تبیان، دستیار زندگی
اولین دیدار آشنایی، یعنی یک جلسه یا قرار آشنایی بین دختر و پسر که با هدف ازدواج و معمولا بعد از جلسه اول خواستگاری و با اطلاع و نظر مثبت خانواده ها صورت می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمایی برای اولین دیدار آشنایی


اولین دیدار آشنایی، یعنی یک جلسه یا قرار آشنایی بین دختر و پسر که با هدف ازدواج و معمولا بعد از جلسه اول خواستگاری و با اطلاع و نظر مثبت خانواده ها صورت می گیرد. این گونه دیدار ها کمک می کند تا دو طرف بیشتر با خلق و خوی یکدیگر آشنا شوند. آنها در محیط بیرون از خانه با هم دیدار می کنند و فرصت می کنند تا رفتارهای اجتماعی یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند.

اولین دیدار آشنایی

اما یکی از متداول ترین نگرانی های برخی از جوانان این است که: اگر چیزی برای گفتن نداشته باشم چه؟ اگر خشکم بزند و ندانم که چه چیزی بپرسم چه؟ خیلی خوب است که از قبل برای این ملاقات مهم آماده باشید و درباره آن فکر کرده باشید. در این مقاله سعی کرده ایم چند راهنمایی مفید و کاربردی برای اولین دیدار آشنایی شما داشته باشیم.

کجابرویم؟

با توجه به اینکه شما قصد دارید رفتارهای اجتماعی یکدیگر را بهتر بشناسید و علاوه براین فرصت کافی هم برای گفتگو و تبادل نظر داشته باشید، بنابراین مکان هایی مثل: کوه، سینما، باغ وحش، تئاتر، سیرک و... مکان هایی از این دست را فراموش کنید. چرا که سر شما به تماشا گرم می شود و از هدف خود دور می شوید. علاوه بر این بهتر است به جاهایی بروید که زیاد از حد هم خلوت و ساکت نباشد. بنابراین طبیعت بکر اطراف شهر را هم کنار بگذارید.

صرف نهار در یک رستوران ایده بسیار خوبی است. صحبت کردن و مذاکره در حین صرف غذا، استرس را کاهش می دهد و دو طرف را به یکدیگر نزدیک تر می کند. علاوه براین فرصت خوبی است که فرهنگ اجتماعی طرف مقابل نیز بیشتر آشنا شوید. اما سعی کنید یک رستوران ساکت و آرام را انتخاب کنید. غذاخوری های پر ازدحام و شلوغ نه تنها فرصت گفتگو را از شما می گیرند بلکه هردوی شما را عصبی می کنند.

چگونه یخ ها را باز کنیم؟

معمولا در اولین دیدار و خصوصا در دقایق ابتدایی، سکوت سردی بین دو طرف حکم فرما می شود.بهتر است قبل از هرچیز درباره جملاتی فکر کنید که می تواند یخ ها را باز کند. بهتر است بدون نگرانی، یکی از سوالات زیر را از طرف مقابل بپرسید:

» راحت اینجا رو پیدا کردید؟ یا...

» چطور رسیدید اینجا؟ یا...

» روز خوبی داشتین؟ کار/ کلاس / دانشگاه / باشگاه چطور بود؟

بعد از آن می توانید راحت تر به سراغ مسایل مهمتر بروید که برای هردوی شما جذاب تر باشد. اگر قبلا درباره موضوع یا موضوعاتی به صورت تلفنی و در جلسات خواستگاری صحبت کرده اید می توانید یکی از همان مسایل را مطرح کنید و درباره آن بیشتر گفتگو کنید.

از آنجا که خانم ها شنونده های بهتری هستند و تمایل دارند که خوب گوش کنند، در اولین دیدار آشنایی، آقایان تمایل بیشتری برای صحبت کردن دارند. بنابراین: بعنوان یک خانم، سعی کن نقطه نظرات خودتان را به موقع بیان کنید

چگونه سوال کنیم؟

آنچه مسلم است هردوی شما قصد دارید بیشتر یکدیگر را بشناسید و با روحیات هم آشنا شوید تا ببینید آیا می توانید با هم کنار بیایید یا نه. بنابراین یک قانون طلایی را فراموش نکنید: سعی کنید سوالاتی بپرسید که جواب آن کوتاه و فقط "بله" یا "خیر" نباشد. مثلا اگر بپرسید آیا شما به سینما علاقه دارید؟ پاسخ می تواند فقط "بله" یا "خیر" یا یک جواب کوتاه مثل "تاحدودی" باشد. معمولا سوالاتی که با "آیا" شروع می شوند جواب کوتاه دارند. اما می توانید سوال کنید:

» شما به چه هنری علاقه دارید؟ و یا تفریح مورد علاقه شما چیه؟

اینگونه سوالات نیاز به پاسخ مفصل دارد و باب گفتگوهای بعدی را بهتر باز می کند. منظورمان سوالاتی هستند که با "چگونه، چرا؟ چه چیزی و... " آغاز می شوند و نیاز به توضیح بیشتری دارند و این همان چیزی است که هردوی شما می خواهید.

معمولا مردم علاقه دارند درباره خودشان بیشتر صحبت کنند. بنابراین می توانید از این فرصت استفاده کنید و به طرف مقابل اجازه بدهید بیشتر درباره خودش توضیح بدهد. می توانید با چنین سوالاتی این فرصت را به آنها بدهید:

» دوست دارید در اوقات فراغت چه کار کنید؟

» تفریح مورد علاقه شما چیه؟

» مهمترین چیز در زندگی برای شما چیه؟

» بزرگترین اهداف شما در زندگی چیه؟

خانم! ساکت نباش، آقا! پرحرفی نکن!

راهنمایی برای اولین دیدار آشنایی

از آنجا که خانم ها شنونده های بهتری هستند و تمایل دارند که خوب گوش کنند، در اولین دیدار آشنایی، آقایان تمایل بیشتری برای صحبت کردن دارند. بنابراین: بعنوان یک خانم، سعی کن نقطه نظرات خودتان را به موقع بیان کنید و برای بیان آنها از قطع کردن حرفهای آقا نترسید و شما آقای عزیز! کمی استراحت کنید و به طرف مقابل هم اجازه حرف زدن بدهید!

حرفهایی که نباید بزنیم

اینکه در اولین دیدار چه حرفهایی بزنیم، خیلی مهم است، اما مهمتر از آن این است که چه حرفهایی نزنیم؟ از به میان آوردن حرف کسانی که قبلا در زندگی شما بوده اند مثل خواستگاران قبلی و یا کسانی که قبلا به خواستگاری آنها رفته اید و یا کسانی که به هر نحوی قبلا در زندگی شما بوده اند پرهیز کنید و اگر طرف مقابل در این باره سوال کرد، سعی کنید خیلی خلاصه و بدون آب و تاب جواب بدهید. مطمئن باشید که اگر قرار باشد بیشتر با هم آشنا شوید فرصت برای گفتن اینگونه حرف ها زیاد است. راستی تا فراموش نکرده ام، سعی کنید درباره مسایل سیاسی هم کمتر صحبت کنید. بعدها به اندازه کافی فرصت برای بحث های سیاسی خواهید داشت.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: عروس سایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.