تبیان، دستیار زندگی
در آخرین خبرهای امروز دوشنبه، گزارش شد که امیر پرتز، وزیر دفاع این کشور، گفته است که اسرائیل با شرایطی با استقرار نیروهای بین المللی پاسدار صلح در جنوب لبنان موافق است! اما اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، که می تواند به منزله آما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین تحولات تجاوز اسرائیل به لبنان


در آخرین خبرهای امروز دوشنبه، گزارش شد که امیر پرتز، وزیر دفاع این کشور، گفته است که اسرائیل باشرایطی با استقرار نیروهای بین المللی پاسدار صلح در جنوب لبنان موافق است!

اما اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، که می تواند به منزله آمادگی برای توقف عملیات نظامی و خودداری از تکرار چنین عملیاتی در آینده باشد، با موضعگیری قبلی این کشور در مورد اعزام نیروهای بین المللی تفاوت دارد.

پیشتر، اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، زمان را برای اعزام چنین نیرویی مناسب ندانسته بود و عملا در صدد استفاده از زمان بیشتر برای ادامه عملیات نظامی علیه آنچه که مواضع حزب الله در لبنان می داند برآمده بود.

با اینهمه، پرتزشرایط دشواری را برای استقرار این پاسداران صلح عنوان کرده که شاملپاکسازی جنوب لبنان از حزب الله و مشارکت کشورهای اروپایی و احتمالا اعضای پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - در چنین نیرویی است.

وزیر دفاع اسرائیل، که پس از دیدار با وزیر خارجه آلمان سخن می گفت، افزود که پس از آنکهاسرائیل موفق شد حزب الله را از جنوب لبنان اخراج کند یک نیروی پاسدار صلح می تواند در این منطقه مستقر شود!

وی گفت که بهتر است چنین نیرویی از سربازان با تجربه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل شود و رهبری و فرماندهی آن را ناتو بر عهده داشته باشد!

اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در حالی انتشار می یابد که تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راهی برای توقف جنگ در لبنان ادامه داشته است.


موضع آمریکا و ضرورت برقراری آتش بس

جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته است که کشور وی به دقت امکان اعزام یک نیروی بین المللی پاسدار صلح به لبنان را در دست بررسی دارد اما سپردن فرماندهی چنین نیرویی به سازمان ملل را رد کرده بود.

از سی سال قبل تا کنون یک نیروی پاسدار صلح سازمان ملل در مرز لبنان و اسرائیل مستقر بوده که عموما به دلیل ناکارآیی در جلوگیری از بروز تنش بین دو کشور در معرض انتقاد قرار داشته است.

در ادامه این تلاش ها، بامداد روز دوشنبه، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا از لزوم برقراری آتش بس در جنگ اسرائیل و لبنان سخن گفت.

خانم رایس که برای دیدار از اسرائیل و چند کشور دیگر خاورمیانه عازم منطقه شده است، گفت که مهم است شرایط مناسب برای دوام آتش بس فراهم آید!

مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته اند که کاندولیزا رایس در سفر منطقه ای خود اوضاع کلی خاورمیانه را مورد بررسی قرار می دهد و با نخست وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم ملاقات خواهد داشت و سپس در اجلاس مشترک رهبران عرب و اروپایی در رم شرکت خواهد کرد.

قبل از عزیمت به سوی خاورمیانه، خانم رایس در جلسه مذاکرات جورج بوش، رییس جمهوری، و سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، در واشنگتن حضور داشت.

وزیر امور خارجه سعودی از رییس جمهوری آمریکا خواسته است بر اسرائیل فشار آورد تا حملات خود به لبنان را متوقف کند.

گفته می شود که عربستان سعودی و مصر نیز به نوبه خود بر سوریه فشار می آورند تا از حمایت از حزب الله دست بردارد؛ اما به نظر آنها این دو کشور از نفوذ لازم بر ایران، که از دیگر حامیان حزب الله است، برخوردار نیستند.

در عین حال، مقامات ایرانی همواره تاکید داشته اند که حمایت آنان از حزب الله لبنان جنبه نظامی ندارد.


هشدار حزب الله

در همین حال سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله، در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی السفیر گفته است که این گروه از امکانات لازم برای ادامه موشکباری به سوی اسرائیل برخوردار است.

در اثر پرتاب موشک های حزب الله به سوی شهر حیفا در شمال اسرائیل در روز یکشنبه، دو غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

همزمان، مقامات لبنانی گفته اند که حملات اسرائیل به نقاط مختلف در این کشور در روز یکشنبه به کشته شدن دست کم هشت نفر منجر شده است.

از زمان آغاز حملات اسرائیل به لبنان، که به بهانه گروگانگیری دو نظامی اسرائیلی توسط حزب الله لبنان در روز 12 ژوئیه آغاز شد، تا کنون دست کم362 لبنانی، که بیش از300 نفر آنان افراد غیرنظامی بوده اند، و37 اسرائیلی، که حدود نیمی از آنان غیرنظامی بوده اند، جان خود را از دست داده اند.

همزمان، از ادامه درگیری بین نفرات ارتش اسرائیل و رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان خبر رسیده است.

بامداد روز دوشنبه رادیو ارتش اسرائیل اعلام داشت که در درگیری دو طرف در نزدیکی یک روستای لبنانی که روز شنبه به تصرف اسرائیل در آمده است دو رزمنده حزب الله توسط نیروهای اسرائیلی دستگیر شدند.

در عملیات دیگری در جنوب لبنان، توپخانه ارتش اسرائیل همچنان به گلوله باران نقاطی که متعلق به حزب الله می داند ادامه داده و گزارش شده است که در این حملات، یک اردوگاه آوارگان فلسطینی و یک خودرو حامل تعدادی از غیرنظامیانی که از منطقه می گریختند نیز مورد اصابت قرار گرفته است.

یک روزنامه نگار که گزارشی را در مورد وضعیت آوارگان جنگ تهیه می کرد از جمله کشته شدگان این حادثه بوده است.


لینک مطالب مرتبط:

سانسور، حربه صهیونیست‌ها برای پنهان كردن پیروزی‌های حزب‌الله

حملات «جنون آمیز» علیه لبنان

این درد را درمان کجاست؟!

مسلمان شدن دختر دانش آموز اسراییلی

تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به مكه

ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی

صهیونیسم از نگاه صهیونیست ها ...

متن كامل سخنان سید حسن نصر‌الله