تبیان، دستیار زندگی
آشپزی هم بلد هستم در ایام جوانی یعنی از زمان دبیرستان کوهنوردی می کردم حدود 30-40 سالی کوهنوردی کردم ، به من می گفتند آشپز هنگ چون من غذا می پختم . ولی در خانه معلومه که کاری که خانم خانه می تواند بکند من نمی توانم انجام دهم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم طالبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت صحنه دکتر ولایتی در خانه

مصاحبه اختصاصی تبیان


هفته گذشته با هماهنگی سردبیر سایت تبیان ،‌ساعت ٩:٣٠ صبح وقت ملاقات داشتیم با دکتر ولایتی تا فارغ از سیاست و جنجال هایش از او درباره خانه و خانواده اش بشنویم . اما چشم تان روز بد نبیند ، جلسات طولانی و مشغله زیادش سبب شد انتظار را آن روز رکورد بزنیم . بالاخره ساعت ١ بعد از ظهر اجازه گفت و گو با مردی را پیدا کردیم که شاید به خاطر چهره همیشه جدی اش منتظر مصاحبه ای سخت بودم ، اما مهربانی پدرانه و لبخند های دلنشین اش نظرم را نسبت خودش تغییر داد. مردی که متولد محله خودمان بود و از بچگی در هیأت و دسته های عزاداری امام حسین(ع) زیاد دیده بودمش. وقتی از سوابق و مسئولیت هایش پرسیدم رزومه ای ٦٥ صفحه ای پیش رویمان گذاشت که از استاد تمامی پایه ٢٩ ، استاد ممتازی دانشگاه علوم  پزشکی ، وزیر امور خارجه و مشاور ارشد رهبری و ...تا ریاست بیمارستان مسیح دانشوری را شامل می شد. حاصل این گفت و گوی یک ساعته جالب ما با ایشان را بخوانید .


آقای دکتر علی ولایتی

تبیان: آقای دکتر ولایتی در چه سالی و کدام شهر و محله به دنیا آمد؟

- در 4 تیر 1324 در محله رستم آباد شمیران به دنیا آمدم.

تبیان:  آقای دکتر بفرمایید که کجاها درس خواندید؟

- در دوران ابتدایی در مدرسه بهرام واقع در محله چهار راه دلبخواه فعلی از 6 سالگی یعنی یک سال زوردتر مدرسه رفتم. بعد از آن در مدرسه نادر افشار در همان محل رستم آباد ، دبیرستان هم آن موقع ها دو دوره داشت : سیکل اول و دوم.

سیکل اول دبیرستان را که از کلاس هفتم بود تا نهم در دبیرستان بهرام در خیابان اختیاریه رفتم. آن موقع انتخاب رشته در سال سوم دبیرستان انجام می شد رشته تجربی(طبیعی) را انتخاب کردم(یعنی فیزیک، شیمی، زیست) و در دبیرستان جم قهلک ادامه دادم. در سال 42 فارغ التحصیل شدم و در سال 43 در کنکور نفر 49 شدم و می توانستم در هر دانشکده ای وارد شوم.  من هم رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کردم و دوره طب عمومی را از سال 43 تا 50 طی کردم و در همان سال امتحان ورودی دکترای تخصصی را دادم. چون آقای دکتر قریب زنده بود و تخصص اطفال داشتند و من هم چون دوست داشتم در محضر ایشان به عنوان یک شخصیت برجسته فاضل و اخلاقی متخصص شوم ، به این دلیل رشته اطفال را انتخاب کردم. و 3 سال شاگرد دکتر محمد قریب بودم. در مرکز طبی کودکان شروع به طبابت کردم و بعد از آنجا به بیمارستان شهدا تجریش رفتم و در سال 53 به عنوان کادر آموزشی آن بیمارستان که در همان سال دانشکده آموزشی را تاسیس کرده من هم نقش داشتم و بعد من را به دانشگاه "بالتی مور"آمریکا فرستادند و دوره فوق تخصص عفونی اطفال را گذراندم و از همان سال  تا کنون که 38 سال گذشته عضو کادر علمی دانشگاه هستم و درحال حاضر استاد تمام پایه 28 و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم. از حدود هزار نفر کادر علمی 20 نفر درجه ممتازی را دارا هستند که بنده هم این افتخار را دارم که یکی از استاتید ممتاز این دانشکده باشم.

من مسئولیت خانواده ام را دارم و بابت این موضوع خدا از ما سوال میکند .

این طور نیست که مسئولیت تربیت فرزندان به عهده انسان باشد و تلاش لازم را برای تربیت نکند. او در پیشگاه خداوند مسئول است. و در مسائل داخلی خانواده و مسائل عادی و روزمره سعی می کنم انعطاف داشته باشم

تبیان: در دوران تحصیل در کدام درس ضعیف بودید؟

- من درهر درسی کار می کردم حتما نمره می گرفتم مثلا در یک موقعی معلم خوبی نداشتیم درس فیزیکم خوب نبود، اما بعد وقتی حدود 4 ماه شاگرد آقای محمود عرب اف بودم که استاد دانشگاه پلی تکنیک بود باعث شد که من که نمره فیزیکم خوب نبود در کنکور سراسری از 40 نمره 21 گرفتم. کلا در هیج درسی احساس ضعف نمی کردم مگر اینکه خیلی تمایلی به درس نشان نمی دادم و یا اینکه معلم خوبی نداشتیم. من در دبیرستان جهان آرا قهلک فیزیک ریاضی شیمی را در دورانی که دانشجو بودم تدریس می کردم.

تبیان:  با کدام یک از معلم های خود هنوز ارتباط دارید؟

- با یکی از معلم ها یعنی جناب آقای محمد حسن کاووسی که معلم تاریخ و جغرافی من بودند ارتباط داریم، با هم بعضی از کتابهای مربوط به تاریخ را تالیف کردیم. بعد که در وزارت خارجه بودم از ایشان در دفتر مطالعات وزارت خارجه استفاده کردم.

تبیان: شیطنت های دوران کودکی دکتر ولایتی چه بوده؟ چند تا شیشه همسایه را شکستید!

- شیشه خانه کسی را نشکستم اما با یکی از دوستانم در دبیرستان جم کشتی توام با تفریح و شیطنت گرفتیم ، دست من پشت کمر او بود جوری هلش دادم  که رفت به سمت پنجره ، در حالی که دست من پشت او بود شیشه شکست و این اثر زخم پشت دست من هنوز هم باقی مانده است.

آقای دکتر علی ولایتی

تبیان: رابطه شما درخانواده با چه کسی بهتر است؟ پدر، مادر، خواهر و یا برادر؟

- پدر و مادر و دو خواهرم مرحوم شدند، برادر هم ندارم.

تبیان: در روابط خانوادگی چقدر منعطف هستید؟ شما حرف اول و آخر را می زنید؟

- نه لزوما این طور نیست، اما در مسائل اساسی اعتقادی من جدی هستم.

تبیان: یعنی رئیس خانواده شما هستید؟

- من مسئولیت خانواده ام را دارم و بابت این موضوع خدا از ما سوال میکند . قرآن کریم می فرماید : "قوا انفسکم و اهلیکم  نارا" یا در وصف حضرت  اسماعیل (ع) در قرآن کریم می خوانیم: حضرت اسماعیل (ع) خانواده خود را به نماز امر می کرد دستور می داد که نماز بخوانید و اینکه خود و خانواده خود را از آتش دوزخ نجات دهید. این مستلزم یک مدیریت است. این طور نیست که مسئولیت تربیت فرزندان به عهده انسان باشد و تلاش لازم را برای تربیت نکند. او در پیشگاه خداوند مسئول است. و در مسائل داخلی خانواده و مسائل عادی و روزمره سعی می کنم انعطاف داشته باشم.

تبیان:  چند فرزند دارید؟ و هر کدام مشغول چه کاری هستند؟

- 6 فرزند دارم، 2 دختر و و 4 پسر. یکی از آن ها پزشک است. 3 تا مهندس و یکی از دخترا هم در رشته ریاضی و یکی هم رشته روان شناسی تحصیل کرده اند.

تبیان: در خانواده با اولین کسی که مشورت می کنید چه کسی است؟

- معلومه که با همسرم.

تبیان:  در خانواده هم ائتلاف می کنید؟ ائتلاف یک به علاوه چند دارید؟

- زندگی مشترک یک ائتلاف است ائتلاف بین زن و شوهر برای یک هدف مشترک

آقای دکتر علی ولایتی

تبیان:  ازدواج شما به چه طریقی بود؟ سنتی بود یا اینکه.....

- یکی از دوستان همسرم را معرفی کردند به خانواده،  یعنی همان ازدواج سنتی بود.

تبیان: شما بعد از فوت همسرتان ازدواج مجدد داشتید؟ پذیریش فرزندان و اطرافیان چه طور بود؟

- مشکلی نداشتند و بسیار راحت کنار آمدند.

تبیان: آقای دکتر ولایتی چقدر در خانه کمک می کنند؟ شستن ظرف و آشپزی و ....

- اگر اتفاقی بیفتد که لازم باشد کمک کنم دریغ نمی کنم ولی همسرم در اداره خانه بسیار فعال است به طوری که خیلی کم اتفاق می افتد که من بخواهم کمک کنم. آشپزی هم بلد هستم در ایام جوانی یعنی از زمان دبیرستان کوهنوردی می کردم حدود 30-40 سالی کوهنوردی کردم ، به من می گفتند آشپز هنگ چون من غذا می پختم . ولی در خانه معلومه که کاری که خانم خانه می تواند بکند من نمی توانم انجام دهم.

تبیان:  شما معروفید به اینکه زیاد سفر می کنید؟ آخرین سفری که رفتید کجا بود اگر بخواهید شهری برای سفر انتخاب کنید کجاست؟

- آخرین سفرم به یزد  تحت عنوان انتظار و بیداری اسلامی بود ، اخیرا هم قصد سفر به مشهد را داشتیم که به علت نامساعد بودن هوا لغو شد . من همه جای ایران را دوست دارم فرقی نمی کند.

اگر درباره دیپلمات های موجود بخواهم اظهار نظر کنم ممکن است مورد پسند و انتظار بعضی نباشد ولی در سابقه دیپلمات کشور میرزا تقی خان امیرکبیر را می توانم نام ببرم

تبیان: عید کجا سفر می کنید؟

- هنوز قطعی نشده اما احتمال دارد به شهرهای جنوب برویم که آب و هوای مساعدتری دارند.  چون نوه کوچک داریم و در هوای سرد سفر سخت می شود.

تبیان: عیدی چی هدیه می دهید؟ سکه؟ چک پول؟ ...

- نه اصلا . همین پولهای معمولی عیدی می دهیم سکه دادن مال کسانی است که سکه در می آورند.

تبیان:  بهترین هدیه ای که برای همسرتان خریدید چه بود؟

- گاهی به مناسبت تولد و یا سالگرد ازدواج هدایایی تهیه می کنم ،  هدایا به لحاظ قیمت پایین بوده ولی از ایشان باید بپرسید که چطور بوده .

تبیان:  بهترین خاطره از زندگی مشترکتان چیست؟

- تقریبا تمام خاطرات زندگی مشترک خوب است نمی شود هیچ کدام رابه عنوان بهترین انتخاب کرد.

تبیان: چه شاخصه اخلاقی خودتان را دوست دارید؟

- تقید به موازین دینی و اخلاقی

آقای دکتر علی ولایتی

تبیان: اگر بخواهید نام یک دیپلمات ورزیده در وزارت خارجه را نام ببرید چه کسی است؟

- اگر درباره دیپلمات های موجود بخواهم اظهار نظر کنم ممکن است مورد پسند و انتظار بعضی نباشد ولی در سابقه دیپلمات کشور میرزا تقی خان امیرکبیر را می توانم نام ببرم .

تبیان: بین عبادات کدام عبادت را بیشتر دوست دارید و با کدام یک از معصومین (ع) مانوس هستید؟

- شاید زیارت قبر مطهر حضرت امام حسین (ع) و با خود حضرت بیشتر مانوسم.

تبیان:  جمله آخر  را درباره تبیان بفرمایید.

- من از تبیان از نزدیک بازدید کردم تبیان یک نوآوری در کار رسانه است که با دقت و تلاش در جهت روشن کردن واقعیات و حتی الامکان غیر جانبدارانه در جهت تنویر افکار عمومی کار می کند و تا به حال موفق بوده است.

مصاحبه : مریم طالبی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.