تبیان، دستیار زندگی
اگر شما یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و یا کاملا بدون دندان باشید، می توانید برای جایگزینی دندان های از دست رفته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته


اگر شما یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و یا کاملا بدون دندان باشید، می توانید برای جایگزینی دندان های از دست رفته، از ایمپلنت استفاده نمایید. ایمپلنت دندانی بخشی است که به عنوان ریشه دندان در داخل استخوان فک قرار می گیرد و تاج دندان روی آن بازسازی می شود.


ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی قطعه ای از فلز تیتانیوم است که اغلب به شکل ریشه دندان می باشد و داخل استخوان فک قرار داده می شود. ایمپلنت دندانی به عنوان پایه ای جهت قرار دادن پروتز روی آن استفاده می شود و بازسازی تاج دندان های از دست رفته، با استفاده از این پایه ایمپلنت مقدور می گردد.

چه کسانی مناسب ایمپلنت هستند؟

افرادی که به هر علتی دندان از دست داده باشند، مناسب انجام ایمپلنت هستند.

ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد و روکش روی ایمپلنت، بدون اتکا به دندان های مجاور قرار داده می شود.

در مورد بیماران کاملا بی دندان، می توان با قرار دادن حداقل دو ایمپلنت در هر فک پروتزی متحرک ولی محکم و بدون لغزش در اختیار بیمار قرار داد.

حتی در مورد بیماران بی دندان که در حال استفاده از پروتز متحرک هستند، می توان با قرار دادن دو پایه ایمپلنت در فک آنها همان پروتز را با کمترین هزینه، کامل محکم و باثبات کرد.

جنس ایمپلنت های دندانی چیست؟

جنس ایمپلنت های دندانی از فلزات مختلف و حتی سرامیک ها هستند، ولی اغلب ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم هستند.

از مزایای ایمپلنت این است که نیازی به تراشیدن دندان های مجاور ندارد و در نتیجه هیچ گونه آسیبی به سایر دندان ها وارد نمی سازد

میزان موفقیت ایمپلنت دندانی چقدر است؟

میزان موفقیت در ایمپلنت های دندانی به موارد زیر بستگی دارد :

الف) بیمار: بیمار باید از سلامت برخوردار باشد. بیماری مزمن تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن نداشته باشد. اخیرا مشکل شدید قلبی (جراحی قلب یا انفارکتوس) نداشته باشد. دیابت کنترل نشده و رادیوتراپی و بیماری لثه و دهان نداشته باشد. همچنین استعمال سیگار و مشروبات الکلی از عوامل محدود کننده عمل ایمپلنت می باشند.

ب) دندانپزشک: دندانپزشکی که ایمپلنت را انجام می دهد، باید دوره های لازم ایمپلنت را دیده باشد و مهارت و تجربه کافی در انجام ایمپلنت داشته باشد. همچنین تمام شرایط بیمار را از نظر سلامت بدن و فاکتوهای مهم داخل دهانی ارزیابی کند و با رعایت اصول کنترل عفونت، مبادرت به انجام عمل ایمپلنت نماید.

ج) ایمپلنت: در کل ایمپلنتی مناسب است که میزان جوش خوردن آن به فک، زیاد باشد و میزان تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت، در طول زمان کمتر باشد.

د) مراقبت های بعدی: بیمار نقش بسیار مهمی در طول عمر ایمپلنت و موفقیت درازمدت آن دارد. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و رعایت بهداشت دهان و دندان و لثه، مراجعات منظم به دندانپزشک و اطمینان از سلامت لثه و عدم وجود جرم دندانی و پوسیدگی در دندانه ای دیگر، همه موفقیت درازمدت ایمپلنت را افزایش می دهند.

یمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت های دندانی به چه صورت است؟

کاشت ایمپلنت در مطب دندانپزشکی و با بی حسی موضعی (نظیر معالجات متداول دندان ها) و توسط جراح دندانپزشک ورزیده انجام میگیرد.

برای کاهش احتمال درد و عفونت ممکن است دندانپزشک داروهایی تجویز کند که قبل و بعد از عمل کاشت ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرد.

طول درمان ایمپلنت چقدر است؟

طول مدت جراحی معمولا از نیم تا دو ساعت می باشد و بسته به تعداد ایمپلنت ها و شرایط فکی بیمار تغییر می کند.

در مواردی که علاوه بر کاشت ایمپلنت، نیاز به پیوند استخوان و یا تغییر شرایط کف حفره سینوس در فک بالا نیاز باشد، زمان کاشت ایمپلنت بیشتر خواهد بود.

پس از کاشت ایمپلنت تا قرار دادن پروتز روی آن، زمانی حدود شش هفته تا سه ماه موردنیاز است تا کاملا ایمپلنت ها در شرایط به دور از تکان و لرزش، به آرامی به استخوان فک بیمار جوش بخورد و ایمپلنت در جای خود کاملا محکم شود. سپس دندانپزشک مبادرت به قرار دادن پروتز روی ایمپلنت می کند.

البته در مواردی با توجه به کمیت استخوانی فک بیمار و نوع ایمپلنت خاصی که طراحی شده است تا بارگذاری فوری روی آن صورت گیرد، بنا به تشخیص جراح دندانپزشک می توان بلافاصله پس از جراحی کاشت ایمپلنت، پروتز را روی ایمپلنت قرار داد.

ایمپلنت های دندانی در نقاطی که دندان از دست رفته است، می توانند حجم استخوان فرد را حفظ کنند و در بهبود کیفیت زندگی افراد، تاثیر بسزایی بگذارند

مزایای ایمپلنت چیست؟

از مزایای ایمپلنت این است که نیازی به تراشیدن دندان های مجاور ندارد و در نتیجه هیچ گونه آسیبی به سایر دندان ها وارد نمی سازد.

ایمپلنت به عنوان بهترین راه حل برای جایگزینی دندان های از دست رفته شناخته شده است، چرا که ظاهری کاملا طبیعی دارد و با دندان های طبیعی افراد هیچ گونه تفاوتی ندارد.

بیمار در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن کاملا احساس آسایش می نماید.

عوارض ایمپلنت چیست؟

پس از جراحی ایمپلنت، بسته به مدت زمان کیفیت استخوان و واکنش های بافتی بیمار، مقداری درد و ورم در ناحیه جراحی ایمپلنت قابل پیش بینی است که در صورت لزوم، جراح دندانپزشک قبل و بعد از عمل کاشت ایمپلنت، با تجویز دارو آن را به حداقل می رساند.

نقش ایمپلنت در حفظ استخوان فک چیست؟

حجم استخوان فک علاوه بر کارآیی آن به عنوان محافظ ریشه دندان، در ظاهر افراد هم تاثیر بسزایی دارد.

ایمپلنت های دندانی در نقاطی که دندان از دست رفته است، می توانند حجم استخوان فرد را حفظ کنند و در بهبود کیفیت زندگی افراد، تاثیر بسزایی بگذارند.

آیا درمان ایمپلنت با دندانپزشکی زیبایی همسو است؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ایمپلنت، بیشترین توجه معطوف به زیبایی دندان های متکی بر ایمپلنت به همراه موفقیت درازمدت آنهاست.

تطابق فرم و ظاهر استخوان ناحیه ای که ایمپلنت در آن قرار دارد با بقیه فک و هماهنگی دندان جایگزین شده توسط ایمپلنت با بقیه دندان ها، از هنر دندانپزشک است.

البته لازم به ذکر است که همیشه درمان ایده آل، زیبایی صددرصد را تامین نمی کند و با توجه به شرایط موجود، مخصوصا حجم لثه و استخوان فک بیمار، جراح دندانپزشک متبحر، بالاترین حد زیبایی را در کاشت ایمپلنت لحاظ می کند.

بخش سلامت تبیان


منبع: وب سایت دندانپزشکی دکتر محمدرضا مرتضوی – دندانپزشک

مطالب مرتبط:

ایمپلنت دندانی

بریج برای درمان بی‌دندانی

آیا روکش دندان مفید است؟

از دست دادن دندان ها

کم دندانی مادرزادی

شیارپوشی دندان ها چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.