قوانین مسابقات هوافضا
رشتهها
· راکت آبی
· هاورکرافت
· گلایدر
_ساده
_سازه ای
قوانین ساخت و رقابت هاورکرافت
1. هاورکرافت طبق تعریف باید در هوا معلق باشد و به حرکت در بیاید، نه مانند قایق یا ماشین حرکت کند. در غیر این صورت در مسابقه شرکت داده نخواهد شد.
2. مساحت هاورکرافت نباید از 5000 سانتیمتر مربع تجاوز کند.
3. استفاده از کیتهای RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است. اما استفاده از قطعات آماده برای سیستمهای مختلف هاورکرافت بلامانع است.
4. استفاده از اسکرت (skirt) و سیستم هدایت از راه دور (remote control) در هاورکرافت الزامی است.
5. رتبهی برتر به کمترین زمان در مسیر تعیین شده در روز مسابقه داده میشود.
6. به ازای هر متر مسافت طی شده بر روی زمین 10 امتیاز و بر روی آب 20 امتیاز در نظر گرفته میشود.
7. بیرون رفتن از مسیر، چرخش دور خود، برعکس رفتن مسیر، ایراد فنی یا دست زدن به سازه همه باعث توقف زمان و گرفتن خطاست.
8. هر خطا 5 ثانیه به رکورد اضافه میکند و بیش از 5 خطا محرومیت از ادامهی مسابقه را به همراه دارد.
اگر تنها 1 خطا در کل مسابقه اخذ شود خطا ثبت نمیشود.
قوانین ساخت و رقابت گلایدر ساده
گلایدر ساده هواپیمای مدل پروازی است که با نیروی پرتاب دست یا به وسیلهی پرتابگرها رها میشود و مسافتی را طی میکند.
1. گلایدر میتواند از اجناس معمول و منطقی و غیر مضر ساخته شده باشد.
2. طول بال گلایدر نباید بیشتر از 1 متر باشد.
3. استفاده از کیتهای RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است.
4. از هیچ گونه نیروی پیشرانی غیر از دست (مانند موتور کشی، جتکس و سوختی) برای پرتاب نمیتوان استفاده کرد.
5. استفاده از انواع لانچرها ممنوع است.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در راستای یک خط مستقیم است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. به ازای هر متر مسافت طی شده، 15 امتیاز در نظر گرفته میشود.
قوانین ساخت و رقابت گلایدر سازهای
1. گلایدر باید در بال و بدنه دارای ساختار منطقی باشد (به طرح درس در سایت تبیان رجوع شود).
2. گلایدر نباید از هیچگونه نیروی پیشران به غیر از نیروی پرتاب با دست بهره ببرد.
3. استفاده از کیتهای RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است.
4. استفاده از کیتهای ( ARF کیت قطعات) با تشخیص هیئت داوری مبنی بر ARF بودن، بلامانع است.
5. گلایدر نباید از 400 گرم سنگینتر باشد. به ازای هر 5 گرم وزن بیشتر (تا سقف 700 گرم) 1 امتیاز از امتیاز نهایی تیم کم میشود
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در راستای یک خط مستقیم است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. حداقل طول پروازی برای احتساب امتیاز، 5 متر است. گلایدر با برد کمتر از 5 متر، از لیست رکوردها حذف میشود.
8. به ازای هر متر مسافت طی شده، 10 امتیاز در نظر گرفته میشود.
9. به ازای هر متر انحراف از خط مستقیم تعیین شده 2 امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.
قوانین مخصوص مسابقهی راکت آبی پرتابهای
1. راکت آبی برای پرتاب فقط باید از نیروی پیشران هوای فشرده و آب استفاده کند. (فقط آب خالی)
2. راکت آبی محدودیت اندازه و وزن ندارد.
3. راکت آبی شرکتکننده باید دستساز بوده و از کیتهای آماده ساخته نشده باشد.
4. ساخت و داشتن سکوی پرتاب امتیاز اضافه به همراه دارد و مقدار آن به مکانیزم و کارایی لانچر بستگی دارد. اعطای امتیاز منوط به استفاده از لانچر است. هر لانچر برای یک تیم امتیاز به همراه دارد. حداکثر امتیاز لانچر 30 امتیاز می باشد.
5. شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم و راکت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهدهی شرکتکننده است و وقت اضافهتر از زمان مسابقه داده نمیشود.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در یک راستای مستقیم الخط است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. به ازای هر متر مسافت طی شده 1 امتیاز در نظر گرفته میشود.
8. به ازای هر 3 متر انحراف یک امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.
قوانین مخصوص مسابقهی راکت آبی عمودپرتاب با چتر نجات
1. راکت آبی برای پرتاب فقط باید از نیروی پیشران هوای فشرده و آب استفاده کند. (فقط اب خالی)
2. راکت آبی محدودیت اندازه و وزن ندارد.
3. راکت آبی و سیستم چتر نباید از کیتهای آماده باشد. بلکه دست ساز باید باشد.
4. ساخت و داشتن سکوی پرتاب امتیاز اضافه به همراه دارد و مقدار آن به مکانیزم و کارایی لانچر بستگی دارد. اعطای امتیاز منوط به استفاده از لانچر است. هر لانچر برای یک تیم امتیاز به همراه دارد. حداکثر امتیاز لانچر 30 امتیاز می باشد.
5. شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم و راکت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهدهی گروه شرکتکننده است و وقت اضافه تر از زمان مسابقه داده نمیشود.
6. امتیازدهی به مدت زمان از لحظه ی پرتاب تا لحظه ی برخورد به زمین است.
7. فقط گروههایی که چترنجاتشان باز شود در لیست مسابقه در نظر گرفته میشوند. اگر شرکتکنندهای در پرتاب چترش باز نشد، آن پرتاب رد میشود.
8. به ازای هر ثانیه ماندن در اسمان 1 امتیاز در نظر گرفته میشود.
9. اگر راکت خارج از محدوده شعاعی تعیین شده در روز مسابقه برای فرود، به زمین نشست، پرتاب باید مجدد انجام شود.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تنظیم: اعظم اژدری
تماس با ما
آدرس دبیرخانه: تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، نبش کوچه حجت دوست، پلاک 12 ، طبقه اول، مرکز یادگیری
تلفن: 81202311، 81202233
نمابر: 81202180
پست الکترونیکی : project@tebyan.com
مطالب مرتبط:
قوانین عمومی بخش مسابقات هشتمین جشنواره دانش آموزی تبیان
قوانین مسابقه سازه ماکارونی راندمانی
قوانین مسابقه سازه ماکارونی فشاری