تبیان، دستیار زندگی
پلاستیک هایی كه از 5 % آرد ذرت یا روغن گیاهی ساخته شده اند را می توان به روش زیستی از رده خارج کرد. بعضی معتقد بودند که باكتری های گرسنه، نشاسته و روغن موجود در پلاستیک را می بلعند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیافت پلاستیک

در مقاله قبل با پلاستیک و اهمیت آن آشنا شدیم، در این مقاله می خواهیم به بازیافت پلاستیک بپردازیم.

بازیافت پلاستیک کار چندان سختی نیست. ابتدا باید بدانید كه چه نوع پلاستیكی قابل بازیافت است و فقط آن نوع پلاستیک را جمع آوری كنید. پلاستیک ها فرمول های مختلفی دارند و باید قبل از بازیافت برای تولید محصولات جدید منظم شوند.

پلاستیک های مخلوط هم، می توانند بازیافت شوند اما به ارزشمندی پلاستیک های مرتب شده نیستند. زیرا خواص فیزیكی از جمله کشسانی آن ها ممكن است خیلی با هم فرق داشته باشد. اول شما باید نوع پلاستیكی كه بازیافت كننده از شما می خواهد را بشناسید.

شما باید ظرف را بشویید و آبكشی كنید و سپس آن را فشرده سازی كنید. شما ممكن است برچسب های كاغذی ظرف را بردارید اما درپوش پلاستیكی آن را دور نیندازید. درپوش های پلاستیكی معمولاً از انواع مختلفی از پلاستیک ساخته شده اند و نمی توانند به آسانی بازیافت شوند.

پلاستیک چگونه بازیافت می شود؟

برای بازیافت و تبدیل زباله پلاستیكی به پلاستیک های بازیافتی چندین مرحله وجود دارد.

1- بازرسی: كارگران زباله های پلاستیكی را به منظور آلودگی مثل سنگ و شیشه و پلاستیک های غیر قابل بازیافت در آن ها بازرسی می كنند.
بازیافت پلاستیک

2- خرد كردن و شستن: پلاستیک ها را شسته و به قطعات كوچكی تكه می كند.

بازیافت پلاستیک

3- مخزن شناور سازی: اگر پلاستیک های بازیافتی با هم مخلوط شده باشند آن ها را در مخزن شناور سازی مرتب می كنند جایی كه برخی از پلاستیک ها ته نشین و برخی دیگر شناور می شوند.
بازیافت پلاستیک

4- خشک كردن: تكه های پلاستیک در خشک كن غلطان خشک می شوند.

بازیافت پلاستیک

5- ذوب كردن: تكه های خشک شده پلاستیک به داخل قالب تزریق می شوند جایی كه گرما و فشار پلاستیک را ذوب می كند. انواع مختلف از پلاستیک در دماهای مختلف ذوب می گردند.

بازیافت پلاستیک

6- صاف كردن: پلاستیک مذاب با نیروی زیاد به داخل پرده های توری ریز تا هر ماده آلوده كننده ای را كه پس از فرایند شستن باقی مانده خارج كند. پلاستیک های مذاب سپس به شكل رشته هایی در می آیند.

بازیافت پلاستیک

7- ساچمه ای شدن: رشته های سرد شده در آب سپس به ساچمه های یک شكل خرد می شوند كمپانی های سازنده ساچمه های پلاستیكی برای ساختن تولیدات جدید می خرند. پلاستیک های بازیافتی برای ساختن گلدان، الوار و صنایع فرش به كار می رود.

پلاستیک های از رده خارج 

کلمه ی از رده خارج، كلمه ای است که برای برای مواد پوسیده و فاسد شده به کار می برند. این راه طبیعی برای رها شدن از دست گیاهان و جانوران مرده و یا چیزهای كه از آن ها ساخته شده اند، است. البته پلاستیک ماده ای است ساخته دست بشر که دانشمندان 2 راه برای از رده خارج كردن پلاستیک کشف کردند:

از رده خارج كردن زیستی و از رده خارج كردن نوری

پلاستیک هایی كه از 5 % آرد ذرت یا روغن گیاهی ساخته شده اند را می توان به روش زیستی از رده خارج کرد. بعضی معتقد بودند که باكتری های گرسنه، نشاسته و روغن موجود در پلاستیک را می بلعند و آن ها به صورت گرد و غبار ریز متلاشی می كنند.

اما محققان محیط و صنعتگران پلاستیک این نظر را رد کرده اند. آن ها معتقدند که هیچ ماده ای حتی كاغذ و تكه غذا در محل دفن زباله جدید به سرعت دگرسان نمی شود بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد كه فكر كنیم نشاسته ذرت در پلاستیک های از رده خارج شده زیستی در طول یک شب ناپدید شود.

در حقیقت پلاستیک هایی كه به روش زیستی از رده خارج می شوند، نمی توانند بازیافت شوند. زیرا تجمع نشاسته و روغن كیفیت پلاستیک بازیافتی را پایین می آورد.

از رده خارج كردن نوری روشی متفاوت دارد كه در آن از تجمع زیستی استفاده نمی گردد. پلاستیک هایی که به این روش از رده خارج می شوند باید این خاصیت را داشته باشند که اگر در معرض نور خورشید گذاشته شوند حالت شكننده به خود بگیرند. البته این به این معنی نیست كه پلاستیک های از رده خارج شده توسط نور در اثر پوشیده شدن با برگ یا برف حالت شكننده را از دست بدهند. (یعنی لزوما نباید نور مستقیم خورشید باشد)

گفته می شود كه پلاستیک هایی که 75% مقاومت كششی كمتری نسبت به بقیه دارند و توسط نور  از رده خارج می شوند هنگامی كه تنها چند روز  زیر نور خورشید قرار می گیرند، در عرض چند هفته تكه تكه می شوند. از رده خارج كننده های نوری حاوی تجمع ارگانیكی نیست و می توانند بر خلاف از رده خارج كردن های زیستی دوباره بازیافت شوند.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی