می‌‏كند از كارهاى نیكى كه انجام داده است چیزى در آن نمی‌‏بیند. عرض می‌‏كند: پروردگارا این نامه عمل من نیست زیرا از طاعات و عباداتى كه در دنیا انجام داده‏ام چیزى در آن نمی‌‏بینم. به او گفته می‌‏شود پروردگار تو خطا و نسیان نمی‌کند و این نامه عمل از آن تو است اما به خاطر این كه غیبت كردى كارهاى نیك تو در نامه عمل كسى نوشته شده است كه از او بدگویى كردى. سپس شخص دیگرى را براى حساب مى‏آورند و نامه عملش را به او می‌دهند. به نامه نگاه می‌‏كند ولى بر خلاف انتظارش طاعات و عبادات زیادى را در آن مى‏بیند و از روى تعجّب عرض می‌‏كند: خدایا این نامه عمل من نیست، من در دنیا كارهاى نیكى كه در این‌جا نوشته شده است انجام نداده‌‏ام. به او گفته می‌‏شود: چون فلان شخص از تو بدگویى كرده كارهاى نیك او در نامه عمل تو نوشته شده است.[جامع الاخبار، ص412، ح1144]

 

2.   خروج از ولایت خدا

امام صادق (علیه السّلام)فرمود: «من روى على مؤمن روایة یرید بها شینه و هدم مروّته لیسقطه من أعین النّاس أخرجه اللّه من ولایته إلى ولایه الشّیطان فلا یقبله الشّیطان»؛[وسائل الشیعه، ج 12، ص 285، ح 16319]

هر كس به منظور عیب جویى و ریختن آبروى مؤمنى سخنى علیه او بگوید تا او را از چشم مردم بیندازد خداوند چنین كسى را از ولایت خودش بیرون می‌‏كند و به سوى ولایت شیطان می‌‏فرستد ولی شیطان او را نمی‌‏پذیرد.

 

3.   فاسد شدن دین انسان

پیامبر اكرم(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: «الغیبة أسرع فی دین الرّجل المسلم من الآكله فی جوفه»؛ [کافی،ج2، ص357،ح1]
تأثیر غیبت در دین مسلمان از خوره در جسم او سریع‏تر است.

 

4.   كاهش ارزش عبادت‌ها‏

در حدیث دیگرى آمده است كسى كه مرتكب غیبت شود ارزش عبادات او كم می‌‏شود.

رسول‌خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم)فرمود: «الجلوس فی المسجد انتظارا للصّلوة عباده ما لم یحدث، قیل یا رسول اللّه و ما یحدث؟ قال الاغتیاب»؛[اصول کافی،ج2، ص266.]

نشستن در مسجد و انتظار كشیدن براى رسیدن وقت نماز عبادت است تا زمانى كه حدثى از انسان سر نزند. سؤال شد: حدث چیست؟ فرمود: غیبت.

 

5.   مانع قبولى اعمال‏

رسول‌خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم) در ضمن حدیثى فرمود: «مأمورانى كه مراقب اعمال انسان هستند عمل بنده‏اى را كه مانند شعاع خورشید مى‏درخشد به آسمان بالا میبرند ولى فرشته‏اى كه باید اعمال را قبول كند و بالا ببرد می‌‏گوید: اضربوا هذا العمل وجه صاحبه أنا صاحب الغیبة أمرنى ربّى أن لا أدع عمل من یغتاب النّاس یتجاوزنى إلى ربّى؛ این عمل را به صورت صاحبش بزنید، زیرا من از طرف پروردگارم مأموریت یافته‏‌ام كه نگذارم عمل نیك غیبت كنندگان از من بگذرد و به سوى پروردگارم برود»

غیبت، پیامد دنیوی غیبت، پیامد اخروی غیبت

6.   محرومیت از بهشت

پیامبراكرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم)فرمود: «تحرم الجنّه على ثلاثة: على النّمّام و على المغتاب و على مدمن الخمر» ؛[بحار،ج72،ص260.]

بهشت بر سه كس حرام است: سخن چین، كسى كه غیبت می‌‏كند و كسى كه دائم الخمر باشد.

 

7.   تأخیر پاداش و تقدیم مجازات

غیبت‌كننده در صورتى كه توبه كند و توبه‌‏اش پذیرفته شود باز هم آخرین كسى است كه وارد بهشت خواهد شد؛ «أوحى اللّه عزّوجلّ إلى موسى بن عمران أنّ المغتاب إذا تاب فهو اخر من یدخل الجنّه و إن لم یتب فهو أوّل من یدخل النّار»؛[بحارالانوار، ج 72، ص 257، ح 48]
خداوند به موسى بن عمران وحى فرستاد كه غیبت كننده اگر توبه كند آخرین كسى است كه داخل بهشت می‌‏شود، و اگر توبه نكند نخستین فردى است كه داخل آتش می‌‏شود.

 

8.   تجسم زشت در روز قیامت

حضرت صادق(علیه‌السّلام)از پدران معصومشان(علیهم‌السّلام) چنین روایت می‌فرمایند: «كسی كه از فرد مسلمانی غیبت كند، روز قیامت در حالی كه از دهانش بویی بدتر از بوی مردار به مشام می‌رسد، می‌آید كه اهل محشر از آن اذیت می‌شوند» [وسائل الشیعه، ج 12، ص 282، حدیث 16312]

 

ب. پیامدهای دنیوی غیبت

1.      ریختن آبرو و شكستن حرمت افراد

غیبت كننده با رفتار ناروایش آبروی دیگران را به خطر می‌اندازد، از این رو خداوند هم آبروی او را در معرض خطر قرار می‌دهد و او را در این دنیا رسوا می‌كند.

امام صادق(علیه السّلام)فرمود: «لاتَغتَب فَتغتَب وَلاتَحفَر لاَخیكَ حُفَره فَتَقَعَ فیها، فانک کما تُدین تُدان»[بحارالانوار، ج 72، ص 247، ح 16]

غیبت نكن كه مورد غیبت واقع می‌شوی و برای برادرت گودالی نكن كه خود در آن خواهی افتاد، به راستی که هر جوری با دیگران معمله کنی به همان صورت با تو معامله شود.

 

2.      ایجاد دشمنی

از آن‌جا كه غیبت آبروی مؤمنی را می‌ریزد، او را دشمن غیبت كننده می‌كند. هم‌چنین دوستان كسی كه از او غیبت شده، به غیبت كننده به دیده دشمنی می‌نگرند؛ هر چند دیدشان درباره كسی كه نقصش بیان شده است نیز عوض می‌شود؛ پس غیبت كننده هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمی‌انگیزد.

امام صادق(علیه السّلام)فرمود: غیبت نكن كه مورد غیبت واقع می‌شوی و برای برادرت گودالی نكن كه خود در آن خواهی افتاد، به راستی که هر جوری با دیگران معمله کنی به همان صورت با تو معامله شود

 

امیرمؤمنان علی(علیه السّلام)فرمود: «ایاك و الغیبة فانها تمقتك الی الله و الناس و تحبط اجرك»[غررالحكم، ص 221، ح 4425.] ؛ 
از غیبت بر حذر باش؛ چون موجب می‌شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و پاداشت نابود شود.

در حدیث قدسی هم آمده که: «من ترک الغیبة ظهرت محبته فی‌ القلوب» [چهل حدیث قدسی (منسوب به امیرمؤمنان علی علیه السلام)، به اهتمام سید احمد کتاب‌چی]؛ کسی که غیبت و بدگویی دیگران را ترک کند محبتش در دل‌ها آشکار می‌شود.

3.      تبلیغ و گسترش زشتی‌ها

از آن جا كه غیبت، بیان عیب و نقص شخص یا باز گفتن كار زشت او در غیاب او است با این رفتار، زشتی آن عمل ناپسند از بین می‌رود چنان كه اگر شنونده در مقابل غیبت كننده سكوت اختیار كرده واکنشی نشان ندهد باعث می‌شود او در انجام این كار جسارت و جرأت بیش‌تری یابد و زشتی غیبت را درك نكند، هم‌چنین زشتی و قبحی كه عمل بازگو شده پیش از غیبت، نزد شنونده داشته است شكسته یا دست كم ضعیف می‌شود.

امام صادق(علیه السّلام)می‌فرماید: «هر كس درباره مؤمنی آن چه كه با چشم دیده یا با گوش شنیده است باز گوید، از كسانی است كه خداوند عزوجل درباره آنان می‌فرماید: «انّ الذین یحبّون ان تشیع الفاحشه فى الذین آمنوا لهم عذاب ألیم‏»(نور/19)؛ یعنی همانا كسانی كه دوست دارند زشتی‌ها در بین كسانی كه ایمان آورده‌اند، منتشر شود، برای ایشان عذابی دردناك است»[كافی، ج 2، ص 266، ح 2.]


منابع:

مقاله کاظم علی‌محمّدی

سایت حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.