تبیان، دستیار زندگی
حتماً در خانه شما وسایلی هست که به آن‌ها علاقه داشته و دوست دارید آن‌ها را در بهترین جا بگذارید. اگر مایلید بدانید آن‌ها را کجا و چطور قرار دهید که بیش‌تر به چشم آمده و زیباتر به نظر برسند، با ما باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی چیدمان وسایل دکوری


اگر مایلید بدانید آن‌ها را کجا و چطور قرار دهید که بیشتر به چشم آمده و زیباتر به نظر برسند، با ما باشید تا با تکنیک‌های طراحی، چیدمان و نمایش وسایل تزیینی و دکوری آشنا شوید.


حتماً در خانه شما هم وسایلی هست که به آن‌ها علاقه داشته و دوست دارید آن‌ها را در بهترین جای خانه بگذارید. پس توصیه می‏کنیم که برای چیدن این وسایل، نکات زیر را رعایت کنید:

تقسیم‌بندی وسایل روی میز

چیدمان وسایل دکوری

روی میز، جای مناسبی برای قرار دادن وسایلی مانند کتاب، گل و اشیاء تزیینی است. برای مرتب به نظر رسیدن وسایل و چشم‌نواز بودن آن‌ها، از چند سینی هم شکل و هم رنگ با دکوراسیون استفاده کنید. موارد مشابه را داخل سینی‌های جداگانه قرار دهید. مثلاً شمع‌های در اندازه و رنگ‌های مختلف را در یک سینی و ظرف‌های یک جنس یا هم‌رنگ مانند گلدان، کاسه و غیره را داخل سینی دیگر بگذارید.

کتاب‌ها را روی هم گذاشته و چیزهای مورد علاقه و ریز مانند صدف‏ها یا اجسام دریایی را که از کنار ساحل پیدا یا جمع‌آوری کرده‌اید، داخل ظرفی بلور و زیبا روی آخرین کتاب قرار دهید.

هنر و اشیاء را با هم تلفیق کنید

چیدمان وسایل دکوری

برای این منظور یک تابلوی هنری را به فاصله کمی مثلاً 30-20 سانتی‌متر بالای میز بلند کنار دیوار وصل کرده تا بتوانید بین آن و وسایل دیگر، ارتباط چشم‌نوازی ایجاد کنید. برای تکمیل این تأثیر، از وسایل بلند که لبه تابلو را بپوشاند استفاده کنید تا وسایل و اثر هنری، منسجم و واحد به نظر برسند.

اشیاء مشابه را یک‌جا قرار دهید

پخش کردن وسایل در جاهای مختلف یک اتاق، مانع تمرکز و لذت بردن از آن‌ها می‌شود. وسایل هم رنگ، مشابه یا هم‌اندازه و مورد علاقه را برای تأثیر بیش‌تر و جلوگیری از ریخت‌وپاش یک‌جا بگذارید.

استفاده از کتاب به عنوان پایه

چیدمان وسایل دکوری

از کتاب‌های رنگی با جلدهای زیبا بر روی طاقچه شومینه به عنوان پایه استفاده کنید و قاب عکس یا وسایل تزیینی را روی آن‌ها قرار دهید. برای زیباتر شدن چیدمان، بعضی از کتاب‌ها را به صورت عمودی کنار هم بگذارید. همین روش را می‌توانید در مورد قفسه‌ها یا میز نیز به کار ببرید.

چیدمان متفاوت وسایل

چیدمان وسایل دکوری

سعی کنید تعداد اشیاء مورد علاقه‌تان فرد باشد. تعداد وسایل فرد نسبت به زوج بیش‌تر به نظر می‌آید. وسایل را طوری روی طبقات دکور یا قفسه‌ها بچینید که شبیه به یک کار هنری به نظر برسند، نه انبار وسایل. برای این منظور سعی کنید ارتفاع وسایل هم‌شکل متفاوت باشد. بین آن‌ها حتماً کمی فاصله بگذارید. از طرفی بین شکل‌ها تناوب ایجاد کنید.

به حرکت چشم جهت دهید

با استفاده از ارتفاع و اندازه‌های مختلف، به حرکت چشم جهت دهید. چشم را به جاهای مورد نظر هدایت و مسیر حرکت چشم را کنترل کنید.

تنوع و تفاوت

چیدمان وسایل دکوری

قسمتی از فضای میز عسلی اتاق نشیمن را به چند قطعه تزیینی اختصاص دهید. در انتخاب وسایل دقت کنید که اندازه و شکل آن‌ها متفاوت باشد تا بیش‌تر به چشم آیند.

در این تصویر، شکل خاص و رنگ آباژور، بیش از هر چیز جلب توجه کرده، در کنار آن اشکال گوی‌مانند، جعبه مستطیل شکل و پارچ بلوری که به عنوان گلدان قرار داده شده است، دیده می‌شود. تفاوت رنگ، اشکال مختلف هندسی و اندازه‌های متفاوت، به خوبی رعایت شده و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

تعدد و تکرار

چیدمان وسایل دکوری

با تکرار چیزهای حتی ساده، تأثیرگذار باشید. در این تصویر در روی این شومینه، سه سری نقشه با قاب‌های سفید مشابه جلب توجه می‌کند. کافی است چند شیء کوچک‌تر را کنار موارد مشابه این نقشه (به صورت پخش) قرار دهید. دقت کنید که از میزان توجه به مورد اصلی کم نشود.

استفاده از رنگ‌های متضاد

چیدمان وسایل دکوری

استفاده از وسایل در کنار زمینه متضاد، آن‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهد. در این اتاق ناهارخوری، قرار دادن ظروف سفید داخل گنجه مشکی، جلب توجه کرده است. استفاده از رنگ سبز به عنوان برگ‌های سرخس و گلابی داخل ظرف به این مجموعه ظروف سرد، گرما می‌دهد. سبز در واقع، رنگ سومی است که بین دو رنگ متضاد، ارتباط برقرار کرده است.

قسمتی از یک دیوار را به وسایل اختصاص دهید

چیدمان وسایل دکوری

تعداد زیادی از اشیاء مشابه از کتاب گرفته تا ظروف و عکس‌های گرفته شده در سفر را در فضایی خاص مانند این ویترین از پیش ساخته شده قرار دهید. سعی کنید تعداد قفسه‌های مکعبی تکرار شود. در هر قفسه، اشیاء بلند را عقب‌تر گذاشته و اشیاء کوچک‌تر را جلوتر قرار دهید. همین قانون را در مورد قفسه‌های مستطیل شکل نصب شده روی دیوار تکرار کنید.

وسایل را در یک ردیف کنار هم قرار دهید

چیدمان وسایل دکوری

با استفاده از یک طاقچه یا طبقه بلند، اشیاء مشابه را کنار هم ردیف کنید. در این ایوان، قرار دادن آب‌پاش‌ها در یک ردیف، حس بودن در داخل خانه را ایجاد می‌کند. از طاقچه‌ای مشابه در آشپزخانه برای قرار دادن بشقاب‌ها یا در اتاق بچه‌ها برای قرار دادن مجسمه‌های چینی یا حیوانات اسباب‌بازی استفاده و به جمع‌وجور شدن خانه و جمع شدن وسایل از سر راه کمک کنید.

تعادل ایجاد کنید

چیدمان وسایل دکوری

اشیایی که اندازه و شکل متفاوت دارند را با چیدمانی خاص طوری کنار هم قرار دهید که به صورت واحد و هماهنگ دیده شوند. با قرار دادن یک شیء بزرگ و بلند در کنار اشیاء کوچک ایجاد تعادل کنید. با انتخاب وسایل هم‌رنگ، اشیاء هر چند بی‌ربط را به هم مرتبط کنید.

سوژه‌های خاص

چیدمان وسایل دکوری

استفاده از در کرکره‌ای چوبی به عنوان تزیین، حس بودن در یک اتاق کوچک را ایجاد می‌کند. از این وسیله همراه با مبلمان و وسایل کوچک‌تر، برای ایجاد فضایی صمیمی استفاده کنید. چیزهای خاص را با جدا کردن آن‌ها از بقیه متمایز کنید. در این تصویر، ظرف‌های شیشه‌ای شبیه به ناقوس که روی لانه پرنده‌ها گذاشته شده، زیبایی خاصی به آن داده است.

همشهری


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golbanoo

مطالب مرتبط:

ساده و زیبا بچینید (ویژه نامه)

ریزه کاری خانه داری (ویژه نامه)

تنگی نفس در آشپزخانه کوچک!

تغییر دکوراسیون برای تغییر روحیه

راه پله، ویترین خانه است!

هنر چیدمان آشپزخانه كوچك

استفاده بهینه از فضای زیرپله

دور ریختنی‌های قابل استفاده!

اشیائی متفاوت برای قلاب لباس!

روش ساخت زیر لیوانی سنگی

آموزش ساخت جعبه‌های نمدی

کفش‌های کهنه را گلدان كنید!

آموزش سبزی کاری در تخم مرغ

آموزش دوخت روتختی زیبا

زیر لیوانی‌های رنگی درست کنید

تجربه هنر گونی دوزی + آموزش

آموزش دوخت جای حوله و دستمال

ایده‌هایی کوچک برای کارهای بزرگ

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن