تبیان، دستیار زندگی
هرروز جبهه و جنگ پر از حوادث و اتفاقاتی است که امروز برای ما تبدیل به مناسبت شده و آن روزها را گرامی میداریم آنچه در زیر میخوانید حوادثی است که درنیمه دوم اسفند ماه ،در جبهه های حق علیه باطل در برگه تاریخ ایران حک شده است به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیمه دوم اسفند

اسفند ماه جبهه ها


آنچه در زیر می خوانید حوادثی است که درنیمه دوم اسفند ماه ،در جبهه های حق علیه باطل در برگه تاریخ ایران حک شده است .

نیمه دوم اسفند

5روز اول اسفند

5روز دوم اسفند

16، 17 و18  اسفند

برای این روز مناسبتی در تقویم جبهه ذخیره نشده است.

19اسفند

شهادت سردار بزرگ خیبر سرلشكرپاسدار«حاج محمدابراهیم همت»(1362 ش)

شهید محمد ابراهیم همت در دوازدهم فروردین سال1333ش در شهر قمشه(شهرضا) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم، به دانشسرای تربیت معلم اصفهان وارد شد و با اتمام تحصیل و خدمت سربازی، تدریس در مدارس شهرضا را آغاز كرد. محمد ابراهیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل سپاه پاسداران انقلاب  اسلامی، به عضویت این نهاد انقلابی درآمد و در اوایل سال1359 برای دفع ناآرامی‌های پاوه راهی این شهر گردید. حاج همت، حدود دو سال در كردستان بود و در این مدت، بیش از بیست عملیات كوچك و بزرگ را فرماندهی كرد. وی از آن پس راهی جبهه‌های جنوب گردید و به فرماندهی تیپ محمدرسول‌الله(ص) رسید. حضور در عملیات بزرگ بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر و فرماندهی عملیات‌های رمضان و مسلم بن عقیل نیز در این دوران روی داد. سرانجام سردار نامدار لشكر27 محمدرسول‌الله(ص) در جریان عملیات بزرگ خیبر، در حالی كه كمتر از سی سال داشت به معشوق حقیقی رسید و به لقاءالله پیوست. پیكر پاك این رادمرد بزرگ جبهه‌های حق علیه باطل پس از تشییعی با شكوه، در گلزار شهدای شهرستان شهرضا به خاك سپرده شد.

عملیات بزرگ بدر در هورالهویزه با رمز یافاطمه‌الزهرا(1363ش)

عملیات بزرگ بدر با رمز یا فاطمه‌الزهرا(س) از روز نوزدهم اسفند سال1363 در جبهه جنوب واقع در هورالهویزه در وسعت تقریبی1100 كیلومتر مربع با اهداف انهدام وسیع نیروهای دشمن و تصرف و تأمین هورالهویزه و كنترل جاده بصره- العماره و پاسخ به حملات دشمن به مناطق مسكونی ایران انجام گرفت و تا26 اسفند به طول انجامید. نتایج عملیات بزرگ بدر: تلفات نیروی انسانی:3200 نفر اسیر، حدود15000 نفر كشته و زخمی؛ سایر نتایج: انهدام هفت لشكر دشمن و آزادسازی بخش دیگری از منطقه هورالهویزه به وسعت800 كیلومتر مربں تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر:250 دستگاه انهدامی، هواپیما:6 فروند انهدامی، هلیكوپتر:4 فروند انهدامی، انواع توپ:40 قبضه انهدامی،5 قبضه اغتنامی، خودرو:200 دستگاه انهدامی، رادار رازیت:4 دستگاه اغتنامی. عملیات بدر علاوه بر آن كه جایگاهی ویژه در ارتقاء و رشد ابعاد فكری و عملی سازمان رزم جمهـوری اسلامی در برداشت، دورنمایی را ترسیم كرد كه بعدها، فتح فاو، بخشی از حاصل و ثمره آن بود. اما آن چه در عملیات، بدر برجستگی داشت عمدتاً عبارت بود از: تصمیم و عزم راسخ جمهوری اسلامی جهت تهاجم به دشمن و ادامه نبرد تحت هر شرایطی مبتنی بر رهنمودهای فرماندهی كل قوا و توانایی و جسارت در بهره‌گیری از تدابیر و راه‌كارهای جدید و درهم شكستن خطوط دفاعی دشمن در خط و عمق.

آغاز مجدد حملات وحشیانه موشكی متجاوزان بعثی عراق به تهران و شهرهای دیگر (1366ش)

در پی شكست‌های مكرر رژیم متجاوز عراق در جبهه‌های جنگ با ایران، ارتش رژیم بعثی عراق، مناطق مسكونی در شهرهای تهران، قم، اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران را مورد حمله موشك‌های دوربرد خود قرار داد. رژیم بعث از آغاز حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران، حملات موشكی به مناطق مسكونی شهرها و روستاهای ایران را آغاز كرده بود و موشك باران اسفند1366 چهارمین مرحله گسترده و شدید حمله به مناطق مسكونی محسوب می‌شد. استفاده عراق از موشك، در نوزدهم اسفند1366 و موشك‌باران تهران وجه تمایز مرحله چهارم جنگ شهرها با مراحل پیشین به شمار می‌رفت. حملات موشكی به تهران صرف نظر از موقعیت زمانی آن و اهداف عراق، از ابعاد دیگری نیز حایز اهمیت بود. تا پیش از این، توانایی عراق برای حمله موشكی به تهران به دلیل فقدام موشك‌های با برد لازم مورد تردید بود اما با كمك فنی غرب، برد این موشك‌ها افزایش یافت و این حمله به منزله افزایش فشار برای دستیابی به تحول سیاسی در روند جنگ بود. بر اثر این مرحله از حملات موشكی عراق به شهرهای ایران كه حدود دو ماه به طول انجامید، صدها تن از غیر نظامیان كه بیشتر آنان را زنان و كودكان تشكیل می‌دادند، شهید و مجروح شدند. رژیم عراق در جنایات خود بر ضد غیر نظامیان ایران، شیوه‌های گوناگونی را در پیش می‌گرفت كه حمله به هواپیمای مسافربری، بمباران شیمیایی، حمله به كشتی‌های تجاری و تهاجم موشكی به شهرها  از آن جمله بود كه مورد حمایت پنهان و آشكار ابر قدرت‌های شرق و غرب واقع می‌شد.

20و21و22اسفند

برای این روز مناسبتی در تقویم جبهه ذخیره نشده است.

23اسفند

شهادت حاج«عباس‌كریمی»فرمانده‌لشكر27محمدرسول‌الله(ص) در جریان جنگ تحمیلی(1363ش)

سردار رشید اسلام، برادر حاج عباس كریمی در سال1336ش در یكی از روستاهای اطراف كاشان به دنیا آمد و پس از طی دوران تحصیل و اخذ دیپلم، به عووان درجه‌دار وارد ارتش شد. وی در دوران سربازی، اعلامیه‌های امام خمینی را مخفیانه تهیه می‌كرد و بین سربازان پخش می‌نمود. همزمان با تشكیل كمیته استقبال از امام، عباس كریمی نیز به این كمیته پیوست و جزو نیروهای انتظامی مراسم بود. پس از پیروزی انقلاب، شهید كریمی اولین كسی بود كه برای تشكیل سپاه پاسداران در كاشان اقدام كرد و به عضویت رسمی آن درآمد. او در جریان غائله كردستان و فتنه عناصر ضدانقلاب راهی مریوان شد و در ریشه كنی این تحریكات نقشی فعال ایفا كرد. این شهید گرانقدر با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه‌های نور علیه ظلمت شتافت و در عملیات‌های گوناگون سپاه، فرماندهی برخی از نیروهای جان بركف سپاه را به عهده گرفت. سردار عباس كریمی، پس از چندی به فرماندهی تیپ سوم سلمان از لشكر27 محمدرسول‌الله منصوب گردید و تا عملیات بزرگ و غرورآفرین خیبر در این مسۆولیت انجام وظیفه كرد. باشهادت سردار رشید سپاه اسلام، شهید محمدابراهیم همت در عملیات خیبر، حاج عباس كریمی فرماندهی این لشكر را بر دوش كشید تا اینكه پس از جانفشانی‌های بسیار، در تاریخ23 اسفند1363ش در عملیات غرورآفرین بدر در منطقه شرق رود دجله، عاشقانه به آرزوی دیرین خود رسید و شربت شهادت نوشید.

در پی شكست‌های مكرر رژیم متجاوز عراق در جبهه‌های جنگ با ایران، ارتش رژیم بعثی عراق، مناطق مسكونی در شهرهای تهران، قم، اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران را مورد حمله موشك‌های دوربرد خود قرار داد. رژیم بعث از آغاز حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران، حملات موشكی به مناطق مسكونی شهرها و روستاهای ایران را آغاز كرده بود و موشك باران اسفند1366 چهارمین مرحله گسترده و شدید حمله به مناطق مسكونی محسوب می‌شد. استفاده عراق از موشك، در نوزدهم اسفند1366 و موشك‌باران تهران وجه تمایز مرحله چهارم جنگ شهرها با مراحل پیشین به شمار می‌رفت. حملات موشكی به تهران صرف نظر از موقعیت زمانی آن و اهداف عراق، از ابعاد دیگری نیز حایز اهمیت بود

اولین اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی‌ایران علیه موشك‌باران تهران(1363ش)

متعاقب تهدید عراق مبنی بر حمله موشكی به تهران و بمباران این شهر در اوایل زمستان1363، اقدام تلافی‌جویانه ایران در برابر رژیم بعث عراق، با پرتاب سیزده موشك به شهرهای بغداد و كركوك شكل گرفت و موجبات وحشت دشمن و پشتیبانان غربی‌اش گردید. عراقی‌ها پس از وقوع چهار انفجار در بغداد، همچنان اصابت موشك به این شهر را تكذیب می‌كردند و این انفجارها را حاصل اقدامات خرابكارانه داخلی اعلام می‌نمودند. اما وقوع انفجارهای پی‌در‌پی در بغداد و سردرگمی مقامات عراق، اوضاع را در این شهر دستخوش تغییر كرد و دیپلمات‌های غربی ساكن در بغداد را در هراس و نگرانی فرو برد. این حملات كه تا چند ماه ادامه یافت، وضعیت ناهنجاری را برای عـراقی‌ها  در شهر بغداد به وجود آورد و علاوه بر آن، به همت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سیستم موشكی زمین به هوا برای دفاع از تهران در برابر هواپیماهای عراقی تقویت شد.

عملیات والفجر10 در منطقه حلبچه(1366ش)

عملیات والفجر10 از بامداد23 اسفند1366 با رمز مقدس یا رسول‌الله(ص) توسط دلیرمردان سپاه اسلام و در منطقه حلبچه، با هدف آزادسازی بخش وسیعی از استان سلیمانیه و انهدام ماشین جنگی دشمن در پنج مرحله به اجرا گذاشته شد. این عملیات زمانی صورت گرفت كه شهرهای مختلف ایران، به شدت از سوی دشمن بمباران می‌شد و عملیات مقابله به مثل نیز با قاطعیت  از طرف جمهوری اسلامی انجام می‌شد. نتایج این عملیات عبارتند از: تلفات نیروی انسانی دشمن:6000 نفر اسیر،11000 نفر كشته و زخمی؛ سایر نتایج: به تصرف درآمدن 120 كیلومتر مربع شامل بخشی از استان سلیمانیه عراق و موسوم به دشت‌زور شامل شهرهای حلبچه، دوحیله و خورمال؛ تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر:450 دستگاه انهدامی،90 دستگاه  اغتنـامی، توپخـانه صحـرایی:60 قبضـه انهدامی،100 قبضه اغتنامی، دستگاه مهندسی:13 دستگاه انهدامی،15 دستگاه اغتنامی، خودرو:230 دستگاه انهدامی،800 دستگاه اغتنامی، هواپیما:10 فروند انهدامی؛ هلیكوپتر:1 فروند انهدامی. واكنش رسانه‌های خبری و كارشناسان و تحلیل‌گران محافل سیاسی- نظامی نسبت به عملیات والفجر10 در فضای ناشی از حملات موشكی عراق به تهران انجام گرفت. ابعاد و تبعات موشك باران تهران كه برای نخستین‌بار انجام می‌گرفت، قبل از عملیات والفجر10 در كانون توجهات قرار داشت ولی نتایج درخشان این عملیات، اعجاب و تحسین رسانه‌های خبری دنیا را برانگیخت. البته این عملیات بیشتر بدان جهت مورد توجه قرار گرفت كه شهر كردنشین حلبچه، دو روز بعد، در 25 اسفند1366 هدف سلاح‌های مرگبار شیمیایی قرار گرفت و هزاران نفر از كردهای ساكن آن را به كام مرگ فرستاد.

آغاز عملیات بیت‌المقدس3 توسط سپاه(1366ش)

عملیات بیت‌‌المقدس3 با رمز مقدس یا موسی بن جعفر(ع) در منطقه عمومی استان سلیمانیه عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه و پاسخ به شـرارت‌های عـراق در بمبـاران منـاطـق مسكونی صورت گرفت. در این عملیات كه در دو مرحله انجام شد، علاوه بر انهدام مقدار قابل توجهی ادوات سنگین و نیمه سنگین دشمن، تعداد1100 تن از نفـرات دشمن كشتـه و زخمی و تعـداد هشتاد تن از آنها به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. همچنین علاوه بر ساقط كردن یك فروند هواپیما و انهدام یك تیپ پیاده دشمن، ارتفاعات و مناطق مورد نظر به دست رزمندگان اسلام افتاد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سبکبالان