تبیان، دستیار زندگی
حرکت های کششی و تقویتی یوگا تمرین های آهسته و لذت بخشی هستند که در هر مکان محدودی می توان آنها را اجرا کرد . این تمرین ها برای حفظ قدرت عضلانی و انعطاف پذیری مفاصل بسیار مفیدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ورزشی برای بچه ها

آموزش یوگا برای بچه ها

شما که با بچه ها سر و کار دارید ، اگر روزی تصمیم بگیرید آنها را با یوگا آشنا کنید و این تمرین را به صورت بخشی از برنامه سالم سازی آنها در آورید ، در واقع فرصتی را فراهم می آورید تا آنها به انضباطی خاص مقید گردند انضباطی که می تواند سبب ایجاد زیر بنای محکمی در زندگیشان شود.

همه مربی ها معتقدند که بچه ها برای داشتن ذهنی سالم ، باید بدن سالمی داشته باشند . آنها دریافته اند که بچه ها می توانند با تمرین های فردی به اندازه تمرین های گروهی ، مهارت ها و فعالیت هایی را یاد بگیرند که به آنها کمک می کند ویژگی های فوق العاده ارزشمندی را کسب کنند. این ویژگی ها شامل خود آگاهی (نقطه مقابل کمرویی و ضعف شخصیت ) ، انضباط فردی (خویشتنداری ) ، تعادل فکری و روحی ، استقلال و خوداتکایی و احترام به خود و دیگران است.

تمرین منظم و هر روزه یوگا از سال های ابتدای زندگی ، سبب می شود که فرد همیشه از آنچه در درونش و در محیط پیرامونش رخ می دهد ، آگاه باشد. و این آگاهی به مزایای زیر منجر می شود:

١. دقت فرد تقویت می شود و در نتیجه ، تمرکز او بهبود و توسعه می یابد.

٢.قدرت تفکر و روشن بینی خاصی در فرد به وجود می آید و از این طریق او هر چیزی را راحت تر یاد می گیرد.

٣.قدرت تخیل فرد تقویت می شود و خلاقیت هایش ارتقا می یابد.

٤.اعتماد به نفس فرد بالا می رود ، او تصویر مثبتی از خود می سازد و برای حفظ این ساختار مثبت ( مثبت انگاره ) تلاش می کند.

٥.هماهنگی بین ذهن و بدن بیشتر می شود واین حالت فرد را در پاسخگویی مناسب به محرک های هیجانی یاری می دهد.

٦.مشکلات جسمی و روانی فرد کاهش می یابد.

با تمرین و اجرای حرکت هایی مانند کشش آهسته ، حرکت تقویتی همان وضعیت های اختصاصی یوگا یعنی "آساناها" و همزمانی تنفس و توجه کامل به آنچه در حال و قوع است ، این مزایا به تدریج افزایش می یابد . در خیلی از وضعیت های یوگا ( آساناها ) این امکان فراهم می شود تا بدن ، تصویری ذهنی را به نمایش بگذارد، تصویری که درک آن برای بچه ها بسیار راحت است . این تمرین ها همچنین شیوه ای را به وجود می آورند تا افراد خجالتی ، درونگرا یا حتی کسانی که تا حدی معلولیت دارند ، محدودیت های خود را کنار بگذارند و احساس آزادی و رهایی تازه ای را تجربه کنند.

به این ترتیب ، نیاز به بیان احساسات و نظریات آنها نیز برآورده می شود تا هیجان های خود را با حرکت بدنی بروز دهند ، فرایند رشدشان با خلاقیت های بیشتری همراه می شود . یوگا فرصت هایی را فراهم می کند که برای پرورش حس نیرومند اعتماد به نفس و خود ارزشی فوق العاده اند.

به طور معمول ، توجه و تمرکز بچه ها به هر موضوعی کوتاه مدت است . آنها اغلب خلقیات متنوعی دارند و سرشار از حرکت و جنب و جوشند . وضعیت تعادلی و تمرین های تنفسی یوگا به طور خاص بر تقویت تمرکز و آرامش بچه ها اثر می گذارد و بین احساسات و فعالیت هایشان هماهنگی ایجاد می کند. حتی از این مهم تر ،تمرینهای تنفسی ابزارهای فوق العاده خوبی برای مقابله با اختلالاتی مثل آسم و موقعیت های اضطراب زا هستند.

تمرین های مربوط به کسب آرامش ( سکون ) چه موضعی ،چه عمومی کمک های بسیار خوبی برای اداره و مهار تنش ها هستند.

در هر شرایطی و در هر موقعیت تنش زایی می توان با استفاده از این تمرینها خویشتنداری و آرامش فردی را حفظ کرد . این تمرین ها برای مقابله با بی خوابی ،حفظ سلامتی و تضمین خوابی آرامش بخش نیز مفیدند.

در تمرین های تجسمی ،حالتی لذت بخش و با امنیت خاطر پیش می آید که بچه ها می توانند تخیلشان را تا هر جا که می خواهند،آزادانه پیش ببرند . این تمرین ها ظرفیت ذهنی کودک را چنان افزایش می دهند که او می تواند تصاویر آرامش بخشی را پیش خود تجسم کند . محققان دریافته اند که تجسم ،دیگر تمرین های آرامش بخش را که به منظور تسهیل یادگیری و تقویت تمرکز ،انگیزش و اعتماد به نفس در نظر گرفته شده اند ، تکمیل می کند و از این طریق سبب خود مثبت انگاری فرد و کاهش مشکلات جسمی و روانی او می شود.

هر تمرین ( وضعیت ) یوگا به آرامی و آگاهانه اجرا می شود. فرد باید مدتی آن وضعیت را حفظ کند و سپس از آن خارج شود و به استراحت بپردازد . تکرارهای مخلوط و تصادفی تمرین ها یوگا نیست . اما برخی تمرین های پایه را به شیوه های دیگر هم می توان اجرا کرد . این تنوع سبب درگیری بیشتر فرد با حرکت های یوگا می شود و احساس فردیت ،موفقیت ،اعتماد به نفس و خود مثبت انگاری او را تقویت می کند . حرکت های یوگا مکمل های فوق العاده ای برای توانایی هایی هستند که از طریق ورزش های رقابتی به وجود می آیند . یوگا برای همه افراد ، کسانی که در جدی ترین رقابت های ورزشی شرکت می کنند و همچنین کسانی که کمتر به ورزش می پردازند نتایج خوبی دارد.

اگر بچه ها را تشویق کنید تا تمرین های یوگا را در برنامه روزانه شان بگنجانند ، می توانید انضباط فردی و مسئولیت پذیری نسبت به خود را در آنها پرورش دهید. این کار بهتر است از همان سال های نخست زندگی به آنها آموخته شود تا برای مقابله با برخی تنش ها و مسائل روزمره زندگی از منابع درونی و طبیعی خود ( تنفس و قابلیت های ذهنی و بدنیشان ) استفاده کنند و کمتر به کمک ها و حمایت های بیرونی متکی باشند. این کار ارزشمند ترین هدیه به آنهاست.

امروزه در کشورهای غرب ، بسیاری از بچه ها هر روز ساعت ها جلو دستگاه تلویزیون و رایانه می نشینند . آنها را با ماشین به مدرسه می برند و از مدرسه به خانه بر می گردانند حتی برای فعالیت های بعد از مدرسه نیز با ماشین به باشگاه و زمین ورزشی می روند . خلاصه اینکه بچه های امروز خیلی کمتر از بچه های نسل پیشین راه می روند . در نتیجه ، حتی اگر آنها فعالیت های بدنی داشته باشند ، انعطاف پذیری مفاصل و اندامهایشان در معرض نابودی است و بسیاری از آنها مستعد جراحت و آسیب دیدگی و ابتلا به دردها و محدودیت های حرکتی هستند . تمرین منظم حرکات یوگا می تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند و بچه ها را قادر سازد تا آمادگی بدنی بهتری داشته باشند و اضطراب و تنش را کمتر احساس کنند. حرکت های کششی و تقویتی یوگا تمرین های آهسته و لذت بخشی هستند که در هر مکان محدودی می توان آنها را اجرا کرد . این تمرین ها برای حفظ قدرت عضلانی و انعطاف پذیری مفاصل بسیار مفیدندو همچنین برای یادگیری و عادت کردن به شیوه های درست ایستادن ، نشستن ، راه رفتن و ... نقش فوق العاده دارند.

اگر بچه ها را تشویق کنید تا تمرین های یوگا را در برنامه روزانه شان بگنجانند ، می توانید انضباط فردی و مسئولیت پذیری نسبت به خود را در آنها پرورش دهید. این کار بهتر است از همان سال های نخست زندگی به آنها آموخته شود تا برای مقابله با برخی تنش ها و مسائل روزمره زندگی از منابع درونی و طبیعی خود ( تنفس و قابلیت های ذهنی و بدنیشان ) استفاده کنند و کمتر به کمک ها و حمایت های بیرونی متکی باشند. این کار ارزشمند ترین هدیه به آنهاست.

یوگا قابلیت های فراوانی برای تنش زدایی و کمک به مردم در جنبه های گوناگون زندگی و به منظور مراقبت از خودشان دارد، امروزه بسیاری از سیاستگذاران در نظر دارند که آن را در برنامه های بهداشتی و درمانی کشورشان بگنجانند.

"آموزش یوگا برای بچه ها" کتاب جامعی است که مطالب آن به راحتی درک می شود . این کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است که می خواهند تمرینات یوگا را به تنهایی ، همراه والدینشان یا به صورت گروهی انجام دهند . البته کتاب برای والدین ، معلمان و مربیان نیز دستورات مناسب و راهنمایی های تخصصی بهداشتی بسیار مفیدی دارد.در واقع ، هر فردی که به سلامتی جسمی و روانی بچه ها علاقه مند باشد ، می تواند از این کتاب استفاده کند.

مشخصات کتاب

نویسنده:استلا ولر

مترجم:قدیانی

تننظیم :م. تجریشی