تبیان، دستیار زندگی
نخستین نمایشگاه پ وشش اسلامی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه در تهران افتتاح شد. از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه، ارایه الگوهای جدید منطبق با مبانی دینی و اخلاقی است. این نمایشگاه در حالی برگزار می شود كه نسل جدید مانتو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا چهره شهر تغییر خواهد كرد؟

نخستین نمایشگاه

پوشش اسلامی  روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه در تهران افتتاح شد. از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه، ارایه الگوهای جدید منطبق با مبانی دینی و اخلاقی است.

این نمایشگاه در حالی برگزار می شود كه نسل جدید مانتوهای زنانه برای تغییر الگوی پوششی زنان و دختران ایرانی به بازار آمده است.

مانتوهای قد كشیده و دامن های چین و واچین و تور توری، كلوش و ترك اما بلند و پوشیده تر از قبل، در طرح های الوان، بته جغه ای، گلدار و راه راه، كه تو را به یاد  پوشش  قدیم زنان ایران زمین می اندازد، به مد روز تابستان ۸۵ تهران تبدیل شده است.


مانتوها ی قد كشیده

با ممنوعیت تولید و عرضه مانتوهای كوتاه در فروشگاههای مانتو فروشی شهر تهران، نسل جدید مانتوها با قد و قواره ای بلند تر و ظاهری آراسته تر، به بازار آمده كه بیشتر به پیراهن های زنانه ایران قدیم شباهت دارد. اگرچه برخی از همین مانتوهای به ظاهر بلند بیشتر از مانتوهای كوتاه قبلی توجه ها را به خود جلب می كنند!

شاید بتوان بیش از ۶۰ مدل و طرح مختلف را برای مانتوهای جدید سراغ گرفت كه مطابق آنچه رضا، مدیر یكی از مانتو فروشی های میدان هفت تیر می گوید، تماما توسط صنف تولید كنندگان مانتو طراحی و به بازار عرضه شده است.

بسیاری از تولیدی های مانتوی شهر تهران، امسال با شروع فصل تابستان روز های سختی را پشت سر گذاشته اند، چرا كه به گفته برخی از آنان پاسخگویی به سلیقه و نیاز مشتریان از یك سو و ارایه طرح های پوشیده و بلند مطابق با هنجارهای جامعه، در زمانی كوتاه، كارساده ای نبوده است.

چنانچه یلدا خیاط با سابقه مانتو در این خصوص گفت : "تا به حال هیچ الگویی كه دارای ویژگیهای ایرانی و اسلامیبودهو قابل قبول برای عرضه در سطح جامعهباشدوجود نداشته و یا با استقبال مواجه نبوده است. تازه كم كم ، آن هم با فشاری كه روی تولیدیها و كسبه گذاشته شد، طرح های جدیدزدهو مد سازی آغاز شد."

در ویترین مغازه ها

بعد از اجرای "طرح ارشاد" از سوی نیروی انتظامی در نخستین روزهای اردیبهشت ماه امسال، كه هدف آن متقاعد كردن خانمها به نپوشیدن مانتوهای تنگ و كوتاه بوده، سیاست تازه ای دنبال شد و آن كنترل و نظارت بر خط تولید مانتو ها به جای برخورد فردی با مردم بود.

هدف این اقدام،حذف مانتو های كوتاه و تنگی بود كه با مساعد شدن هوای بهاری، از قفسه مغازه های مانتو فروشی، با حداقل پارچه لازم، بر تن زنان و دختران تهرانی می رفت.

طرح كه آغاز شد، ۷۰۰۰ واحد صنفی مورد بازدید قرار گرفتند و بنابر گزارش ها، به ۱۹۰ واحد كه طبق مقررات جدید "متخلف" تشخیص داده شدند، اخطار كتبی داده شد.

در نهایت؛در ویترینبرخی ازمغازه ها ی مانتو فروشیتا حدودی اصلاحاتی صورت گرفته وخبری از مانتو های كوتاه و تنگ نیست.

چنانچه آرش ، جوان ۲۴ ساله ای كه در یكی از مانتو فروشی های میدان تجریش كار می كند، گفت : "تخلف از آیین نامه ابلاغی برای فروشندگان، با جریمه نقدی و نهایتا بسته شدن مغازه همراه خواهد بود."

حالا كه برابر دستورالعمل های موجود، هیچ فروشنده ای حق عرضه مانتوهای كوتاه تر از ۹۰ سانتی متر قد را ندارد، مانكن ها ایستاده در پشت ویترینبعضیمغازه ها مانتو هایی بلند، اما شكیل بر تن دارند.

هر چند داخل كه می روی ، مانتو های كوتاه را دربیشتر فروشگاهها می بینی كه با مارك های معروف ترك بر روی رگال مانتو ها قرار گرفته اند.

فروش چگونه است ؟

"... شاید كسی فكر نمی كرد كه بشود در مدت كوتاهی ، طرح های جدید را جایگزین مدل های قبلی كرد و فروش خوبی هم داشت. به هر حال الان تعداد زیادی واحد صنفی در كار مانتو هستند و طبیعی است كه نگران فروش و تامین منافعشان هم باشند."

این را حمید صاحب یكی از مانتو فروشی های میدان هفت تیر می گوید. او با اشاره به علاقه مردم ایران به ویژه جوانان به تبعیت از مد روز گفت : "مد را ما می سازیم. وقتی مانتوهای كوتاهقدغن شد ، مانتو ها را بلند زدیم و سعی كردیم آن را به مد روز تبدیل كنیم و حالا هم فروش خوبی داریم."

با وجود اینكه قیمت مانتو های جدید بالا است و هنوز مصرف آن همگانی نشده است ، فروشندگان از فروش رضایت دارند و معتقدند تغییر ها بر روی فروش آنها تاثیر منفی نداشته است. به تناسب جنس و میزان كاری كه بر روی آنها انجام شده است ، مانتوهای مدل جدید به طور متوسط ، از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده، كه این رقم هنوز برای برخی اقشار جامعه زیاد به نظر می رسد.

چادر ملی دانشجویی

در میان مانتو های جدید و رنگارنگ طرح جدید، در برخی مانتو فروشیها و پاساژهای بزرگ شهر پوششی جدید، كه البته خیلی هم جدید نیست یعنی همان "چادر ملی" یا "دانشجویی" به فروش می رسد.

چادر ملی كه در حقیقت مدل ساده شده چادر های مشكی معمولی است، با اضافه كردن آستینو در برخی موارد باتور دوزی بر روی لبه های  چادر  طراحی و تولید شده است.

هدف اولیه از طراحی و تولید این نوع چادر مخصوص، ترغیب خانم ها به استفاده بیشتر از چادر بوده است.

آنچه مردم می گویند

اما آیا با اعمال سیاست های تازه و كنترل بر روی مدل ها و طرح های مانتو، چهره شهرها تغییر می كند؟

محمد تورنگ، رییس مركز اطلاع رسانی نیروی انتظامی تهران، معتقد است اجرای طرح ارشاد موثر بوده است.

گروهی از مردم طرح های این چنینی را موقتی و فصلی می خوانند و بر این عقیده اند كه با پایان تابستان دوباره همه چیز به حالت اولیه بر می گردد و سر و صداها می خوابد.

امیر، دانشجوی جامعه شناسی نیز با اشاره به اینكه طرح های جدید مانتو ابداع عمل خوبی است كه می تواند پاسخگوی سلیقه قشر جوان هم باشد، معتقد است : " این كارها نیازمند مطالعات دراز مدت و طراحی الگوهای متنوع متناسب با نیاز مردم است. كاری كه تا به حال انجام نشده است."

در همین حال نظارت بر كار مانتو فروشی ها و كنترل غیر مستقم مدل ها از نظر برخی مردم، كاری است كه فشار را از روی خانواده ها كم كرده و تنش ها را كاهش داده است.

سرهنگ تورنگ رئیس مركز اطلاع رسانی نیروی انتظامی تهران به همراه سردار طلایی

چنانچه زهرا مادر دو دختر دانشجو می گوید : "تا به حال تحت عنوان بد  حجابی  و كوتاهی مانتو به دخترانم تذكر داده اند، اما حالا با مد شدن مانتو های بلند دیگرهم خیال ما راحت است و هم خودشان. "