تبیان، دستیار زندگی
دوستان عزیز اگر شما به مقداری شیر، رنگ خوراکی اضافه کنید تنها به یک چیز ساده احتیاج دارید تا آن را به چرخ رنگی در حال چرخش تبدیل کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرِ رنگی اسرارآمیز
شیرِ رنگی

دوستان عزیز اگر شما به مقداری شیر، رنگ خوراکی اضافه کنید تنها به یک چیز ساده احتیاج دارید تا آن را به چرخ رنگی در حال چرخش تبدیل کنید. پس با ما همراه باشید تا این آزمایش ساده و جالب را یاد بگیرید.

وسایل موردنیاز

شیر

رنگ خوراکی

مایع ظرفشویی

اسفنج

بشقاب

دستورالعمل

1. مقداری شیر در بشقاب بریزید تا تقریباً بشقابتان پر شود.

2. مقداری رنگ خوراکی روی شیرتان بریزید.

3. اسفنج را در مایع ظرفشویی بزنید و در بیاورید.

4. حالا اسفج تان را به شیر(در مرکز بشقاب) بزنید.

5. شیر را به چرخش درنیاورید، چون لازم نیست. رنگ ها خود به چرخش درمی آیند به محض این که مایع شوینده با شیر تماس پیدا کرد.

چطور این اتفاق رخ می دهد؟

شیر شامل انواع متفاوت و زیادی از مولکول هاست، مانند: چربی، پروتئین، قند، ویتامین ها و مواد معدنی. اگر شما یک اسفنج تمیز را به شیر بزنید اتفاق خاصی رخ نمی دهد. اسفنج دارای خاصیت جذب است بنابراین شما جریانی را در شیر ایجاد می کنید، اما شما اتفاق ویژه و جذابی را شاهد نیستید.

وقتی شما ماده شوینده را به شیر اضافه می کنید فورا چند چیز اتفاق می افتد. ماده ی شوینده کشش سطحی مایع را کم می کند بنابراین رنگ خوراکی می تواند آزادانه در میان شیر جریان یابد. ماده ی شوینده با پروتئین موجود در شیر واکنش نشان می دهد و شکل این مولکول ها را تغییر می دهد و آن ها را به حرکت در می آورد. واکنش میان ماده ی شوینده و چربی میسل (مولکول ها و ذرات تشکیل دهنده ی شیر) را تشکیل می دهد.  وقتی میسل تشکیل شد رنگدانه ها ی موجود در رنگ خوراکی به اطراف هل داده می شوند. سرانجام آرامش و سکون فرا می رسد اما چرخش رنگ ها برای مدتی ادامه می یابد.

ترجمه:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: chemistry

مطالب مرتبط:

شکار پنیر

مورچه ها را هدایت کنید

مهندس کوچولوها بجنبند!

فرق من با اون چیه؟

میمون کوچولوی بازیگوش

ای زنبور طلایی نیش می زنی بلایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.