تبیان، دستیار زندگی
بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی باید با صلاحدید پزشک معالج خود اقدام به سفر کرده و اقدامات لازمی را برای مسافرت خود انجام دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماران قلبی در سفر چه کنند؟


بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی باید با صلاحدید پزشک معالج خود اقدام به سفر کرده و اقدامات لازمی را برای مسافرت خود انجام دهند.


بیماری قلبی

مسافرت های هوایی، روشی ایمن تر از سفر جاده ای است، اما همانطور که در منزل یا محل کار حوادث ناشی از بیماری های قلبی می تواند اتفاق بیفتد، در هنگام جابجایی مسافران در زمان طولانی نیز ممکن است حادثه قلبی رخ دهد که البته بروز این حوادث در هنگام پرواز به دلیل برخی ویژگی ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیماران نیز ممکن است در هواپیما ساعت ها از دسترسی به خدمات درمانی و بیمارستانی دور باشند که این موضوع به خصوص در پروازهای طولانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قرار گرفتن هواپیما در ارتفاع بالا، رطوبت کم هوا در ارتفاع بالا، لرزش های هواپیما، تغییر در ریتم دوره ای بدن مثل سیکل خواب و بیداری و همچنین بروز بیماری حرکت که همراه با تهوع، استفراغ و سرگیجه است، از دیگر مشکلات سفر با هواپیما است.

‌مسافرت هوایی می تواند با استرس هایی همچون ترافیک مسیرهای منتهی به فرودگاه، پارکینگ فرودگاه، ازدحام جمعیت، حمل اثاثیه سنگین و معطلی های موجود در فرودگاه و تاخیر پروازها همراه باشد که بروز این استرس ها نیز می تواند زمینه را برای تشدید علایم بیماری های قلبی مساعد کند.

این شرایط هرچند برای افراد سالم قابل تحمل است، اما ممکن است در افرادی که مبتلا به بیماری های شدید قلبی مثل نارسایی کنترل نشده قلبی، گرفتاری شدید عروق قلبی و یا نامنظمی های کنترل نشده قلبی هستند، قابل تحمل نبوده و موجب بروز مشکل شود.

تمام بیماران قلبی و یا بیمارانی که سابقه عوامل خطرزای بیماری قلبی مثل دیابت، فشار خون بالا، چاقی مفرط و یا سن بالای از 65 سال را دارند، باید مدارک و اطلاعات لازم را به همراه سفر و در پرواز به همراه خود داشته باشند.

قبل از سفر بیمار باید با پزشک معالج خود راجع به امکان انجام سفر مشورت کند و نظر وی را جویا شود. انجام این مورد به خصوص در افرادی که دچار نامنظمی ضربان قلب، تنگی نفس، سرگیجه، درد سینه و یا ورم پاها هستند، بسیار ضروری است

این مدارک و اطلاعات می تواند شامل مواردی مانند نسخه ای از آخرین آزمایشات خونی مثل قند خون و یا تست های انعقادی، یک نسخه از آخرین نوار قلبی، در صورت امکان اکوکاردیوگرافی و تست ورزش انجام شده، همچنین یک نسخه یا کپی از گزارش عمل جراحی قلب و آخرین نسخه دارویی، یا لیستی از داروهای مصرفی با ذکر میزان دفعات مصرف آن باشد.

بیماران قلبی باید طی سفر، تلفن تماس پزشک معالج و تعداد کافی از نمونه داروهای مصرفی را درهنگام پرواز و یا سفر همراه داشته باشند.

قبل از سفر لازم است بیمار با پزشک معالج خود راجع به امکان انجام سفر مشورت کند و نظر وی را جویا شود. انجام این مورد به خصوص در افرادی که دچار نامنظمی ضربان قلب، تنگی نفس، سرگیجه، درد سینه و یا ورم پاها هستند، بسیار ضروری است.

‌در صورتی که شرایط بیماری اقتضا می کند که فرد بر اساس نظر پزشک معالج، رژیم غذایی خاصی داشته باشد و یا نیاز به صندلی چرخدار یا برانکار و یا نیاز به اکسیژن در هنگام پرواز دارد، فرد باید حداقل 24 ساعت قبل، آژانس مسافرتی یا شرکت هواپیمایی مربوطه را مطلع کرده و از پزشک معالج خود درخواست کند تا فرم های مربوطه را برای شرکت هواپیمایی پر کند تا خدمات لازم، به موقع و مناسب در اختیار فرد بیمار قرار بگیرد.

کاهش استرس هنگام سفر برای بیماران قلبی ضروری است

در حال حاضر یکی از عواملی که می‌تواند سلامت بیماران قلبی را تحت تاثیر قرار دهد، ایجاد اضطراب، استرس و هیجان ناشی از سفر است.

اصولا هنگام استرس، هورمونی به نام کورتیزول در بدن ترشح می‌شود که می‌تواند فشار خون و تعداد ضربان قلب را افزایش دهد و باعث تشدید بیماری‌های قلبی شود.

این افراد باید هنگام سفر از این استرس‌ها، تنش‌ها و هیجان‌ها به دور باشند.

برای کاهش استرس سفر، بیمار باید:

- استراحت کافی قبل از سفر داشته باشد.

- لباس و کفش راحتی بپوشد.

- کنترل و بررسی مناسب پزشکی قبل از سفر داشته باشد.

به علت این‌که دسترسی به پزشک معالج در ایام تعطیلات دشوار است، بهتر است این بیماران قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند تا برای رفتن به مسافرت و مصرف داروهایشان دچار استرس و تنش نشوند

- بیمار قلبی باید در موارد بروز مشکلات روحی، در حفظ آرامش خود بکوشد و در صورتی که سابقه تهوع و استفراغ به خصوص در سفرهای هوایی یا دریایی را دارد، داروی مناسب را از پزشک معالج خود دریافت کند.

- همچنین وقت کافی طی مراحل سفر را مدنظر قرار دهد.

- به علت این‌که دسترسی به پزشک معالج در ایام تعطیلات دشوار است، بهتر است این بیماران قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند تا برای رفتن به مسافرت و مصرف داروهایشان دچار استرس و تنش نشوند.

قلب انسان

اقدامات لازم در طول مدت سفر برای بیماران قلبی

- از پرخوری در هنگام سفر باید خودداری شود.

- در سفرها به خصوص سفرهای هوایی، آب کافی نوشیده شود.

- رعایت مصرف چربی و نمک دو عامل‌ اصلی و مهمی است که بیماران قلبی باید حین سفر آن را رعایت کنند، اما متاسفانه به علت استفاده از غذاهای بین راهی و رستوران‌ها اغلب این افراد رژیم غذایی خود را رعایت نمی‌کنند و این باعث افزایش فشار خون آنان خواهد شد.

- از نوشیدن الکل و کافئین خودداری شود.

- همچنین از استعمال سیگار در تمامی مراحل سفر به طور جدی اجتناب شود و همراهان بیمار نیز در سفر باید از استعمال سیگار اجتناب کنند.

- تمام بیماران قلبی از سفر به مناطق با ارتفاع بسیار زیاد (بیش از 5000 تا 8000 پا) خودداری کرده و در صورت اجبار به تدریج تا ارتفاعات بالا بروند.

- همچنین این بیماران باید به مقدار کافی داروهای مصرفی را که پزشک داده است به همراه داشته باشند و مراقب مصرف به موقع داروهای خود در هنگام پرواز باشند.

بیماران قلبی از حمل بار و محصولات سنگین و طی کردن مسافت های طولانی به صورت پیاده به طور جدی اجتناب کنند

- بیماران قلبی باید در طول سفر حتی الامکان پاهای خود را حرکت داده و از انداختن پاها روی هم اجتناب کرده و در فرصت های مناسب در کابین هواپیما راه بروند و درصورت سفر با خودرو در فواصل مناسب (1 تا 2 ساعت یکبار) توقف کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه راه بروند.

- در ضمن در سفرهای طولانی (بیش از 5 تا 6 ساعت) بهتر است از جوراب های مخصوص واریس استفاده کنند.

- متاسفانه برخی از بیماران یا خانواده‌هایشان بردن داروها را فراموش می‌کنند و به علت این‌که گاهی در بین راه داروخانه وجود ندارد یا تعطیل است، این افراد چند وعده دارویی خود را نمی‌خورند و به محض این‌که از سفر بازمی‌گردند یا حین سفر با مشکلات افزایش فشار خون یا قند خون مواجه می‌شوند که خود زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی است.

اقدامات لازم برای بیماران قلبی در هنگام اقامت

هوای فرح‌بخش بهاری، بهترین فرصت برای پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های بدنی است، ولی در هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد، حتی الامکان نباید از اقامتگاه خود خارج شد.

در مناطق گرم استفاده از کلاه، کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی و استفاده از چتر و لباس مناسب را فراموش نکنند و لازم است مایعات کافی بنوشند.

بیماران قلبی از حمل بار و محصولات سنگین و طی کردن مسافت های طولانی به صورت پیاده به طور جدی اجتناب کنند.

از رفتن به ارتفاعات بسیار زیاد و یا فعالیت شدید بدنی خودداری کرده و از حضور در مناطق بسیار شلوغ و پرجمعیت به طور جدی دوری نمایند.

بیماران در صورت امکان، علائم حیاتی خود مثل تعداد ضربان و یا فشارخون خود را در مقصد توسط فردی که آگاه و قابل اطمینان است و یا شخصا کنترل کنند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران - دکتر داوود کاظمی صالح، متخصص قلب و عروق

جام جم - دکتر سینا مرادمند، متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالب مرتبط:

آیا سفر با مشکل قلبی مجاز است؟

توصیه های بهداشتی برای مسافران نوروزی

چه بیمارانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

چند توصیه برای سفرهای هوایی

با 28 شرط، سالم سفر کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.