تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش تقاضاها برای سفر، مسافران درصدد یافتن بهترین وسیله نقلیه برای گذراندن تعطیلات بهاری خود هستند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به قیمتهای نوروزی بلیت هواپیما


با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش تقاضاها برای سفر، مسافران درصدد یافتن بهترین وسیله نقلیه برای گذراندن تعطیلات بهاری خود هستند.....

بلیت هواپیما

شاید تا سال گذشته هواپیما می‌توانست جزو وسایلی باشد که مردم علی‌رغم بدبینی، برای سفر انتخابش می‌کردند اما امسال با توجه به افزایش قیمت قابل توجهی که در صنعت حمل و نقل هوایی رخ داد، میزان استقبال از بلیت نوروزی هواپیما کمتر بوده است. البته تا همین میزان مراجعه نیز نیازمند نظارت است و آژانس‌های هواپیمایی زیر ذره بین سازمان تعزیرات حکومتی و بخش‌های بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری هستند و با متخلفان برخورد خواهد شد.

البته در همین راستا نیز رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرده است نرخ بلیت هواپیما در پرواز‌های داخلی و خارجی نوروز امسال افزایشی ندارد و مردم بلیت هواپیما را گران‌تر از نرخ مصوب خریداری نکنند و در این راستا اگر موردی خلاف قوانین انجام شود با آژانس‌های متخلف برخورد خواهد شد.

او همچنین تاکید کرده است که نرخ بلیت‌های هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی در ایام نوروز هیچ افزایشی نیافته و مسافران به هیچ وجه بلیت پروازهای داخلی را گران نخرند و بلیت‌ها را طبق قیمت‌های مصوب خریداری کنند.

کارشناسان امر بر این باورند که نرخ سوخت، نرخ ارز، بازار بین المللی و توانمندی ایرلاین‌ها، همه در این مدت نوساناتی داشته است که این امر نشان می دهد برای بررسی نرخ ها در آزادسازی کامل، کمی زمان لازم است و فعلا تا همین مرحله افزایش قیمت کفایت می‌کند

البته عنوان شده است که در پرواز‌های خارجی نرخ بلیت هواپیما سقف ندارد و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما ایرلاین‌ها قصد افزایش نرخ‌هایی را که از قبل تعیین کرده‌اند را ندارند. هر آژانس فروش بلیت هواپیما که وجه بیشتری را خارج از نرخ‌های مصوب پروازها از مسافران مطالبه کند تخلف کرده و سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان تعزیرات با این تخلف‌ها برخوردهای قانونی و محکم خواهند داشت.

91؛ سال پرواز نرخ بلیت هواپیما

طی سال جاری با افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پرواز‌های داخلی مواجه بودیم. این افزایش قیمت بلیت به دلیل نوسانات ارزی و رشد قیمت دلار در کنار افزایش نرخ سوخت از لیتری 200 تومان به لیتری 700 تومان بود. به همین دلیل برای ایام نوروز هیچ افزایش نرخی در بلیت پرواز‌های داخلی اعمال نمی‌شود. همچنین در پرواز‌های خارجی هم تا پس از ایام نوروز افزایش نرخ بلیت هواپیما نخواهیم داشت.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرده است نرخ بلیت هواپیما در پرواز‌های داخلی و خارجی نوروز امسال افزایشی ندارد و مردم بلیت هواپیما را گران‌تر از نرخ مصوب خریداری نکنند و در این راستا اگر موردی خلاف قوانین انجام شود با آژانس‌های متخلف برخورد خواهد شد

البته شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ بلیت هواپیما پس از نوروز 92  آزاد سازی کامل شود . احتمالا از اردیبهشت 92 به شکل پلکانی اعمال خواهد شد.

بلیت هواپیما

*چرا بلیت هواپیما اینقدر گران شد؟

گرانی بلیت هواپیما که یکباره صورت گرفت به گفته برخی شاید جانی به صنعت در حال ورشکستگی هوایی می‌داد اما مسافران زیادی را از سفر با این وسیله دور کرد. اما و اگرها درباره دلایل افزایش نرخ بلیت هواپیما نیز کم نبوده است. کارشناسان امر بر این باورند که نرخ سوخت، نرخ ارز، بازار بین المللی و توانمندی ایرلاین‌ها، همه در این مدت نوساناتی داشته است که این امر نشان می دهد برای بررسی نرخ ها در آزادسازی کامل، کمی زمان لازم است و فعلا تا همین مرحله افزایش قیمت کفایت می‌کند.

با توجه به اینکه قیمت هواپیما افزایش داشته است و متقاضیان سفر هوایی در نوروز با درنظر گرفتن همان قیمت‌ها، برای سفرشان برنامه‌ریزی کرده‌اند، و در عین حال نیز مسوولان مربوطه تاکید موکد داشته‌اند که بلیت هواپیما نباید گران فروشی شود و با گرانفروشان برخورد خواهد شد، باید دید مسوولان نظارت و بازرسی برای دفاع از خق مسافران هوایی چه اقدامی خواهند کرد و تا چه میزان از ایجاد بازار سیاه بلیت هواپیما جلوگیری خواهند کرد.

نکته آخر اینکه جدای از بحث گران فروشی بلیت هواپیما مساله مهم دیگر ارائه خدمات در خور شأن مردمی است که بازهم با این میزان افزایش قیمت نیز باز متقاضی این بخش از حمل و نقل کشور هستند.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان