تبیان، دستیار زندگی
شب عید که از راه می‌رسد، آدم و آدم است که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنی آن هم تنها مقابل مغازه‌ها اما برای چه کاری؟ معلوم است برای خرید شب عید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جیب‌های پر از خالی در شب عید!


شب عید که از راه می‌رسد، آدم و آدم است که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنی آن هم تنها مقابل مغازه‌ها اما برای چه کاری؟ معلوم است برای خرید شب عید، صرف هزینه‌های میلیونی و داستان دوباره اسراف.

اسفند که شروع می‌شود تب خرید هم میان مردم بالا می‌گیرد، فرقی نمی‌کند که جیبتان پر از پول باشد یا انگشتتان از سوراخ جیبتان بیرون زده باشد، اما خرید عید سنتی است که همه ما خود را ملزم به انجام آن می‌دانیم.

گرانی -تورم -بی پولی

روزهای آخر اسفند معمولا همراه می‌شود با ولعی سیری‌ناپذیر برای خرید، همین روزهاست که جیب‌ها خالی می‌شود و دست‌ها پر از بسته‌های خرید و البته در این میان اندکی تخفیف شادی ما را هنگام خرید صد چندان می‌کند! تنوع طلبی یک واقعیت انکارناپذیر است که اشتیاق به داشته‌های بیشتر و متمایزتر را به همراه دارد تا جایی که گاهی از خریدهای ضروری فراتر رفته و در صورت عدم مهار آن به تجمل طلبی و خریدهای غیر ضروری می‌رسد.

این روزها ولع خرید شب عید آنچنان برخی از خانواده‌ها را دامن‌گیر خود کرده است که با صرف هزینه‌های میلیونی به استقبال سال 92 می‌روند، بسیاری از خانواده‌ها نیز که توانایی مالی کافی ندارند در تب چشم و همچشمی سوخته و مجبور می‌شوند برای خرید شب عید جیب‌هایشان را خالی کنند آخر از قدیم الایام رسم بوده که حتما باید از مهمانان نوروزی با آجیل پذیرایی کرد حتی اگر قیمت آن سربه فلک بکشد.

در این روزها اگر سری به بازار و مراکز خرید پایتخت بزنی، تنها چیزی که می‌بینی آدم است و آدم که برای خرید شب عید مقابل مغازه‌ها صف کشیده‌اند و مشغول خرید اجناسی هستند که شاید نیاز چندانی هم به آن نداشته باشند یا در سایر روزهای سال نیز بتوانند آن را تهیه کنند اما تنها به خاطر استقبال از نوروز است که اکثر افراد دچار ولع خرید شده‌اند.

فروشندگان نیز که در آستانه سال نو به نوعی خوش خوشانشان است با افزایش چند برابری قیمت‌ها تلاش می‌کنند تا کاسبی خود را بیشتر رونق بخشند، گرانی سرسام آور آجیل نیز به سریال گرانی‌های نوروز 92 اضافه شده است.

این روزها ولع خرید شب عید آنچنان برخی از خانواده‌ها را دامن‌گیر خود کرده است که با صرف هزینه‌های میلیونی به استقبال سال 92 می‌روند، بسیاری از خانواده‌ها نیز که توانایی مالی کافی ندارند در تب چشم و همچشمی سوخته و مجبور می‌شوند برای خرید شب عید جیب‌هایشان را خالی کنند آخر از قدیم الایام رسم بوده که حتما باید از مهمانان نوروزی با آجیل پذیرایی کرد حتی اگر قیمت آن سربه فلک بکشد

این روزها اگر برای خرید لباس به مراکز خرید پایتخت مراجعه کنی محال است بتوانی مانتویی زیر 60 هزار تومان پیدا کنی در چنین شرایطی با یک حساب سرانگشتی خرید کیف، کفش و لباس شب عید نزدیک به 200 هزار تومان آب می‌خورد، حساب خرید میوه، آجیل و شیرینی نیز کمرشکن است اما بازهم در چنین شرایطی و با وجود این گرانی‌ها، اسراف از میان خانواده‌های ایرانی بارسفر را نبسته است.

خرید شب عید خوب است

بعضی‌ها تصور می‌كنند خریدكردن كار چندان خوبی نیست، سودی در بر ندارد و جیب انسان را هم خالی می‌كند، اما اولا مگر باید فقط كارهایی را انجام داد كه سودآور است؟ در ضمن، خریدكردن می‌تواند سود و منفعت زیادی داشته باشد؛ هم برای خریدار، هم فروشنده و هم جامعه.

خرید نوروزی

دكتر امان قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ضمن تاكید بر این مطلب كه خرید كردن یك حُسن برای جوامع محسوب می‌شود و بسیار هم پسندیده است، توضیح می‌دهد: خرید كردن افراد یك جامعه نشان می‌دهد شاخص اقتصادی آن جامعه بالاست و در واقع از نظر اقتصادی شرایط مناسبی دارد. همچنین خرید كردن افراد می‌تواند به نفع تولید جامعه باشد و موجب افزایش اشتغال و كار شود كه این موضوع پیش از هر چیز از بیكاری پیشگیری می‌كند.

به گفته این جامعه‌شناس، این شرایط در نهایت می‌تواند از بروز انواع آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری كند و به همین دلیل می‌توان گفت خرید كردن در كل رفتاری مثبت ارزیابی می‌شود كه نه‌تنها باید انجام شود بلكه به نوعی باید برای انجام آن تشویق نیز صورت گیرد؛ البته خرید صحیح و مناسب و مورد نیاز.

فقط تولیدات داخلی بخریم

دكتر قرایی‌مقدم با تاكید بر اهمیت خرید كالاهای تولید داخل یادآور می‌شود: همه سازمان‌های مسئول باید دست به دست هم دهند و كاری كنند كه كیفیت كالاها و تولیدات داخلی افزایش یابد تا اجناس مورد نیاز مردم از كشورهای دیگر وارد نشود. به این معنا كه ما باید خریداران را ترغیب كنیم بیشتر از كالاهای تولید داخل استفاده كنند. پیش‌نیاز این كار هم تولید داخلی مرغوب است.

به گفته وی، هدف هر اقتصاد سالمی نیز افزایش مصرف و جذب خریدار است. بنابراین می‌توان گفت هر چه مردم بیشتر خرید كنند، شرایط بهتر است، اما به شرط این كه این خریدها از تولیدات داخلی باشد و نه خرید اجناسی كه از سایر كشورها وارد می‌شود و تولید داخلی را ضعیف‌تر می‌كند.

این جامعه‌شناس می‌افزاید: زمانی كه خریدكردن در جامعه‌ای كاهش یابد و مردم تمایلی به خرید اجناس و كالاهای مختلف نداشته باشند، مشكلاتی مانند بیكاری افزایش می‌یابد و با افزایش میزان بیكاری آسیب‌هایی همچون طلاق و نابسامانی‌های دیگر بیشتر مشاهده می‌شود.

می‌توان گفت هر چه مردم بیشتر خرید كنند، شرایط بهتر است، اما به شرط این كه این خریدها از تولیدات داخلی باشد و نه خرید اجناسی كه از سایر كشورها وارد می‌شود و تولید داخلی را ضعیف‌تر می‌كند

با برنامه خرید كنید

ترافیك خیابان‌ها و ازدحام جمعیت مراكز خرید و فروشگاه‌ها همگی نشان‌دهنده تعداد زیاد افرادی است كه برای خریدهای شب عید راهی كوچه و خیابان شده‌اند و در بازارها پرسه می‌زنند.

در این میان خیلی‌ها نمی‌دانند قرار است چه كالاهایی را بخرند و به چه اجناسی نیاز ندارند. دكتر دارینی در مورد این كه چطور می‌توان برای خریدها برنامه‌ریزی كرد تا سردرگم نشویم، می‌گوید: توصیه می‌شود افراد هنگام خرید كردن با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین شناخت احساسات خود اقدام به خرید كالاهای مورد نیاز كنند. به این معنی كه آنها باید بتوانند با شناخت نیازها و كالاهایی كه قرار است خریداری شود، فهرستی از اقلام تهیه كرده و براساس آن راهی فروشگاه شوند.

البته بعضی‌ها فقط فهرست را آماده می‌كنند و هر چیزی كه خواستند می‌خرند؛ بدون توجه به هزینه‌های آن و همچنین نیاز خودشان. این روان‌شناس می‌گوید: بهتر است برآوردی از میانگین قیمت‌ها و كالاهای مورد نیازتان هم داشته باشید تا سرگردان از این مغازه به آن مغازه نروید یا این كه بدون فكر و هدف هر كالایی را كه می‌بینید، بخرید و در آخر هم بدون تهیه لوازم مورد نیاز به خانه برگردید.

بنابراین بهتر است این نكته را به خاطر بسپارید كه خرید نكردن خوب نیست؛ باید خرید كنید، اما حتما براساس برنامه و فهرست كالاهای موردنیاز كه خودتان آن را تهیه كرده‌اید. همچنین یادتان باشد اگر نمی‌توانید كالای خاصی بخرید، از جایگزین‌های آن استفاده كنید تا همان احساس لذت را تجربه نمایید.

ازدواج

هرگز اسراف نکنید

امان الله قرائی مقدم درباره معضل اسراف در خریدهای شب عید می‌گوید: متاسفانه اسراف و تجمل گرایی این روزها در میان خانواده‌های مسلمان ایرانی ریشه انداخته است که در مناسبت‌های مختلف مانند عروسی، مراسم ختم و خرید شب عید شاهد اسراف و تجمل هستیم. در حالیکه قرآن بارها مسلمانان را از اسراف برحذر می‌دارد اما این روزها شاهد هستیم که در زندگی‌های صنعتی امروز از این دستور اسلام نافرمانی کرده و با غرق کردن زندگی‌های خانوادگی در اسراف وتجمل هم خود را دچار دردسر کرده و هم نمی‌توانیم به افراد نیازمند کمک کنیم. این روزها در مناسبت‌‌های مختلف زندگیمان از عروسی گرفته تا عزا و خرید شب عید متاسفانه شاهد هستیم که عمدتا زنان دچار اسراف و چشم و همچشمی می‌شوند در حالیکه مادر به عنوان رکن اصلی خانواده با رفتارهای خود می‌تواند اقتصاد خانواده را مدیریت و از اسراف دوری کند.

زنان و دختران ساعات بسیاری را در مراکز خرید می‌گذرانند، این افراد زمانی که وارد مراکز خرید می‌شوند به نوعی دچار حرص برای خرید شده و هنگام خروج مشاهده می‌کنیم که با دستان پر بازار را ترک می‌کنند در حالیکه نیمی از اجناسی را که خرید‌ه‌اند غیرضروری بوده و به آن احتیاجی ندارند، اسراف نه تنها یک گناه کبیره است بلکه بر اقتصاد و سلامت خانواده نیز آسیب وارد می‌کند.

حرف آخر...

این روزها بازار خرید شب عید، داغ داغ شده و لبخند روی لب خریدار و فروشنده جا خوش کرده است اما در همین گوشه و کنار شهر هستند شهروندانی که در آستانه شب عید قدرتی برای خرید ندارند، در حالیکه اگر کمی از اسراف‌هایمان دوری کنیم می‌توانیم سفره عید این هموطنان را نیز رونق بخشیم.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:تابناک/ خبرگزاری تسنیم/جام جم آنلاین