تبیان، دستیار زندگی
اینجا بهشت بلوچستان است. روستایی به نام تمین از توابع بخش میرجاوه زاهدان که با آب و هوای منحصر به فرد و طبیعت زیبایش، گزینه خوبی برای یک سفر نوروزی به حساب می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهشت کوچک بلوچستان
روستای تمین


اینجا بهشت بلوچستان است. روستایی به نام تمین از توابع بخش میرجاوه زاهدان که با آب و هوای منحصر به فرد و طبیعت زیبایش، گزینه خوبی برای یک سفر نوروزی به حساب می آید.

تمین در 65 كیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه واقع شده است كه  از جنوب به كوه تفتان و از شمال به سیاه كوه محدود می‌شود. آب و هوای این روستا تابستان ها خنك و در زمستان ها سرد است. بنابراین بهار بلوچستان وقت خوبی است تا به تمین سری بزنید و از هوای خنک آن بهره ببرید. جایی که قدم به قدم درختان خودروی انجیر كوهی، بنه، ارچن، گز و گواتام (بادام كوهی) به چشم می خورند.

كوه های تمین منابعی غنی و سرشاری از گیاهان دارویی درمنه، كلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است كه در درمان بسیاری از بیماری ها در این منطقه كاربرد دارد. از صمغ درخت موسوم به گونجك برای مسائل دندان پزشكی استفاده می شود.

روستای تمین

آثار تاریخی تمین

آتشفشان نیمه فعال تفتان در تاریخچه و تمدن مردم این منطقه  نقش مهمی را ایفا می كند. كوه تفتان یكی از قلل مرتفع ایران می باشد كه در بلوچستان باعث ایجاد تنوع آب و هوایی گردیده است و همین تنوع آب و هوا و پوشش گیاهی باعث جذب انسان به سویش شده كه با جذب انسان ها تمدن تفتان بوجود آمده است.

در شهرستان زاهدان  75 اثر تاریخی، فرهنگی شناسایی شده است كه از این میزان تعداد 23اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده كه 50درصد این آثار اعم از ثبتی و شناسایی شده در بخش میرجاوه جای گرفته كه سهم تمین قابل توجه است.

روستای تمین

دهستان تمین دارای آثاری از قبیل تپه های باستانی، قبرستانهای، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها، قبرستان هفتاد ملا، كوره های ذوب فلز در نواحی مختلف وغار های باستانی است كه همه نشان از استقرار عظیم انسانی در این دهستان دارد. قدمت آثار باستانی در این منطقه بنا بر شواهد و ابزار بدست آمده حاكی از وجود تمدن در اطراف تفتان و به میزان 100هزار سال پیش دارد.

قلعه تمین

این اثر با مساحت 3هزار متر مربع و 25متر ارتفاع بر فراز صخره ای بلند با مصالح بومی همانند سنگ و گل رس ساخته شده است. قلعه مذكور با قدمتی 250 ساله مركز فرماندهی حاكمان منطقه همچون «سید خان» و «مدت خان» و «نورمحمد خان» بوده است.

این قبرها در غاری طبیعی بنا شده اند و به همین علت از باد و باران محفوظ هستند، آفتاب هیچ وقت بر این قبرها نمی تابد و همیشه در سایه قرار دارند و بنای قبرها از خشت ساخته شده است

قبرستان تمین

قبرستان باستانی تمین كه در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده به عنوان یكی از آثار ارزشمند باستانی دهستان به شمار می رود. این قبرستان دارای قبرهای چهار گوش ساده است كه با سنگ پوشانیده شده اند. یكی از نكات قابل توجه در این گورستان این است كه در بیش از 60 درصد قبور اصل رو به قبله بودن رعایت نشده است كه این احتمال را تقویت می كند كه این گورها مربوط به بزرگان زرتشتی است.

شواهد تاریخی هم چون هجرت بزرگان اشكانیان (كه زرتشتی بودند) به اطراف تفتان در كتب تاریخی ثبت گردیده است. این قبرها در غاری طبیعی بنا شده اند و به همین علت از باد و باران محفوظ هستند، آفتاب هیچ وقت بر این قبرها نمی تابد و همیشه در سایه قرار دارند و بنای قبرها از خشت ساخته شده است.

یكی دیگر از قبرستان های تمین قبرستان هفتاد ملا است كه در روستای «روپس» یكی از توابع دهستان تمین واقع شده است. تمین به سه قسمت تقسیم شده است: تمین پایین(بن ده)تمین وسط (كلات)و تمین بالا و در این منطقه نژادهای كرد، حسینی و شهنوازی سكونت دارند.

روستای تمین

چشمه آب معدنی موسی

در سفر به تمین آبشاری زیبا را خواهید دید که از دل کوه می جوشد و بزرگترین منبع آب روستا به حساب می آید. صدای آب، سکوت و چه چه بلبلان بر روی درختان بیددر مجاورت آب و صدای رسای درختان بید سر به فلک کشیده، باغهای متصل به هم با تنوع میوه های و عبور جاده از میان آنها و نسیم باد معتدل و عبور از داخل رود خانه های موجود زیباترین طبیعت منطقه را مقابل چشم شما می کشاند. از خصوصیات بارز این چشمه وجود املاح معدنی زیاد و مفید و همچنین گرم بودن آب آن در زمستان و سرد بودن در تابستان است.

آسیاب آبی

از دیگر آثار برجسته در روستای تمین آسیاب آبی آن با قدمت حدود صد و پنجاه سال می باشد این نوع آسیاب ها با توجه به وجود منابع آب خوب در مناطق مختلف اطراف تفتان همچون لادیز، تمین و تمندان متداول بوده است.

روستای تمین

چله خانه

از آثار تاریخی دیگر كه در این روستا وجود دارد چله خانه می باشد. در گذشته مردم مسلمان  در این مكان كه در دل كوه كنده شده به مدت چهل شبانه روز به دعا و عبادت می پرداختند و غذایشان فقط آب و در صورت نیاز یك دانه خرما بود.

معماری صخره ای

این معماری بالغ بر 4000 متر مربع در نوع خود در سطح کشور کم نظیر بوده و اظهار نظر باستان شناسان ایجاد اینگونه سازه های معماری به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی بر می گرد.معماری صخره ای تمین همچون معماری صخره ای میمند کرمان وکندوان می باشد.مجموعه های صخره ای تمین در چهار قسمت در دل کوه کنده شده است.سقف این اتاقها تقریبا گنبدی و هر یک از آنها دارا ی ستون و فضاهای الحاقی می باشد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از مهر، طنین تفتان