تبیان، دستیار زندگی
دقیقا معلوم نیست از چه زمانی مشاهده و رصد اجرام آسمانی برای انسان ها قابل اهمیت شد، اما واضح است که از زمان های بسیار دور انسان از دیدن پدیده های آسمانی شگفت زده می شد،گاهی به وحشت می افتاد و البته از آن ها برای تنظیم زندگی خود استفاده می کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدیده های رصدی سال 92


دقیقا معلوم نیست از چه زمانی مشاهده و رصد اجرام آسمانی برای انسان ها قابل اهمیت شد، اما واضح است که از زمان های بسیار دور انسان از دیدن پدیده های آسمانی شگفت زده می شد،گاهی به وحشت می افتاد و البته از آن ها برای تنظیم زندگی خود استفاده می کرد.

پدیده‌های رصدی سال 92

افسانه ها و داستان های برجای مانده در تاریخ گواه اهمیت پدیده های سماوی برای انسان هاست، چنان که در تاریخ شاهد استفاده های علمی، تخیلی، اجتماعی و حتی خرافی از این پدیده ها هستیم. تصور وجود موجودات فرازمینی، تاثیر ستارگان بر سرنوشت افراد، برآورده شدن آرزو با دیدن یک دنباله دار و بسیاری موارد دیگر را می توان نام برد که وقوع پدیده های رصدی نقش اصلی را در شکل گرفتن آنها، ایفا می کنند.

با پیشرفت دانش بشری، انسان توانست علت وقوع بسیاری از این پدیده ها را کشف و زمان وقوع را پیش بینی کند.

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان آسمان باشید، حتما پیگیر تاریخ وقوع پدیده های نجومی هستید و دوست دارید بدانید که در روزها و شب های پیش رو چه اتفاقاتی قرار است در آسمان شب و گاهی هم روز رخ دهد، تا برای رویت آنها برنامه ریزی کرده و از تماشای مناظر زیبای آسمان لذت ببرید. اگر هم به نجوم به عنوان یک حرفه، یا علاقه ای خاص نگاه می کنید، دانستن تاریخ وقوع این پدیده ها یکی از ضرورت های پرداختن به این علاقه و حرفه است و با در دست داشتن این اطلاعات، شما می توانید به ثبت، عکاسی و مشاهده دقیق پدیده های رصدی بپردازید.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهمترین پدیده های رصدی سال 1392 که در آستانه شروع آن هستیم:

25 فروردین: مقارنه ماه و سیاره مشتری

1 اردیبهشت: بارش شهابی شلیاقی (به دلیل حضور ماه کامل و نور آن در آسمان شب، رویت تمامی شهاب ها با ابزار نجومی به سختی امکان پذیر خواهد بود.)

5 اردیبهشت: ماه گرفتگی جزیی

8 اردیبهشت: مقابله سیاره زحل

دانستن اطلاعات هواشناسی و جوی در تاریخ وقوع این پدیده ها، انتخاب مکان مناسبی که عاری از انواع آلودگی های زیستی و نوری باشد که بتوانید مدت زمان رخ دادن پدیده رصدی را در آنجا سپری کنید، در دست داشتن یک ابزار رصدی مناسب و آگاهی از روش صحیح استفاده از آن، آگاهی از جزییات اولیه پدیده در حال وقوع و موارد دیگر می توانند به شما برای ثبت لحظاتی به یاد ماندنی با آسمان کمک کنند

14 اردیبهشت: بارش شهابی اتای دلوی که کانون بارش در صورت فلکی دلو است.

20 اردیبهشت: خورشید گرفتگی حلقوی (غیر قابل رویت در ایران)

{این نوع از گرفتگی، هنگامی رخ می‌دهد که از دید ناظر زمینی اندازه ظاهری قرص ماه کوچکتر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود. در این وضعیت، در مکان‌هایی از کره ‌زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تنها حلقه پر نوری از خورشید دیده می‌شود و درون حلقه کاملا تاریک دیده می شود.}

4 خرداد: ماه گرفتگی جزیی (غیر قابل رویت در ایران)

7 خرداد: مقارنه سیارات زهره و مشتری

22 خرداد: عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی (بیشترین کشیدگی: بیشترین جدایی زاویه ای با خورشید)

5 مرداد: بارش دلتای دلوی که کانون بارش در صورت فلکی دلو است.

20 مرداد: بارش شهابی برساووشی (از بارش های پر شهاب)

5 شهریور: مقابله سیاره نپتون به صورت نقطه آبی در آسمان

17 شهریور: مقارنه ماه، سیاره زهره و زحل

پدیده‌های رصدی سال 92

11 مهر: مقابله سیاره اورانوس

17 مهر: عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی

26 مهر: ماه گرفتگی جزیی (قابل رویت در ایران)

29 مهر: بارش شهابی جباری که کانون بارش در صورت فلکی جبار است.

3 آبان: بارش شهابی جزئی از کانون صورت فلکی ثور (حداکثر 10شهاب قابل رویت در ساعت)

7 آذر: عبور دنباله دار ISON که در این تاریخ به اندازه ماه کامل در آسمان درخشان و قابل رویت است و کمی پس از غروب آفتاب بهترین زمان برای رصد آن است.

پدیده‌های رصدی سال 92

11 دی: بارش شهابسنگ از کانون صورت فلکی گاوچران (حدود 40 شهاب در ساعت قابل رویت است که به دلیل نازک بودن ماه به خوبی قابل مشاهده است)

15 دی: مقابله سیاره مشتری

باید به این مطلب توجه داشته باشید که صرف دانستن تاریخ وقوع یک پدیده نمی تواند عامل انجام یک رصد خوب و لذت بخش باشد. دانستن اطلاعات هواشناسی و جوی در تاریخ وقوع این پدیده ها، انتخاب مکان مناسبی که عاری از انواع آلودگی های زیستی و نوری باشد که بتوانید مدت زمان رخ دادن پدیده رصدی را در آنجا سپری کنید، در دست داشتن یک ابزار رصدی مناسب و آگاهی از روش صحیح استفاده از آن، آگاهی از جزییات اولیه پدیده در حال وقوع و موارد دیگر می توانند به شما برای ثبت لحظاتی به یاد ماندنی با آسمان کمک کنند.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان